kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

ایران در رسانه‌های جهان

رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.



سرویس سیاسی-

آکسیوس: وزیر خارجه جدید ایران به رویکرد خود
در قبال توافق هسته‌ای ‌اشاره کرد
«بارک راوید» خبرنگار صهیونیست پایگاه خبری «آکسیوس» در مطلبی نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در اولین اظهارات خود در مورد بن‌بست هسته‌ای از زمان روی کار آمدنش اظهار داشت که ایران می‌خواهد با غرب مذاکره کند، اما عجله‌ای ندارد.
چهار هفته پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، هنوز مشخص نیست که مذاکرات هسته‌ای وین چه زمانی از سر گرفته می‌شود.
امیرعبداللهیان به تلویزیون دولتی ایران گفته است: «طرف مقابل درک می‌کند که برای تشکیل دولت جدید به یک فرایند دو تا سه ماهه نیاز است و سپس برای هرگونه تصمیم‌گیری (در مورد موضوع هسته‌ای) برنامه‌ریزی می‌شود، اما این یکی از موضوعاتی است که در دستور کار وزارت خارجه و دولت قرار دارد.»
هنوز مشخص نیست که این فرایند «دو تا سه ماهه» از چه زمانی آغاز شده و بنابراین چه زمانی می‌توان مذاکرات را از سر گرفت.
امیرعبداللهیان همچنین درخصوص اظهارات بایدن در دیدار با بنت که در آن بایدن اظهار داشت که در صورت شکست دیپلماسی با ایران، آمریکا گزینه‌های دیگر را بررسی خواهد کرد، به بی‌نتیجه بودن ادبیات تهدید ‌اشاره کرد. وزیر خارجه جدید ایران گفت که آمریکا باید از ‌اشتباهات و تهدیدهای گذشته اجتناب کند و با ایران مودبانه صحبت کند. آنچه باید تماشا کرد: تصمیم مهمی که باید در تهران گرفته شود این است که چه کسی مذاکرات را رهبری می‌کند.
در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، وزارت خارجه مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا را انجام داد، اما چندین گزارش در هفته‌های اخیر حاکی از آن است که اختیارات از رئیسی به شورای عالی امنیت ملی ایران منتقل می‌شود. امیرعبداللهیان گفته است که پارلمان ایران انتظار دارد مذاکره کنندگان هسته‌ای جدید ایران برای دستیابی به توافق بهتر برای ایران، موضع سخت‌تری اتخاذ کنند.
جروزالم پست: آیا راز نفتکش ناپدید شده «گلف اسکای»
حل شده است؟
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در مطلبی نوشت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً جمهوری اسلامی پشت کشتی‌ربایی نفتکش «گلف اسکای» در تاریخ پنجم ژوئیه 2020 بوده است. هشت تن از خدمه این نفتکش در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته‌اند که این نفتکش را گروهی از مردان مسلح ربوده و به آب‌های ساحلی ایران برده‌اند. همه به جز ناخدای کشتی، از ترس امنیت و معیشت خود خواسته‌اند که نامشان فاش نشود. اینک اما ظاهراً پرونده نفتکش ربوده شده «گلف اسکای» بسته شده و دیگر هیچکس به آنچه اتفاق افتاده اهمیتی نمی‌دهد. به نظر می‌رسد وضعیت حقوقی دریاها تا حد زیادی اسیر بی‌قانونی شده است. براحتی می‌توان یک کشتی را ربود و به کشوری دیگر برد و خدمه آن را بدون هیچ سؤالی به کشورشان فرستاد.
این گزارش می‌گوید؛ نام آن به ریما تغییر یافته و اکنون تحت پرچم ایران است. در حال حاضر یک شرکت ایرانی صاحب آن است و اواخر مرداد نزدیک بندر بوشهر بود. بی‌بی سی به نقل از میشل بوکمن، از سازمان اطلاعات لویدز، ادعا کرده است که این کشتی ممکن است «در نقض تحریم‌ها به حمل نفت ایران در سراسر جهان کمک کند».
اما این سؤال همواره باقی می‌ماند که چگونه این کشتی به راحتی ربوده و برده شد. این پرونده اوج بی‌قانونی را در این مناطق نشان می‌دهد که ایران در آنجا فعالیت می‌کند. حمل‌ونقل بین‌المللی نباید بی‌قانون باشد، اما ایران یکی از کشورهایی است که هیچ حریمی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ بسیاری از قوانین دریانوردی را نقض می‌کند، بدون آنکه هیچ پیامدی برایش داشته باشد؛ از تجارت گرفته تا فرار از تحریم‌ها، تا حمله به کشتی‌ها و ظاهراً حتی تجارت با هواپیماربایان.
و ایران مواظب است که این کار را علیه دوستان خود در چین، روسیه، قطر یا ترکیه انجام ندهد. اما هیچ مشکلی برای دخالت در امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ایالات متحده و انگلیس و حتی آسیب رساندن به کشتی‌های مرتبط با ژاپن، اسرائیل و دیگر کشورها ندارد و معمولاً به اعضای خدمه آسیبی نمی‌رساند. اما در حمله اخیر پهپاد ایرانی، دو نفر تبعه انگلیسی و رومانی از نفتکش «خیابان مرسر»، کشته شدند. با این حال، ایران به این واقعه هیچ واکنشی نشان نداد. اینک نفتکش گلف اسکای نمادی از این است که چگونه درِ برخی از بیشترین مسیرهای تجاری دریایی به روی شکارچیان ایرانی باز است.
الجزیره: توافق هسته‌ای ایران:
برجام چه خواهد کرد؟
رسانه قطری «الجزیره» در وبگاه خود نوشت: تحلیلگران می‌گویند در شرایطی که دولت محافظه‌کار در ایران و بایدن از «گزینه‌های دیگر» صحبت می‌کنند، بازگرداندن برجام دشوار خواهد بود.
تهران می‌گوید به دنبال رفع تحریم‌ها است و واشنگتن هم می‌گوید مهار برنامه هسته‌ای ایران یک اولویت امنیت ملی است. بنابراین، هر دو کشور اظهار داشتند که منافعی در احیای توافق هسته‌ای 2015 دارند. اما شش دور مذاکرات در وین در اوایل سال جاری نتوانست راهی برای بازگرداندن توافق چندجانبه ایجاد کند.
اما انتخاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید در ایران شرایط را پیچیده‌تر کرد. وضعیت ادامه مذاکرات از ماه ژوئن با دولت در حال گذار ایران شکننده بوده است. هفته گذشته، مجلس ایران به کابینه رئیسی رای مثبت داد، اما طرفین هنوز برنامه‌های محکمی را برای از سرگیری مذاکرات تعیین نکرده‌اند. تحلیلگران گفته‌اند احیای پیمان هسته‌ای با تثبیت جایگاه نیروهای تندرو در ایران و مواجهه بایدن با بحران‌های متعدد داخلی، دشوار خواهد بود.
نگار مرتضوی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ایرانی-آمریکایی گفت که نسبت به چشم‌اندازهای بازگرداندن برجام بدبین است. وی گفت که دولت رئیسی که توسط ایدئولوگ‌ها اداره می‌شود که بیشتر به روابط با چین و روسیه علاقه‌مندند و برای مذاکره با آمریکا عجله نخواهند کرد. مرتضوی به الجزیره گفت: «من این احتمال را می‌دهم که بازگشت انجام نشود.» وی افزود: «این نه تنها از جانب ایران بلکه از سوی دولت بایدن هم صادق است. حتی اگر خود جو بایدن هم قول بازگشت به برجام را داده بود، به نظر نمی‌رسد که او مایل باشد سرمایه سیاسی لازم برای این بازگشت را خرج کند.»
دولت بایدن می‌گوید که به دنبال طولانی‌تر و قوی‌تر شدن توافق و استفاده از آن به عنوان بستری برای حل مسائل وسیع‌تر با تهران از جمله موشک‌های بالستیک ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای است. اما آیا روابط منطقه‌ای، از جمله با چین و جهان عرب، می‌تواند لغو تحریم‌ها را به موضوعی کم اهمیت برای ایران تبدیل کند؟ نایسان رفعتی، تحلیلگر ارشد امور ایران می‌گوید: «تثبیت قدرت در نظام ایران توسط محافظه‌کاران و تندروها به این معناست که شما صاحبِ نظر قابل توجهی هستید که به مفهوم اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارد.» رفعتی توضیح داد که طرفداران این ایده استدلال می‌کنند که ایران با اتکا به قابلیت‌های داخلی و تجارت منطقه‌ای خود، از جمله صادرات نفت و گاز، می‌تواند اقتصادی را ایجاد کند که ممکن است نتواند پیشرفت کند، اما می‌تواند سرپا بماند». داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی ایران پس از افت شدید در سال 2018 و 2019، علی‌رغم تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا، به وضعیت مثبت باز می‌گردد.
نشنال اینترست:
بایدن باید ایران را تحت فشار بگذارد
«نشنال اینترست» در مطلبی به قلم «آنتونی روجیرو»، عضو ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اندیشکده آمریکایی نزدیک به رژیم اسرائیل که در پخت و پز تحریم‌ها علیه ایران نقش جدی دارد) نوشت: تحلیلگران می‌گویند در شرایطی که دولت محافظه‌کار در ایران و بایدن از «گزینه‌های دیگر» حمایت می‌کنند، احیای برجام دشوار خواهد بود. انتظار می‌رود که بایدن در آستانه نشست بعدی هیئت‌مدیره قطعنامه‌ای قوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای محکوم کردن ایران ارائه داده و از جمله خواستار تحقیقات فوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ شود.
در نشست دو هفته‌ای وین مشخص خواهد شد که آیا کاخ سفید در جلوگیری از توسعه سلاح هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جدی است یا خیر. همچنین شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم می‌گیرد که آیا تهران را به دلیل ممانعت از بازرسان آژانس در هنگام تسریع برنامه هسته‌ای خود محکوم کند و یا خیر. شورا از جو بایدن، می‌خواهد به او سیگنال بدهد که آیا آمادگی ایستادگی در برابر تهران را دارد و یا اینکه به امید احیای توافق هسته‌ای 2015 ، نقض قوانین ایران را نادیده می‌گیرد.
دولت بایدن هنوز می‌خواهد به توافق هسته‌ای منقضی شده بپیوندد و بارها امتیازات و تحریم‌های یک جانبه‌ای را در ازای محدودیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ارائه کرده است. در عوض، تهران حملات منطقه‌ای خود را افزایش و برنامه اتمی خود را به سرعت گسترش داده است.
در داخل دولت بایدن نیز بحثی وجود خواهد داشت که آیا این رویکرد، ایران را مجبور به خروج مجدد از مذاکرات هسته‌ای در وین می‌کند یا خیر. اما اگر ایران به این باور برسد که ممانعت از انجام تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ هزینه‌ای ندارد، مذاکرات هسته‌ای شکست خواهد خورد.
احتمالاً بایدن با موضوع خروج از افغانستان مشغول است، اما این موضوع باید مورد توجه او قرار گیرد. جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای توسط مهم‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان، به این بستگی دارد که این کشور را در قبال تخلفاتی که قبلاً مرتکب شده پاسخگو کنید.