kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
دیفنس‌نیوز:

حملات 11 سپتامبر 7 تریلیون دلار به جیب صنایع تسلیحاتی آمریکا ریخت

وبگاه آمریکایی «دیفنس نیوز» در گزارشی نوشته حملات 11 سپتامبر بیش از 7 تریلیون دلار به جیب صنایع نظامی آمریکا ریخت؛ تا نظریه‌ای را که حملات 11سپتامبر را «مشکوک» می‌دانند، بیش از پیش تقویت شود.

 

سرویس خارجی-

امسال 20 سالگی حملات 11 سپتامبر مصادف شده با خروج تحقیر‌آمیز آمریکا از افغانستان. برخی رسانه‌ها توجه خود را به هزینه‌های انسانی و مادی جنگ‌های افغانستان و عراق که آمریکا به بهانه این حملات در منطقه غرب آسیا به راه‌انداخت؛ متمرکز کرده‌اند. به گفته مقامات و رسانه‌های آمریکا طی 20 سال گذشته آمریکا نزدیک به 8 تریلیون دلار در عراق و افغانستان هزینه کرده و
900 هزار نفر نیز در این جنگ‌ها به گفته «برنی سندرز» کشته شده‌اند. اما این تمام ماجرای 11 سپتامبر نیست. در این بین کمتر به سودهایی پرداخته شده که جنگ افروزی‌های آمریکا در افغانستان و عراق به بهانه این حملات نصیب صنایع نظامی آمریکا کرده است. در همین ارتباط وبگاه آمریکایی «دیفنس نیوز» نوشته: «طی
20 سال گذشته و پس از حملات 11 سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، شرکت‌ها و پیمانکاران نظامی حدود 7.36 تریلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند».
بر اساس این گزارش زمانی که بورس نیویورک پس از حوادث یازدهم سپتامبر، روز 17 سپتامبر بازگشایی شد سهام بسیاری از شرکت‌ها سقوط کرد اما در همان زمان، سهام شرکت «لاکهید مارتین» که بزرگترین پیمانکار نظامی آمریکا به شمار می‌آید روند متفاوتی را سپری کرد. سهام این شرکت روز 17 سپتامبر با رشدی 17 درصدی، به 43.95 دلار برای هر سهم رسید. امروز و پس از
20 سال هر سهم شرکت لاکهید مارتین 349 دلار معامله می‌شود. از سوی دیگر، در سال 2000، درآمد شرکت «لاکهید مارتین از بخش تجهیزات نظامی 18 میلیارد دلار بوده که 71 درصد از مجموع درآمدهای این شرکت را شامل می‌شده است اما در سال 2020، درآمد بخش نظامی این شرکت به 63 میلیارد دلار رسیده که 96 درصد از مجموع درآمدهای این شرکت می‌شود».
به گزارش فارس، «تاد هریسون» از تحلیلگران بودجه دفاعی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی نیز می‌گوید رشد درآمدهای شرکت‌های تسلیحاتی به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید. حجم ارتش آمریکا در واقع همان‌اندازه‌ای است که پیش از 11 سپتامبر بوده است اما ارتش آمریکا همچنان بسیاری از همان نیازهای نوین ‌سازی را دارد که بدین معناست که پول بیشتری به سوی پیمانکاران نظامی روانه خواهد شد.
گاردین: صنایع نظامی آمریکا
برنده حملات 11سپتامبر بود
رونامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی به سودهای سرشاری پرداخته که 11 سپتامبر به جیب صنایع نظامی آمریکا ریخت. گاردین نوشته: «بعد از ۲۰ سال و بعد از هزینه کرد نزدیک به پنج تریلیون دلار روی جنگ‌های ابدی در عراق و افغانستان تنها پیروز مشخص صنایع نظامی آمریکاست... در عراق و افغانستان ارتش آمریکا به شکل بی‌سابقه‌ای به پیمانکاران بخش خصوصی برای حمایت از تمام مناطق عملیات جنگی تکیه دارد. پیمانکاران در بخش‌های هواپیماها، کامیون‌ها، سوخت، هلی‌کوپترها، کشتی‌ها، پهپادها و... در کنار خدمات حمایتی نظیر ارائه غذا، ساخت و ساز تا تکنولوژی اطلاعات و خدمات لجستیکی فعال هستند. تعداد پیمانکاران در میدان بیش از تعداد نیروهای آمریکایی در اکثر سال‌های درگیری است. تا تابستان سال ۲۰۲۰ آمریکا ۲۲ هزار
و ۵۶۲ پیمانکار در افغانستان که حدود دو برابر نیروهای آمریکایی بود».
به گزارش ایسنا «گاردین » این را هم نوشته که «در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد 99) پنج‌ شرکت بزرگ لاکهید مارتین، بویینگ، ژنرال داینامیکس، ریتیون، تورثروپ گرامن، نزدیک به مبلغ یک سوم ۴۸۰ میلیارد دلار را در اختیار داشتند که پنتاگون به پیمانکاران دفاعی درباره آن پایبند بود. در حالی که تنها بخش محدودی از این خریدها به عراق و افغانستان اختصاص داشتند. درگیری برای تمام پیمانکاران اصلی وزارت دفاع بسیار سودآور بود».
این گزارش می‌افزاید، شرکت «لاکهید مارتین» اقدام به تولید بالگردهای «بلک‌هاوک » که بسیار در افغانستان استفاده شد، کرد. شرکت «بویینگ» هواپیماها و خودروهای نظامی را خرید. شرکت «ریتیون» موفق به عقد قرارداد اصلی آموزش نیروهای هوایی افغان شد. «نورثروپ گرامن» و «ژنرال داینامیکس» تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات ارتباطی را تهیه کردند. به طوری که هزاران پیمانکار در سراسر جهان پول‌هایی از فروش دستگاه‌های دید در شب، موتورها و تجهیزات بی‌سیم و تمامی انواع تجهیزات مورد نیاز جنگی را به دست آوردند. شرکت‌های جهانی نفت نیز از سودبرندگان اصلی جنگ هستند زیرا پنتاگون بزرگترین مشتری سوخت در جهان است.