kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۶۹۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹

آغاز به کار سوگواره عکس اربعین(اخبار ادبی و هنری)

 

دبیر نخستین سوگواره عکس آیینی اربعین ۱۴۰۰ به آغاز فراخوان این سوگواره‌ اشاره کرد و گفت: تعامل هنر، رسانه و فرهنگ می‌تواند ضرورت سوگواره عکس اربعین را جدی کند.
به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری نخستین سوگواره عکس آیینی اربعین ۱۴۰۰ روز گذشته با حضور علی اصغر خسروی مدیر فرهنگی و هنری منطقه ۱۶، مهدی توکلیان دبیر این رویداد، غزاله جعفری نماینده هنرستان فضه به‌عنوان یکی از برگزار‌کنندگان این سوگواره و اصحاب رسانه، روز گذشته در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
توکلیان در این نشست با‌ اشاره به بایکوت رسانه‌ای راهپیمایی اربعین در رسانه‌های جهان اظهار کرد: این گردهمایی با اینکه بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان محسوب می‌شود اما خیلی خوشایند رسانه‌های جهانی نبوده است و بایکوت شده. مشهورترین بنگاه‌های عکس خبری در دنیا حاضر نیستند حتی یک عکس خبری از این گردهمایی منتشر کنند.
خسروی، رئیس فرهنگسرای بهمن در پاسخ به پرسش خبرنگار کیهان درباره برنامه‌ریزی سوگواره عکس اربعین برای شکستن این بایکوت خبری گفت: آثار پس از داوری و انتخاب عکس‌های با کیفیت و حرفه‌ای علاوه بر حوزه‌های تخصصی، با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از طریق رایزن‌های فرهنگی، عکس‌ها در اختیار کشورهای مختلف جهت انتشار و ‌ترویج فرهنگ اربعین قرار می‌گیرد.
در ادامه، توکلیان درباره بخش‌ها و موضوعات مختلف سوگواره عکس اربعین توضیح داد: این سوگواره در دو بخش تک‌ عکس و مجموعه عکس با موضوع‌های روضه‌های خانگی و کرونا، حضور بانوان در عزاداری‌ها، نقش زنان در موکب‌های عزاداری، نقش خادمان نوجوان و جوانان ایرانی و عراقی در موکب‌ها، عزاداری و مناسک آیینی محرم و صفر و نیز شور و شعور حسینی در آیین پیاده‌روی اربعین برگزار می‌شود. هر عکاس می‌تواند حداکثر ۵ تک عکس، و یا در حالت مجموعه عکس حداکثر ۱۲ فریم در قالب موضوعی و داستانی ارسال کند. عکس‌ها باید دارای عنوان، شرح عکس، سایز حداقل ۸۰۰ تا هزار پیکسل و محدودیت در تاریخ خلق اثر(تنها عکس‌های ثبت شده در آیین عزاداری‌های ایران اسلامی در ۲سال قبل از ۱۴۰۰) باشد.
وی از برگزاری کارگاه‌هایی با هدف معرفت افزایی عکاسان در این سوگواره خبر داد و بیان کرد: مهم‌ترین دلیل برگزاری این کارگاه‌ها ارتقای معرفت و غنی شدن بخش پژوهشی اربعین است که معرفت و بصیرت عکاس را بالا می‌برد و قطعا در عکاسی آن تأثیر خواهد گذاشت.
توکلیان به بخش تجلیل از پیشکسوتان عکاسی‌ اشاره کرد و افزود: در مراسم اختتامیه که 24 مهر برگزار خواهد شد از استادان پیشکسوت عکاسی رسول اولیازاده، سیدعباس میرهاشمی ‌و جاسم غضبان‌پور تجلیل صورت خواهد گرفت.