kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
حاجی دلیگانی خبر داد

تحقیق و تفحص مجلس از اقدامات دولت قبل در مقابله با کرونا

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید طرح تحقیق و تفحص از اقدامات دولت قبل در مقابله با کرونا به امضای 40 نفر از نمایندگان رسیده و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شده است.


جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در حالی آغاز شد که بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار داشت.
در ادامه جلسه علنی دیروز نمایندگان در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، با تبصره اصلاح شده ۴ ماده ۱۲ این طرح که درباره اجرای قانون جامع حدنگار برای کلیه قطعات اراضی کشاورزی است، با ۲۰۱ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بر اساس تبصره ۴؛ به منظور رفع تداخلات اراضی موضوع ماده (۵۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، کمیسیون‌های رفع تداخل شهرستانی متشکل از روسای ادارات جهاد کشاورزی، امور اراضی، منابع طبیعی، ثبت اسناد و املاک و راه و شهرسازی و یا نمایندگان آنها در اداره جهاد کشاورزی شهرستان تشکیل می‌شوند. رأی صادره این کمیسیون‌ها ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ به شورای محل و یا دهیار و یا شهردار و نصب نقشه حدنگاری کاداست موضوع رأی صادره در ملأ عام نظیر دفتر شورا و دهیاری قابل تجدیدنظر در کمیسیون رفع تداخلات استانی که متشکل است از: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان (به‌عنوان رئیس)، مدیر امور اراضی (به‌عنوان دبیر) و مدیران ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی و آبخیزداری و یکی از قضات با معرفی رئیس قوه قضائیه می‌باشد تا زمان قطعی شدن رأی کمیسیون رفع تداخلات اراضی استانی، کاشت زمین‌های تحت تصرف کشاورزان مورد اختلاف بلامانع است.
شهریه بالای مدارس غیرانتفاعی
محمدحسن آصفری نماینده مرم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در تذکری، با‌ اشاره به آغاز سال تحصیلی مدارس از چند روز دیگر اظهار داشت: برخی مدارس غیرانتفاعی با اینکه کلاس‌ها به‌دلیل کرونا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و هزینه‌هایی مثل آب و برق ندارند، اما مبالغ هنگفتی از اولیای دانش‌آموزان بابت شهریه دریافت می‌کنند.
وی تأکید کرد: سرپرست وزارت آموزش و پرورش نظارت جدی‌تری در این رابطه داشته باشد؛ مخصوصاًً درخصوص هزینه‌هایی که مدارس غیرانتفاعی در برخی مناطق، بدون هیچ ضابطه‌ای از مردم می‌گیرند.
تاخیر در واکسیناسیون در دولت قبل
یوسف داوودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس و در تذکر شفاهی، با‌ اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا اظهار داشت: باید از رئیس‌جمهور محترم و وزیر بهداشت و همه دست‌اندرکاران نظام سلامت بابت تلاش‌های شبانه‌روزی آنها برای خرید واکسن و افزایش سرعت واکسیناسیون تشکر کنیم.
وی ادامه داد: عامل اصلی گسترش بیماری و واگیری آن و تلفات سنگین انسانی در ماه‌های اخیر، تاخیر در واکسیناسیون بوده است که امیدواریم این سرعت در واکسیناسیون، با بسیج عمومی افزایش یابد تا از مرگ و میرها جلوگیری شود.
همچنین، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در تذکر مشابه اظهار داشت: از اقدامات جهادی رئیس‌جمهور محترم و دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت در زمینه افزایش سرعت واکسیناسیون تشکر می‌کنم.
وی افزود: در زمان بررسی صلاحیت وزیر بهداشت در مجلس، به ایشان گفتیم که واکسیناسیون در حال حاضر حدود 300 هزار دُز در روز است و باید افزایش یابد که ایشان وعده افزایش آن به یک و نیم میلیون دُز در روز را داد و به این وعده عمل هم کرد.
تحقیق و تفحص
از سوءمدیریت کرونایی دولت قبل
جمعی از نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت شدند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ ضمن اعلام این خبر افزود: این طرح به امضای 40 نفر از نمایندگان رسیده و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شده است.
در متن طرح تحقیق و تفحص از ستاد ملی مقابله با کرونا آمده است: همان‌گونه که مستحضرید جامعه ایران از اسفندماه سال ۱۳۹۸ با بیماری همه‌گیر کرونا ویروس مواجه شده است که به انحای مختلف با این بیماری مبارزه می‌کند. متأسفانه در مردادماه سال 1400 آمار بیماران مبتلا به کرونا ویروس به شدت در کشور افزایش یافت و تعداد بیماران فوت شده نیز به شدت افزایش یافت و رکورد شکست و هنوز نیز ادامه دارد. این در حالی است که این ویروس نسبت به قبل شاخته شده و دستورالعمل در‌مان آن و مقابله با آن در کشور مشخص شده است و از طرف دیگر بیش از بیست میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده است ولی میزان مبتلایان و تعداد فوتی‌ها از زمان آغاز این بیماری افزایش یافته و رکوردشکنی کرده است.
در ادامه طرح آمده: متأسفانه در گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌‌ها و فضای مجازی اخبار متعددی مبنی بر سوءمدیریت در مسئله مقابله با این ویروس منحوس در دولت دوازدهم دیده می‌شود که این وضعیت بغرنج را ایجاد نموده است. از جمله نقد‌‌هایی که درخصوص مدیریت در این حوزه به آن می‌توان‌ اشاره کرد این است که در دستورالعمل درمان بیماران کرونایی مکرر دارو‌های مختلف تجویز شده است و پس از آسیب رساندن به بیماران، منجر به فوت افراد متعدد از این بیماران شده است و بعد از مدتی تجویز این دارو‌ها ممنوع می‌شود. از طرف دیگر درخصوص مدیریت واکسیناسیون آحاد جامعه و واردات واکسن کم‌کاری‌‌های متعددی را گزارش نموده‌اند.
در ادامه این متن آمده: درخصوص تخصیص بودجه به واردات دارو‌های ضدکرونا اخباری مبنی بر اختصاص بودجه کلانی به واردات دارو‌هایی که مضر به حال بیماران کرونایی است، شنیده می‌شود و تجویز این دارو‌ها نیز ممنوع شده است. از طرفی در تخصیص ارز به واکسن کرونا کم‌کاری شده است. درخصوص مدیریت ممنوعیت سفر‌ها و جلوگیری از تجمعات خطرساز نیز در تیرماه سال 1400 کم‌کاری جدی انجام شده است و ضمن اعلام تعطیلی‌‌هایی که منجر به افزایش مسافرت‌ها شده و در نتیجه کرونا تشدید یافته است، نیز مزید بر علت گردیده است. یکی از مصادیق دیگر سوءمدیریت و کم‌کاری و‌ ترک فعل متولیان امر سلامت ایجاد بوروکراسی و مانع در مقابل محققان امر سلامت در تولید داروهای مقابله با کرونا و تولید واکسن می‌باشد. موانعی که در مسیر محققان طب سنتی و محققان تولید واکسن ایجاد شده است منجر به تأخیر در تولید دارو یا واکسن گردیده که نتیجه آن وضعیت اسف‌بار مردادماه 1400 است.
با توجه به مطالب فوق الذکر لازم است درخصوص سوءمدیریت‌ها و‌ترک فعل‌های مختلف در مسئله مقابله با کرونا تحقیق و تفحص به عمل آمده تا در صورت وقوع تخلفات با خاطیان برخورد شود و نقاط ضعف قوانین و مقررات موجود شناسایی شده و از تکرار مجدد ضرار به سلامت جامعه جلوگیری شود.
محورهای اصلی این تحقیق و تفحص عبارتند از:
از زمان شروع بیماری همه‌گیر کرونا ویروس در کشور (اسفند ماه سال ۱۳۹۸) چه تدابیر ضروری و اقداماتی توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا و مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر دستگاه‌های اجرائی انجام شده است؟ و چگونه از انتشار ویروس مذکور و توسعه انتشار آن جلوگیری شده است؟
دستورالعمل‌‌های درمان بیماران مبتلا چگونه تنظیم شده است؟ نحوه واکسیناسیون عمومی در مقابله ویروس مذکور به چه شکل انجام شده است؟
علل افزایش تعداد مبتلایان و افزایش مرگ‌ومیر‌ها در مردادماه سال 1400 چیست؟ علت تغییر داروهای مقابله با ویروس کرونا چیست؟
ممنوعیت واردات لوازم خانگی
همچنین احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفته است: نمایندگان با امضای بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از واردات لوازم خانگی شدند. 
وی افزود:‌ نمایندگان در این بیانیه تصریح کردند با هدف حمایت از تولید داخل، جلوی واردات لوازم خانگی به کشور گرفته شود.
در این‌باره لازم به ذکر است که در روزهای گذشته نیز 18هزار نفر از کارگران مشغول در صنعت تولید لوازم خانگی با امضای طوماری از مسئولان خواستند از ورود دوباره شرکت‌های لوازم خانگی کره جنوبی جلوگیری کنند. این شرکت‌ها در جریان تحریم‌های ظالمانه آمریکا با این کشور همکاری کردند و خروج آنها تهدیدی بود که با همت شرکت‌های داخلی به فرصت تبدیل شده و این شرکت‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. حالا به‌ نظر می‌رسد شرکت‌های شریک آمریکا در اعمال فشار علیه کشورمان اکنون نیز با زمزمه بازگشت‌شان به ایران تهدیدی تازه را علیه کشورمان تدارک دیده‌اند که عبارت است از زمین زدن شرکت‌های ایرانی و بیکار شدن هزاران کارگر.
تشکیل سازمان سرمایه‌گذاری
و تجارت کشاورزی
وکلای ملت دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ماده 2 ارجاع شده از صحن به کمیسیون طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی با 194 رأی موافقت کردند.
بنابر اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پیرامون تبصره ۷ این ماده مبنی بر اینکه بانک کشاورزی بانک تخصصی است و اگر ۸ درصد سپرده را آزاد کنیم نقدینگی قابل توجهی در بازار ایجاد می‌شود کما اینکه در حوزه صنعت چنین انتظاری ایجاد می‌شود بنابراین بهتر است این تبصره مجدداً به کمیسیون ارجاع شود و پس از مشورت کارشناسی کمیسیون‌های کشاورزی و اقتصاد مجدداً به صحن بازگردد زیرا اجرای این تبصره موجب افزایش تورم در کشور خواهد شد.
بر اساس اظهارات رئیس مجلس درخصوص تبصره مذکور درباره کاهش نرخ سپرده قانونی بانک کشاورزی و آزادسازی منابع نمایندگان با ۱۶۸ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه جهت ارجاع تبصره ۷ ماده ۲ به کمیسیون موافقت کردند.