kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

ژنرال آمریکایی از ترس حماقت هسته‌ای ترامپ، مخفیانه با چین تماس می‌گرفت

 

کتاب جدیدی در آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در پی نگرانی از آغاز جنگ ترامپ با چین، با همتای چینی خود تماس گرفته تا تنش‌ها را کنترل کند. انتشار این خبر خشم جمهوری خواهان را برانگیخته است.
حاشیه‌های ریاست‌جمهوری چهار ساله «دونالد ترامپ» بر آمریکا حتی با وجود گذشت هفت ماه از کنار رفتن وی، هنوز هم ادامه دارد و ابعاد بیشتری را از وضعیت آشوبناک کاخ سفید در دوره او آشکار می‌کند و هنوز هم انتشار اخبار و گزارش‌ها از روزهای آخر ریاست جمهوری ترامپ برای رسانه‌های آمریکایی جذابیت دارد. در جدیدترین مورد روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی به نقل قول از کتابی با نام «خطر» به قلم دو روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی یعنی
«باب وودوارد» و «رابرت کاستا» که قرار است هفته آینده منتشر شود، پرداخته و نوشته «مارک میلی» رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در پی نگرانی از احتمال وقوع جنگ با چین در پی تنش‌زایی‌های ترامپ، دو بار با همتای چینی خود مخفیانه تماس گرفته است. در این کتاب که بر اساس گفته‌های مستند حدود ۲۰۰ منبع مطلع دولتی و غیردولتی نوشته‌شده، آمده: «میلی که از رفتارهای عصبی ترامپ در هفته‌های پایانی حضورش در کاخ سفید و مشخص‌شدن شکست وی در انتخابات ریاست‌جمهوری نگران بود، یک بار در تاریخ 30 اکتبر ۲۰۲۰ (جمعه 9 آبان 99) و بار دیگر در تاریخ هشتم ژانویه(جمعه 19 دی) با «لی زوچِنگ» رئیس‌ستاد مشترک کمیته مرکزی نیروهای مسلح چین تماس گرفت. به گزارش فارس به نوشته «واشنگتن‌پست»، میلی در این تماس به ژنرال لی اطمینان خاطر داده بود که آمریکا باثبات است و قرار نیست که حمله‌ای نظامی را انجام دهد و اگر قرار بر چنین امری شد، او حتما زودتر به پکن اطلاع خواهد داد. بر اساس این گزارش، یکی از دلایلی که این مقام نظامی آمریکایی را به انجام تماس دوم با پکن ترغیب کرد، گفت‌وگویی بود که با «نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان این کشور داشت. پلوسی در آن تماس از میلی خواسته بود چه تضمین‌هایی وجود دارد که از شروع حمله اتمی توسط یک «رئس‌جمهور بی‌ثبات» جلوگیری کرد. طبق اطلاعاتی که در کتاب مذکور آمده، پلوسی به میلی گفته بود: «او دیوانه است. شما هم می‌دانید او دیوانه است». میلی هم به او پاسخ داده بود: «در این مورد با شما موافق هستم».
واکنش ترامپ
ترامپ اما با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این گزارش، آن را «جعلی» خوانده و با ادعای اینکه هرگز قصدی برای حمله به چین نداشته، گفت اگر این گزارش صحت داشته باشد، میلی را باید به جرم خیانت محاکمه کرد. برخی مقامات جمهوریخواه نیز به دنبال انتشار این گزارش رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح را به خیانت متهم کرده و اخراج و محاکمه نظامی او را خواستار شدند. دفتر رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا هنوز به سؤالات درباره این گزارش و انجام گرفتن چنین تماس‌هایی پاسخ نداده است.پیش از این نیز گزارشی درباره بخش دیگری از کتاب «خطر» نشان داده بود که رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا از مقام‌های ارشد نظامی خواسته به دستور احتمالی دونالد ترامپ برای آغاز حمله هسته‌ای توجه نکنند.