kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
رئیس بنیاد خبر داد

مأموریت بنیاد مسکن برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی

رئیس جدید بنیاد مسکن اعلام کرد: در راستای برنامه دولت مبنی بر احداث یک میلیون واحد مسکونی، ساخت ۴۰۰ هزار خانه برعهده بنیاد مسکن خواهد بود.


به گزارش ایسنا، اکبر نیکزاد دیروز در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید بنیاد مسکن اظهار کرد: بنیاد مسکن در راستای تعهد دولت مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال علاوه بر ساخت ۲۰۰ هزار خانه در روستاها ۲۰۰ هزار مسکن نیز در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر احداث می‌کند.
وی با بیان اینکه بنیاد بار بزرگی را از دوش دولت برداشته است گفت: اگر بنیاد مسکن نبود نظام جمهوری اسلامی و دولت باید مجموعه بزرگی را با امکانات و تجهیزات کامل ایجاد می‌کردند تا هر زمان حادثه‌ای رخ داد وارد عمل شود. بنیاد مسکن این بار را از دوش دولت برداشته و در جاهای مختلف به راهسازی و مسکن‌سازی می‌پردازد و همیشه آماده خدمت است.
این مسئول با بیان اینکه بنیاد مسکن در سال‌های گذشته سالیانه حدود ۲۰۰ هزار خانه روستایی را نوسازی و بازسازی کرده است گفت: در حال حاضر حدود نصف روستاها نوسازی شده است اگر این اقدام انجام نمی‌شد در زلزله‌ها دچار مشکل می‌شدیم.
وعده وزیر صمت
برای کاهش قیمت سیمان
از سوی دیگر از بازار سیمان هم خبر می‌رسد که هرچند قیمت آن در بازار طی هفته‌های اخیر رکوردشکنی کرد، اما حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده که قیمت هر پاکت سیمان طی 15 روز آینده در بازار به 25 هزار تومان برسد.
به گزارش خبرگزاری فارس، قیمت سیمان در هفته‌های گذشته در بازار تا پاکتی 110 هزار تومان نیز بالا رفت و این در حالی بود که نرخ این محصول در بورس کالا حدود 30 هزار تومان بوده است.
رشد قیمت در بازار باعث شد تا جلساتی بین دولتی‌ها و نمایندگان مجلس برای رفع این مشکل برگزار شود که در جدیدترین جلسه که عصر روز سه‌شنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد، وزیر صمت وعده کاهش قیمت سیمان به ۲۵ هزار تومان طی روزهای آینده در بازار را داده است.
روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در مورد جلسه این کمیسیون با حضور رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت با استفاده از ظرفیت سامانه جامع تجارت، ‌زنجیره تولید تا مصرف سیمان را کنترل می‌کند که با به کارگیری این روش قیمت سیمان اکنون به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده و وزیر صمت وعده داد در روزهای آینده قیمت سیمان ارزان‌تر شود و به محدوده ۲۵ هزار تومان برسد.
علی‌ نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مورد جلسه مجلس با وزیر صنعت برای ساماندهی وضعیت بازار سیمان، گفت: بنا به قول وزیر صمت مقرر شد قیمت هر کیسه سیمان که هم‌اکنون در بازار
۲۷ هزار تومان است، طی ۱۵ روز به ۲۵ هزار تومان برسد. نیکزاد خاطرنشان کرد: همچنین قیمت هر کیلوگرم میلگرد با ارزش افزوده
۱۷ هزار تومان است که قرار شد قیمت آن هم در بازار ساماندهی شود و به ثبات برسد به طوری که این دو کالا در سه مقطع یک ماهه به طور کامل ساماندهی شوند.
دردسر دلالان برای بازار سیمان
گرانی قیمت سیمان طی ماه‌های اخیر نارضایتی مردم، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس را در پی داشت. برخی قطع برق را عاملی برای کاهش تولید سیمان و بالا رفتن قیمت آن در بازار عنوان کردند و برخی نیز عرضه سیمان در بورس کالا و کشف قیمت بالا برای این محصول را به عنوان دلیل گرانی‌های اخیر می‌دانند.
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان در مورد چالش‌های بازار سیمان و نوسانات قیمتی آن معتقد است: از نیمه تیرماه امسال به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی وزارت نیرو به واحدهای تولیدی سیمان در مورد تامین برق مصرفی اِعمال شد، فضای روانی سنگینی بر بازار سیمان حاکم شد.
وی افزود: به دنبال اطلاعیه وزارت نیرو، افرادی که سیمان خریداری کرده بودند، از عرضه سیمان خود به بازار جلوگیری کردند و این موضوع موجب ایجاد بازار سیاه سیمان شد.
این فعال اقتصادی ادامه‌داد: در آن زمان چون فقط بخشی از سیمان در بورس عرضه می‌شد، با بالا رفتن قیمت در بازار آزاد، قیمت در بورس نیز افزایش یافت.
به گفته‌ دبیر انجمن سیمان، با تامین برق واحدهای تولیدی سیمان به صورت نیمه‌پایدار و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا، در حال حاضر آرامش نسبی در بازار شکل گرفته است که در صورت تداوم تامین برق و سوخت کارخانجات، این آرامش استمرار خواهد داشت.
شایان ذکر است پیشتر رضا جمارانیان رئیس انجمن سیمان گفته بود: عمده نابسامانی بازار سیمان متأثر از فعالیت 15 نفر واسطه در بازار است و سازمان‌های ناظر مانند سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات می‌توانند از طریق برخورد با این افراد جلوی ادامه روند معیوب بازار سیمان را بگیرند.