kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

احتمال حمله مجدد هواداران ترامپ به ساختمان کنگره

 

پس از گذشت نزدیک به 8 ماه از حمله طرفداران افراطی ترامپ به کنگره آمریکا پلیس امنیتی آمریکا در تلاش است حصار‌های اطراف کنگره را به دلیل آنچه احتمال حمله مجدد به کنگره نامیده است، دوباره نصب کند.
در آمریکا نگرانی‌ها از احتمال دوباره حمله طرفداران ترامپ به کنگره این کشور بالا گرفته است. پیش از این، سه منبع آگاه گفته بودند گروه‌های افراطی راست‌گرا قصد دارند در تاریخ ۱۸ سپتامبر (شنبه 27 شهریور) مقابل کنگره آمریکا و در حمایت از حدود ۶۰۰ نفری که قرار است به جرم حمله به کنگره در تاریخ ششم ژانویه (17دی)محاکمه شوند، تظاهرات کنند. بر اساس گزارش‌ها با افزایش نگرانی‌ها از احتمال تکرار حمله حامیان «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره این کشور، حصارهای امنیتی اطراف محوطه این مجموعه زودتر از موعد دوباره رخ‌نمایی خواهند کرد.«تام مانگر» رئیس‌نیروی پلیس کنگره آمریکا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که حصارهای امنیتی موقت اطراف ساختمان کنگره را زودتر از زمانی که طرفداران ترامپ قرار است مقابل این مجموعه تظاهرات کنند، برپا می‌کنند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مانگر در این‌باره توضیح داد: «ما اینجا هستیم تا از حق همگان ذیل متمم اول قانون اساسی مبنی بر تظاهرات مسالمت‌آمیز، حفاظت کنیم. به هرکسی که درباره ایجاد دردسر فکر می‌کند، هشدار می‌دهم که در خانه بماند. ما قانون را اجرا می‌کنیم و خشونت را برنمی‌تابیم».
یک هیئت امنیتی در آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: از پلیس کنگره آمریکا خواسته شده حصار‌های امنیتی اطراف ساختمان کنگره را پیش از ۱۸ سپتامبر، تاریخی که پیشتر برای نصب حفاظ‌ها اعلام شده بود، دوباره در محلشان مستقر کنند چرا که در روز‌های اخیر مقامات امنیتی در واشنگتن بار‌ها چندین اخطار وضعیت اضطراری دریافت کرده‌اند.
ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.