kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

کوتاه از سراسر جهان

 

اوکراین
ایسنا: «ولودومیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست استراتژی اروپایی یالتا در پاسخ به این سؤال که «آیا احتمال یک جنگ تمام عیار با روسیه وجود دارد یا خیر؟» گفته: «فکر می‌کنم چنین احتمالی وجود داشته باشد...این بدترین چیزی است که می‌تواند اتفاق بیفتد اما متاسفانه احتمالش وجود دارد». دولت کی‌یف می‌گوید درگیری‌ها در شرق اوکراین از ۲۰۱۴ که شبه جزیره کریمه به روسیه ملحق شد،‌ باعث کشته شدن ۱۴ هزار تن شده است. تنش‌ها بین روسیه و اوکراین اوایل سال جاری میلادی و زمانی شدت گرفت که درگیری در شرق اوکراین افزایش یافت و روسیه نیروهایش را در نزدیکی مرز بین دو کشور مستقر کرد.
ترکیه
فارس: منابع خبری، سحرگاه روز شنبه، از انفجار بمب در مسیر یک گشتی ترکیه در شمال غرب سوریه خبر دادند. بر اساس گزارش گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه»- نزدیک به معارضان- این انفجار در یکی از جاده‌های شمالی ادلب به وقوع پیوسته و در پی آن، شش نظامی ترکیه کشته یا زخمی شده‌اند. وزارت دفاع ترکیه کشته‌شدن ۲ و مجروح‌ شدن سه نظامی خود در انفجار ادلب را تأیید کرد. نظامیان ترکیه به بهانه دفع خطر حملات شبه‌نظامیان کُرد وارد شمال سوریه شده‌اند و مناطق گسترده‌ای را در این منطقه تحت اشغال خود درآورده‌اند.
روسیه
جروزالم پست (چاپ فلسطین اشغالی): با آزاد‌سازی کامل شهر درعا،‌، نیروهای حامی ایران در نزدیکی مرز سرزمین اشغالی جا پای محکمی پیدا کردند و روسیه بر خلاف میل اسرائیل از بازیگران اصلی این صحنه بود...روسیه در ماجرای درعا البلد به طور واضح خواسته‌های ایران را در توافق وارد کرد و مقامات رژیم صهیونیستی از این ماجرا خشنود نیستند.
انگلیس
بی‌.بی.‌سی: رئیس‌سازمان امنیت و اطلاعات داخلی بریتانیا، ام آی ۵، قدرت گرفتن طالبان در افغانستان را یک «تقویت روحیه» برای گروه‌های افراطی جهت انجام حملات تروریستی در کشورهای دیگر خواند و در مورد خطر حمله دیگری مشابه حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا، هشدار داد. «کن مک‌کالم» گفت: «نگرانی بزرگی که از افغانستان می‌آید، در کنار تاثیرات درونی آن، این خطر است که تروریست‌ها باز‌سازی شوند و بار دیگر از طریقی توسعه یافته‌تر و با توطئه‌های پیشرفته‌تر از آنچه در یازدهم سپتامبر با آن مواجه شدیم، در برابر ما خودنمایی کنند».