kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
فدراسیون جهانی والیبال: ایران سلطه خود را در آسیا افزایش داد

موفقیت والیبال الگویی برای سایر رشته‌های ورزشی / بیش از گذشته به مربیان ایرانی اعتماد کنید

فدراسیون والیبال بالاخره پس از مدتها انتظار به کادرفنی ایرانی اعتماد کرد و مزد این اعتماد را هم گرفت. امید می‌رود موفقیت والیبال الگویی برای سایر رشته‌های ورزشی شود تا آنها بیش از گذشته به مربیان وطنی اعتماد کنند.

 

سرویس ورزشی-

دیدار فینال بیست و یکمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا روز یکشنبه بین تیم‌های ایران و ژاپن برگزار شد که طی آن ملی‌پوشان کشورمان توانستند ۳ بر صفر میزبان این مسابقات را شکست دهند.ژاپنی‌ها که از امتیاز میزبانی استفاده می‌کردند با حضور تماشاگران و تشویق آنها به دنبال قهرمانی در آسیا بودند اما شاگردان بهروز عطایی با نمایشی عالی و با اقتدار میزبان را شکست دادند تا ضمن دفاع عنوان قهرمانی، برای چهارمین بار این عنوان در آسیا را به خود اختصاص دهند.
تیم ملی والیبال ایران که با کادر کاملاً ایرانی و سرمربیگری بهروز عطایی راهی ژاپن شده بود، در این دوره از مسابقات فقط یک ست مقابل تیم چین در مرحله
نیمه نهایی از دست داد و با اقتدار کامل قهرمان آسیا شد.
بازتاب قهرمانی ایران
در سایت فدراسیون جهانی
قهرمانی ایران در آسیا در سایت فدراسیون جهانی نیز بازتاب داشت تا جایی که این سایت نوشت:‌تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا تنها در یک ست مقابل چین بازی را واگذار کرد. والیبال ایران در فینال ژاپن را شکست داد و قهرمان آسیا شد. صابر کاظمی ارزشمندترین بازیکن مسابقات بود و تیم ملی والیبال ایران از عنوان قهرمانی خود در سال ۲۰۱۹ دفاع کرد. با این تفاسیر ایران دوره پادشاهی خود را افزایش داد و چهارمین عنوان آسیایی خود را با پیروزی برابر ژاپن کسب کرد.
فدراسیون جهانی ادامه داد: دو فینالیست آسیا موفق شدند جواز حضور در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ روسیه را کسب کنند. والیبال ایران با این قهرمانی سلطه خود را در آسیا افزایش داد.
موفقیت در آزمون دشوار
کسب عنوان قهرمانی با مربی ایرانی، توجه کارشناسان والیبال را نیز به دنبال داشت. احمد لاهوتی مربی و پیشکسوت والیبال درباره این موفقیت گفت:‌به کادر تمام ایرانی این تیم تبریک می‌گویم. این کادر فنی نماینده تمام مربیان است. آنها در این مدت به شدت تحت فشار بودند. خوشبختانه از این امتحان سخت سربلند بیرون آمدند. حالا بعد از این موفقیت مربیان ایرانی با اعتماد به نفس بالاتری در میادین حضور خواهند داشت.
بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران با تاکید بر این نکته که هر دو تیم ایران و ژاپن در دیدار نهایی بازی زیبایی ارائه کردند، ادامه داد: ژاپن جنگنده و هماهنگ ظاهر شد اما ایران در هر سه ست در امتیازات بالای بیست، فشار زیادی را وارد کرد و همین اتفاق درصد اشتباه ژاپنی‌ها را بالا برد. بازیکنان ایران با دفاع روی تور و توپ‌گیری داخل میدان نتیجه ست‌ها را از ژاپن گرفتند. وی اضافه کرد: به جرات می‌گویم در تیم ایران همه خوب بازی کردند. در دریافت اول عملکرد درخشانی داشتیم. مجرد و توخته سرعتی‌ زن‌های تیم ایران در دفاع روی تور خیلی خوب عمل کردند. از همه چشم‌گیرتر سرویس‌هایی بود که بازیکنان ایران به صورت پرشی با ریسک بالا و کم‌خطا زدند. با سرویس‌های خوبمان امروز دفاع عقب زمین ژاپن را به‌هم ریختیم چون توپ به دست پاسور نمی‌رسید و همین موضوع پیروزی ایران را به همراه داشت.
لاهوتی در واکنش به این اتفاق که ایران در طول این مسابقات تنها یک ست را واگذار کرد، بیان داشت: این اتفاق مسلما یک رکورد است که فکر می‌کنم تا مدت‌ها هم شکسته نشود. همان یک ستی هم که واگذار کردیم،
غافلگیری و البته اتفاقی بود.
مربی تیم ملی والیبال نوجوانان عملکرد بازیکنان ایران را بسیار یک‌دل و هماهنگ در جام بیست‌ویکم ارزیابی کرد و گفت: ملی‌پوشان ایران فعل خواستن را به زیبایی صرف کردند. کادر فنی به خوبی دل این بازیکنان را بهم نزدیک کرده بود که توانستند منسجم و با فکر برای رسیدن به هدف بجنگند. از صابر کاظمی بسیار ممنونم که با وجود آسیب‌دیدگی شدید و گرفتگی مچ پا در بازی فینال با غیرت در زمین ظاهر شد و توانستیم ژاپن را در کشور خودش به راحتی شکست دهیم.
شهنازی: قهرمانی در آسیا دلچسب بود
ناصر شهنازی دیگر کارشناس والیبال در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر اظهار داشت:‌به جامعه ورزش، ملت عزیز ایران، بازیکنان تیم ملی و کادر فنی، قهرمانی را تبریک می‌گویم. پس از بازی‌های المپیک و لیگ ملت‌ها شرایط کمی نامساعد شد و قهرمانی در آسیا مرهمی شد که از اتفاقات گذشته دور بمانیم.
کارشناس والیبال تاکید کرد: نتایج گذشته کمی نگاه مردم را نسبت به والیبال تغییر داده بود. امیدوارم با این قهرمانی شرایط بهتر شود و مردم مانند گذشته والیبال را دوست داشته باشند. به دلیل اینکه مدتها بود مقابل ژاپن نتیجه را واگذار می‌کردیم، قهرمانی در آسیا دلچسب بود. پیروزی مقابل ژاپن برای تیم ملی والیبال ایران که دستخوش تغییرات شده است بسیار خوب بود.امیدوارم این پیروزی پیش زمینه‌ای باشد برای آینده تا با شرایط بهتر در رقابت‌ها شرکت کنیم.
مربی تیم والیبال سایپا با اشاره به درخشش صابر کاظمی گفت: صابر کاظمی در این مسابقات فوق ستاره بود و بار حملات بر دوش او بود. با وجود آسیب دیدگی، رشادت به خرج داد و با تمام وجود والیبال بازی کرد و در شرایط حساس به کمک تیم ملی آمد.صابر کاظمی در امتیازهای حساس بسیار خوب بازی کرد. در عین حال که سایر بازیکنان نیز تلاش خود را کردند اما نقش صابر کاظمی در کسب امتیازهای حساس بسیار قابل توجه
بود.
شهنازی در پایان خاطرنشان کرد: برای تیم ملی والیبال ایران آرزوی موفقیت دارم. بازیکنان جوان باید تجربه بازی مقابل تیم‌های بزرگ دنیا را کسب کنند تا حرفه‌ای‌تر شوند و این مسیر محقق نمی‌شود مگر آنکه به آنها فرصت بیشتری دهیم. بازی‌های قهرمانی آسیا به آنها نیز کمک خواهد کرد اما بهتر است آنها را مقابل تیم‌های بزرگ دنیا قرار دهیم تا حرفه‌ای‌تر شوند.
اعتماد به مربیان ایرانی جواب داد
کسب عنوان قهرمانی در آسیا آن هم با واگذاری تنها یک ست، نشان از توانایی و قابلیت فنی بالای مربیان ایرانی داشت. فدراسیون والیبال بالاخره پس از مدتها انتظار به کادرفنی ایرانی اعتماد کرد و مزد این اعتماد را هم گرفت. امید می‌رود موفقیت والیبال الگویی برای سایر رشته‌های ورزشی شود تا آنها بیش از گذشته به مربیان وطنی اعتماد کنند. البته این اعتماد به معنای نفی توانایی مربیان خارجی نیست ولی تا زمانی که می‌توانیم از دانش و تجربه مربیان ایرانی استفاده کنیم، دلیلی ندارد به سمت مربیان خارجی برویم و متحمل هزینه‌های بسیار شویم.