خروج ۲ میلیون تن کالای اساسی از بنادر در 45 روز آینده
به گزارش خبرگزاری فارس، داریوش امانی درباره آخرین جزئیات حمل کالا از بنادر کشور، اظهار داشت: در حال حاضر میزان کالای اساسی دپو شده در بنادر، دو میلیون تن است که یک میلیون و 400 هزار تن از این رقم مربوط به بندر امام خمینی(ره) و مابقی مربوط به دیگر بنادر است که ما تعهد کردهایم تا یک ماه و نیم آینده این دو میلیون تن کالا توسط ناوگان کامیونی حمل شود.
وی افزود: تاکنون 11 میلیون و 994 هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور حمل شده است. پس از مصوبه شورای عالی ترابری، در حال حاضر، روزانه 2700 دستگاه ناوگان به بندر امام(ره) اعزام میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره بندر چابهار گفت: شرایط بندر چابهار با توجه به ظرفیت کمِ انبار کالاهای اساسی متفاوت است و برخی کالاهای اساسی در محوطه دپو شده که قرار است در این هفته با مسئولان شش استانی که کالای اساسی آنها از این بندر تامین میشود جلساتی داشته باشیم و نسبت به تامین ناوگان کمکی برای این بندر اقدام کنیم و هر چه سریعتر این 109 هزار تن کالای اساسی در محوطه بندرشهید بهشتی چابهار را تخلیه کنیم.
امانی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد کامیون در بنادر کشور در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند، اظهار کرد: روزانه 92 هزار تن کالا توسط ناوگان کامیونی حمل میشود و قرار است این رقم به 100 هزار تن افزایش یابد.
وی افزود: در حال حاضر نزدیک به چهار هزار دستگاه کامیون روزانه کالای اساسی را از بنادر امام خمینی(ره)، شهید رجایی، چابهار، امیرآباد، نوشهر، فریدون کنار و انزلی حمل میکنند و امیدواریم به رقم اعزام روزانه پنج هزار دستگاه کامیون هم برسیم تا این دو میلیون تن کالای دپو شده در بنادر هرچه زودتر تخلیه شود.
رسوب کالا در گمرک
به نفع سودجویان
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامهای تلویزیونی با موضوع بررسی پرونده واردات لوازم خانگی خارجی و لزوم حمایت از تولید داخلی گفت: کاملاً شفاف و مشخص است فارغ از اینکه ارز مورد نیاز توسط شخص، نظام بانکی یا حتی ارز خارج از کشور تأمین شود، واردات کالایی که مشابه تولید داخل دارد طبق مصوبه سران قوا ممنوع و خلاف است. بنابراین اگر مجوز یا مکاتبهای برای واردات لوازم خانگی خارجی صادر شده، مبنای قانونی نداشته و باطل بوده و قابل استناد نخواهد بود؛ بنابراین کالاهای واردشده به گمرک باید طبق قانون در بازه زمانی محدودی مرجوع گردد.
وی اضافه کرد: یکی از شگردهای متخلفان برای واردات کالاهای مختلف به ویژه کالاهای ممنوعه، واردات کالا و نگهداشتن آن در گمرک است. بعد از طریق ایجاد جو روانی که برای این کالاها هزینه پرداخت شده و باید در هر صورت وارد کشور شود و مورد استفاده قرار گیرد. بعضاً متوسل به برخی دستگاهها و مسئولان میشوند که برای این کالاهای سرمایه کشور صرف شده و چون وارد شده و امکان مرجوع کردن هم نیست، پس باید
ترخیص شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه حاکمیت نباید در این موارد منفعل عمل کرده و تحت تأثیر جو روانی و برخی اظهارنظرها توسط برخی افراد مشخص قرار گیرد، گفت: شگرد دور زدن قانون از طریق رسوب کالا در گمرک موضوع روشنی است که از طریق نگه داشتن کالا در گمرک و توسل به بازه زمانی صورت میگیرد و در صورتی که یک یا چند بار خیلی صریح و طبق قانون عدم ترخیص این کالاها و مرجوع شدن آنها صورت پذیرد، تجربهای برای دیگران خواهد بود و این روند متوقف
خواهد شد.
بر اساس این گزارش، چند سالی است که موضوع رسوب کالاهای مختلف در گمرک به ویژه کالاهای ممنوعه که امکان ترخیص ندارند، به صورت مرتب توسط رسانهها و دیگر محافل واردکنندگان و حتی برخی مسئولان مطرح میشود که به دلیل فشار روانی ناشی از آن، همواره به تصمیمات خلقالساعه و غیرکارشناسی منتهی میشود و نظرات ضد و نقیضی درباره این موضوع و تصمیمات متعاقب آن وجود دارد.