kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

اخبار ویژه

 


واشنگتن پست: تماس محرمانه میان آمریکا و طالبان برقرار است
روزنامه واشنگتن پست نوشت: «خط تماس محرمانه میان آمریکا و طالبان برقرار است و آمریکا به شرط رفتار مسئولانه طالبان، خیلی زود سفارتش در کابل را بازگشایی می‌کند.
«دیوید ایگناشس» در واشنگتن پست می‌نویسد: پس از دو دهه جنگ، طالبان با اتکا به نیروی جنگجویانش و نه با اتکا بر اراده مردم؛ صاحب قدرت افغانستان شد. خوب؛ آمریکا دو دهه با طالبان جنگید. حالا او را بر مصدر قدرت می‌یابد. رفتار آمریکا با این دشمن سابق؛ چگونه باید باشد؟ کاملا با احتیاط.
به دنبال به قدرت رسیدن طالبان؛ آمریکا بی‌درنگ یک کانال ارتباط با «عبدالغنی برادر» قائم‌مقام رهبری طالبان باز کرد. عبدالغنی برادر، در حقیقت به عنوان یک افسر اصلی عملیاتی در این گروه فعالیت داشته است.
طالبان به شدت طالب آن است که آمریکا دولتی که به زور قبضه‌اش کرده را به رسمیت بشناسد. هروقت آمریکا حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، در واقع مشروعیت آن احراز شده است. «عبدالغنی برادر» محرمانه در تاریخ 23 اوت (1 شهریور) با «ویلیام برنز» مدیرکل سازمان «سیا» دیدارکرد و از او خواست که سفارت آمریکا در کابل باز بماند. آمریکا شرط کرده؛ تا زمانی که طالبان متعهد نشود یک دولت فراگیر تشکیل می‌دهد، نه هیچ تقاضایی از او را اجابت خواهد کرد و نه بطور ضمنی حکومتش را مشروع خواهد دانست. آمریکا الآن در برابر طالبان؛ اهرم قدرت دارد. طالبان؛ قدرت را قبضه کرده. اما این گروه که جز جنگیدن، کار دیگری نداشته و مهارت دیگری بلد نیست، در مصدر حکمرانی قرار گرفته است، آن هم حکمرانی بر کشوری که تقریبا هیچ چیز ندارد و بشدت محتاج کمک است. هر روز و هر هفته که می‌گذرد، احتیاج طالبان به آمریکا و به سایر کشورهای غربی بیشتر و بیشتر می‌شود. سیستم‌های برق، آب، و ارتباطات کشور نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. کمبود نقدینگی افغانستان یقینا بیشتر از پیش احساس خواهد شد. ارزش پول ملی یک شبه زمین خورد. کشور، فعلا در هرج و مرج و آشوب است. غذا کم است. بیماری رو به شیوع است. مردم دارند فوج فوج از هر مرزی که بتوانند از کشور فرار می‌کنند. طالبان؛ بیست سال بدون آنکه از پای بنشیند با آمریکا جنگید تا او را از کشور بیرونش کند. حالا که بر او غالب شده و دشمن خودش خارج شده است، به او می‌گوید: «بمان»
«عبدالغنی برادر»؛ تنها مقام طالبان است که آمریکا خوب می‌شناسدش. در طول مذاکرات صلح افغانستان که به مدت سه سال زیر نظر «زلمای خلیل زاد» فرستاده ویژه آمریکا در «دوحه» قطر جریان داشت، در آن گفت وگوها ریاست هیئت طالبان را «عبدالغنی برادر» برعهده داشت. «برادر» چهره به نسبت واقع بین در میان رهبران طالبان است.
علا رویکردی که برای تعامل طرفین با هم قابل پیش‌بینی است، «ارتباط اطلاعاتی» است. سازمان «سیا» همیشه عملیات‌های موفقش، عملیات‌های مخفی بوده است. در این عملیات‌ها، سیا ارتباطات پنهانی با گروه‌های شبه‌نظامی برقرار می‌کرده است با گروه‌هایی نظیر «سازمان آزادیبخش فلسطین موسوم به PLO (ساف) در دهه 1970. در همین سال‌های اخیر، سازمان سیا با سرویس‌های اطلاعاتی اردن، مصر، پاکستان، عربستان، قطر، عراق، امارات، و کردها در سوریه و عراق، در زمینه مبارزه با تروریسم از نزدیک کار کرده است. حالا همین نوع ارتباط می‌تواند با «طالبان» شکل بگیرد. آنچه که آمریکا در این مشارکتهای مخفی عرضه می‌کند مشتمل است بر: پول، آموزش، و پشتیبانی عملیاتی عمیق. آنچه که آمریکا از این مشارکتها دریافت می‌کند؛ نوعی اطلاعات است که می‌تواند ایالات متحده و دوستانش را در برابر حملات تروریستی محافظت کند. اگر طالبان مسئولانه رفتار کند، آمریکا سفارتش را در کابل خیلی زود بازگشایی می‌کند. تا آن موقع، خط تماس میان طرفین حتما باید حفظ بشود، منتها عمدتا» به شکل نامرئی.

کسری بودجه و هدررفت ارزی دو میراث روحانی برای دولت سیزدهم
خروجی اختصاصی 100 هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی بی‌ضابطه، گرانی کالاها بوده است.
روزنامه اعتماد از قول رئیس‌اتاق بازرگانی تهران نوشت: تورم،‌ یکی از چالش‌های دولت جدید است.
متاسفانه شاهدیم که روند تورم همچنان افزایشی است. برابر آمار مراجع رسمی، نرخ تورم سالانه در مردادماه 45/2درصد محاسبه شد، در حالی که در پایان سال ۱۳۹۹، یعنی پنج ماه پیش، این نرخ 36/4درصد بود. این موضوع نشان می‌دهد تورم ماهانه در حال رشد و افزایش است. توجه داشته باشیم که تورم مهم‌ترین عاملی است که ثبات اقتصادی را با مشکل روبه رو می‌کند و آینده سرمایه‌گذاری و تولید را تیره وتار می‌کند. متاسفانه علاوه‌بر تورم، برابر آمار بانک مرکزی پایه پولی هم 9/2 درصد رشد داشته که نگران‌کننده است و امیدواریم دولت سیزدهم در این حوزه هم کاری جدی انجام دهد. در ۴ ماهه ابتدایی امسال میزان تخصیص ارز برای واردات ۱۵ میلیارد دلار اعلام شده که 4/6 میلیارد دلار آن دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است؛ یعنی از محل تخصیص این ارز حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به کالاهای اساسی، اقلام خوراکی و دارویی یارانه داده شده است. با این حال آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم پنج ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 58/4درصد بوده در شرایطی که تورم اقلام غیرخوراکی که دلار ۴۲۰۰ هم استفاده نکرده‌اند 36/1 درصد بوده است؛ یعنی اگرچه برای واردات کالاهای اساسی و اقلام خوراکی ارز ترجیحی پرداخت شده اما میزان تورم آن بیشتر از کالاهایی بوده که ارز یارانه‌ای نگرفته‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد که دلار ۴۲۰۰ تومانی به جز تخریب اقتصاد با ایجاد رانت و فساد اثر دیگری نداشته است. اگر می‌خواهیم از رانت و فساد جلوگیری کنیم باید ارز تک نرخی شود و قیمت واقعی خود را داشته باشد. کمک‌های دولت هم باید از طریق یارانه مستقیم به صورت هدفمند به قشری که نیازمند هستند، پرداخت شود.
یکی دیگر از چالش‌های اقتصاد دولت سیزدهم،‌کسری بودجه است که از دلایل مهم رشد تورم در کشور محسوب می‌شود. برابر اعلام خزانه‌داری کل کشور، در سه ماهه اول سال عدم تخصیص و کسری بودجه ۱۹۰هزار میلیارد تومان بوده که اگر این روند ادامه پیدا کند، مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد از جمله اینکه تورم را به شدت بالا خواهد برد. خوشبختانه رئیس محترم ‌سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌اند که به دنبال اصلاحات بودجه هستند. متاسفانه بودجه امسال هم در دولت و هم مجلس به صورت بسیار منبسط و در حالی بسته شد که بحث درآمدهای دولت، شفاف و واضح نبود، به همین دلیل شاهدیم که دولت در سه ماهه نخست سال با کسری بودجه شدید مواجه شده است. امیدواریم با نظراتی که رئیس‌سازمان برنامه و بودجه داشته‌اند، تلاشی صورت گیرد تا حداقل در نیمه دوم سال کسری بودجه کمتر باشد که عامل موثری در کاهش سرعت رشد تورم است.

اندیشکده انگلیسی: ایران در وین به زیاده‌خواهی‌های آمریکا تن نمی‌دهد
اندیشکده انگلیسی «انستیو بین‌المللی مطالعات استراتژیک» در تحلیلی نوشت: مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران در بن‌بست قرار دارد.
این اندیشکده انگلیسی در توضیح بن‌بست به‌وجود آمده می‌نویسد: هنوز هیچ تاریخی برای دور بعدی مذاکرات وین تعیین نشده است و نگران‌کننده‌تر اینکه خواسته‌های غیرواقعی نشان می‌دهد که توافق برای احیای برجام ممکن است به زودی اتفاق نیفتد. مقامات ارشد ایرانی در طول یک سال خواسته‌های خود را از آمریکا مطرح کرده‌اند. به‌ویژه چهار مورد از خواسته‌های ایران مشکل ساز هستند. مورد اول مربوط به زمان لغو تحریم‌ها است. در ماه فوریه، ایران گفت که ایالات متحده باید ابتدا تحریم‌ها را لغو کند تا امکان بازگشت تهران به برجام فراهم شود. همچنین گفت که باید به ایران اجازه داده شود تا قبل از اجرای تعهدات خود نوعی راستی‌آزمایی در مورد برداشتن تحریم‌ها انجام دهد. اگرچه ممکن است این خواسته تهران منطقی به‌نظر برسد، اما آنچه واقعاًً ایران انتظار دارد تحقق منافع اقتصادی مانند امضای قراردادها و اتمام معاملات است. روندی که مقامات ایرانی گفته‌اند ممکن است قبل از راستی‌آزمایی کامل، شش ماه طول بکشد.
خواسته دوم جبران خسارت است. مقامات ایرانی معتقدند که ایالات متحده باید بهای خسارت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را در شرایطی که ایران هنوز به توافق پایبند بود، بپردازد. تحریم‌ها در واقع مانع دسترسی ایران به تجهیزات ضروری پزشکی در زمان مقابله با همه‌گیری کووید-19 شد و بنابراین به رنج شهروندان ایرانی کمک کرد. اما این درخواست نیز شانسی برای اجرایی شدن ندارد.
سومین خواسته که توسط بسیاری از مقامات ایرانی مطرح شد، این است که ایالات متحده تمامی 1500 تحریم وضع شده از سوی دولت ‌ترامپ از جمله برخی از موارد غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای را لغو کند. اما همان‌طور که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه اظهار داشت، دولت بایدن قصد ندارد همه تحریم‌های دوران ‌ترامپ را لغو کند بلکه فقط برخی از آنها لغو می‌شود. با این وجود، غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان ملل در 28 ژوئیه از این موضوع گلایه کرد که ایالات متحده حتی پس از مذاکرات هنوز از لغو حدود 500 تحریم دولت ‌ترامپ خودداری می‌کند.
ایران همچنین می‌خواهد ضمانتی داشته باشد که آمریکا پس از احیای برجام مجدداًً از توافق خارج نشود. دولت بایدن نمی‌تواند چنین تضمینی بدهد زیرا هیچ راهی وجود ندارد.
به گزارش انتخاب به نقل از اندیشکده انگلیسی؛ در مقابل، آمریکا اهداف بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کند که احیای برجام را با مشکل مواجه کرده است. واشنگتن خواستار مذاکره در مورد اقدامات منطقه‌ای ایران و موشک‌های بالستیک این کشور است. همچنین واشنگتن تمایل دارد که تمدید محدودیت‌های هسته‌ای در توافق جدید لحاظ شود. قبل از آغاز مذاکرات در وین، طرف آمریکایی این خواسته‌ها را به‌صورت جدی اعلام کرد. به‌عنوان مثال، در ماه ژانویه، بلینکن از جست‌وجوی یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر با تهران صحبت کرد. در حالی که جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که در صورت ورود مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای باید در مورد برنامه موشک‌های بالستیک تهران هم بحث و گفت‌وگو شود. بعید به‌نظر می‌رسد که ایران به این خواسته‌های آمریکا تن دهد. از نظر تهران چنین خواسته‌ای با تمایل واشنگتن برای بازگشت به توافق اولیه و پایبندی به تعهدات برجام مغایرت دارد. زیرا افزودن این خواسته‌ها به منزله زیاده‌خواهی واشنگتن در تعهدات خواهد بود.

فلاحت‌پیشه: سفرهای استانی در دولت روحانی لوث شد
یک نماینده سابق مجلس و از حامیان دوآتشه دولت سابق گفت؛ سفرهای استانی کار خوبی است که در دولت روحانی مورد بی‌محلی قرار گرفت.
حشمت‌اله فلاحت‌پیشه در خبرآن‌لاین نوشت: دولت باید احکام بودجه مثل رشد اقتصادی ۸ درصد یا کاهش پیدا کردن نرخ بیکاری را تعیین کند و در دستور کار او قرار بگیرد. ضمن اینکه در موضوعات مختلف دیگر مانند امنیت، از مسائل مهم پیش روی دولت است. باید به دولت وقت داد، اولین کاری که آقای رئیس‌جمهور بعد از تشکیل کابینه انجام داد، سفر استانی به خوزستان بود که کار خوبی بود به شرط آنکه، وعده‌هایی که داده شد اجرایی شود. به طور مثال، یکی از جنبه‌های قابل دفاع دولت آقای احمدی‌نژاد سفرهای استانی او بود. ضعفی که در دولت آقای روحانی وجود داشت ولی بعدا یک نوع بی‌تفاوتی نسبت به این سفرها صورت گرفت. من در همان زمان نیز پیشنهادی مطرح کردم که تیم ۳ نفره متشکل از یک وزیر معین از کابینه، یکی از نماینده‌های مجمع هر استان و استاندار هر استان، کمیته پیگیری اجرای مصوبات را برای هر استان تشکیل بدهند تا آن مصوبات قطعا اجرایی شود. متاسفانه این کار صورت نگرفت و به تدریج لوث شد. لذا، ضمن اینکه دولت باید واقع‌گرا باشد، باید به این دولت زمان داد.