kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
دیپلمات کره جنوبی اذعان کرد

پیشرفت صنعت لوازم خانگی ایران بعد از خروج شرکت‌های کُره‌ای

قائم مقام سفیر کره جنوبی در تهران رسما اذعان کرد که صنعت لوازم خانگی کشورمان پس از خروج شرکت‌های کره‌ای از ایران پیشرفت کرده است.

پارک سو داک در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: از پیشرفت صنعت لوازم خانگی ایران بعد از خروج کره جنوبی خبر دارم.
وی درعین حال برای توجیه حضور شرکت‌های کره‌ای‌ بدعهد در ایران ادعا کرد کره‌ای‌ها تمایل دارند تجربیاتشان را در صنعت لوازم خانگی با ایرانی‌ها به اشتراک بگذارند. ما در دهه‌های گذشته از همکاری با شرکت‌های ژاپنی به پیشرفت رسیدیم.
قائم مقام سفیر کره جنوبی در تهران در ادامه گفت‌: اینکه نمی‌توانیم ۷ میلیارد دلار ایران را بدهیم، بسیار غم‌انگیز است‌. تاکنون از این منابع توانسته‌ایم، فقط ۱۶‌میلیون دلار حق عضویت ایران در سازمان ملل و نزدیک به ۵۰ میلیون دلار هم اقلام بشردوستانه مثل دارو به ایران صادر کنیم! این مقام کره‌ای توضیح نداد که اگر اقلام مذکور بشردوستانه بوده پس چطور پولش را جلوتر از حساب ملت ایران کم کرده‌اید؟! پارک سو داک سپس با بیان این ادعا که صادر کردن محصولات کره‌ای با استفاده از پول‌های بلوکه شده در ایران از اساس کذب است اضافه کرد: ال‌جی و سامسونگ قصد ضربه زدن به کسب و کار‌های ایرانی را نداشتند. ما دفاتر خود را در تهران باز نگه داشتیم و کارمندانمان در تهران ماندند!
این حرف‌های متناقض مقام کره‌ای در حالی است که بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی از جولان اجناس کره‌ای قاچاق در بازار کشورمان گلایه دارند.
سال گذشته همتی رئیس کل بانک مرکزی هم گفته بود: مقامات کره پول‌های ما را نمی‌دهند به آنها گفتم اگر ندهید دیگر اجازه نمی‌دهم کالاهای سامسونگ و ال‌جی به ایران بیاید. دیدم خیلی جوابی نداشتند و حساسیتی نشان ندادند. برایشان مهم نیست. کالایشان را از طریق دبی (امارات) می‌فروشند و از طریق لنج‌ها در کنگان و نظایر آن به داخل کشور می‌آید. معلوم است جواب ما را نمی‌دهند چون کالایشان را (از طریق قاچاقچی‌ها) می‌فروشند.