kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
آخرین تحولات میدانی و سیاسی افغانستان

از نبرد سنگین پنجشیر تا 6 دروغی که بایدن درباره افغانستان گفت

در حالی که در آمریکا هنوز رسانه‌ها، دولت بایدن را به دلیل شکست خفت بارش در افغانستان ملامت می‌کنند و «نیویورک پست» دریادداشتی دروغ‌های بایدن درباره افغانستان را می‌شمرد، از تحولات داخلی این کشور نیز خبر می‌رسد نیروهای طالبان با حمله به پنجشیر و با تجهیزات آمریکایی مشغول نبرد با نیروهای «احمد مسعود» است و دو طرف خسارات و تلفات سنگینی متحمل شده‌اند. خبرهای غیر رسمی نیز از ورود رسمی ارتش پاکستان به این جنگ به نفع طالبان منتشر شده است.

 

سرویس خارجی-

20 روز از سقوط کابل و 4 روز از فرار کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان می‌گذرد. به گفته کارشناسان تاثیرات این شکست و فرار تحقیر‌آمیز مشمول مرور زمان نشده و در کارنامه کاری دموکرات‌ها ثبت خواهد شد. تاثیرات آنی این شکست این روزها به خوبی در صحنه سیاسی آمریکا قابل مشاهده است. «نیویورک پست» هفته پیش با اشاره به «خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان» نوشته بود:
«جو بایدن اعتماد ارتش، متحدان ما و مردم آمریکا را از دست داده است». این روزنامه حالا در جدیدترین یادداشتش با راستی‌آزمایی مواردی از صحبت‌های ماه‌های اخیر جو بایدن، درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نوشته: «پس از دروغگویی آشکار بایدن درمورد عملیات تخلیه افغانستان که آن را یک موفقیت فوق‌العاده می‌خواند، چگونه آمریکایی‌ها می‌توانند هیچ حرف دیگری را از او باور کنند؟».
در یادداشت شورای سردبیری «نیویورک پست» به
6 دروغی که بایدن در ارتباط با تحولات افغانستان گفته اشاره شده که عبارتند از خروج کامل شهروندان آمریکایی تا 31 اوت (9 شهریور)، تعهد به خارج کردن افغان‌هایی که به ارتش آمریکا کمک کرده‌اند، تعهد به خارج کردن افغان‌های آسیب‌پذیر از جمله رهبران زن و روزنامه‌نگاران افغان، عدم شباهت بین جنگ افغانستان و جنگ ویتنام، پشتیبانی هوایی از ارتش افغانستان و مقاومت ارتش و دولت افغانستان و در نهایت عدم سقوط افغانستان!
هزینه‌های جنگ آمریکا در افغانستان و عراق نیز همچنان مورد انتقاد سیاستمداران این کشور است. در همین راستا «برنی سندرز» نماینده ایالت ورمونت در سنای آمریکا و رقیب جو بایدن در انتخابات داخلی حزب دموکرات برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در پیامی توئیتری از پیامدهای آنچه آمریکا و متحدانش «جنگ با تروریسم» می‌خوانند، انتقاد کرد. سندرز در توئیتر نوشت: ««بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شده، جنگ 20 ساله ما علیه تروریسم بیش از
900 هزار نفر را به کشتن داده و 8 تریلیون دلار هزینه داشته است. این هوشمندانه نیست. ما باید بهتر عمل کنیم».
بیماری روانی نظامیان آمریکایی
پس از تحقیر شدن در افغانستان
از سوی دیگر همزمان با خروج مفتضحانه و شکست مأموریت آمریکا در افغانستان، مشکلات روانی و میل به خودکشی در بین سربازان آمریکایی افزایش یافته است. پایگاه خبری «هیل» در همین زمینه نوشته: «بسیاری از نظامیان فعلی و سابق آمریکایی در چند هفته اخیر از چگونگی پایان جنگ ۲۰ ساله افغانستان ابراز ناامیدی و یاس کرده‌اند، موضوعی که موجب افزایش افسردگی و مشکلات مربوط به سلامت روان در آنها شده است». «مارک میلی»، رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا هم در این باره گفته: «همه ما از درد و خشم حوادث ۲۰ سال گذشته در افغانستان به ویژه ۲۰ روز آخر حضورمان در این کشور رنج می‌بریم. من تمام احساسات و ناراحتی‌های این روز‌های نظامیان را در مورد خشم از حوادث افغانستان درک می‌کنم. من هم مانند آنها از آنچه به ویژه در چند هفته اخیر در این کشور رخ داد متاسفم».
هفته گذشته «متیو میلر» مدیر بخش جلوگیری از خودکشی اداره امور کهنه‌سربازان آمریکایی گفته بود «خطوط تلفنی مختص مشاوره تلفنی این مرکز به شدت شلوغ شده‌اند». به گفته میلر، از ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) تا ۲۵ اوت (سوم شهریور) تماس‌ها با خط ویژه بحران کهنه سربازان با ۶ درصد افزایش مواجه شده است. در تاریخ
۱۶ اوت (۲۵ مرداد) یک روز بعد از آنکه گروه طالبان توانست شهر کابل را تصرف کند، خطوط تماس با این مرکز نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشت. این تماس‌ها در تاریخ ۲۵ اوت (سوم شهریور) نسبت به سال گذشته
17 درصد افزایش نشان داد.
تشکیل حکومت طالبان
از تحولات داخلی افغانستان نیز خبر می‌رسد پس از برگزاری نشست 3 روزه شورای رهبری طالبان، این گروه در حال آمادگی برای اعلام دولت جدید است. تصاویر منتشر شده از ارگ ریاست جمهوری افغانستان نشان از آمادگی طالبان برای برگزاری مراسم اعلام حکومت جدید خود حکایت دارد. «احمدالله متقی»، یک عضو گروه طالبان، گفته مراسم اعلام این حکومت در ارگ برگزار می‌شود، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به رویترز گفت تاریخ دقیق اعلام این حکومت مشخص نیست، اما در چند روز آینده اعلام خواهد شد. به گفته وی مشروعیت این حکومت جدید برای جهانیان بسیار مهم است زیر افغانستان با مشکلات جدی از قبیل خشکسالی و ویرانی ناشی از درگیری‌ها مبارزه می‌کند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع طالبان گزارش داد
«ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی گروه طالبان، ریاست دولت جدید در افغانستان را برعهده خواهد داشت و «ملا محمد یعقوب» پسر «ملا عمر» بنیانگذار و رهبر پیشین طالبان و «شیر محمد عباس استانکزی» از مقام‌های ارشد طالبان، مناصب عالی در دولت آتی افغانستان خواهند داشت.
نبردهای خونین در پنجشیر
اما در حالی که طالبان در پایتخت آماده می‌شوند تا تشکیل دولت جدید را اعلام کنند گزارش‌ها از شدیدترین درگیری‌ها در ولایت پنجشیر حکایت دارد. بر اساس خبرها دو طرف (طالبان و گروه احمد مسعود) در این درگیری‌ها متحمل تلفات سنگینی شده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز می‌گویند نیروهای ویژه پاکستانی نیز برای کمک به طالبان وارد پنج شیر شده‌اند. به گزارش طلوع نیوز، جبهه مقاومت ملی در ولایت پنجشیر تاکید کرده، سلسله حملات طالبان را خنثی کرده و صدها تن از اعضای آن را از پای درآورد. منابع وابسته به جبهه مقاومت هم گفته‌اند که به بزرگان محلی اجازه داده‌اند که اجساد گروه طالبان را از کوه‌ها پایین آورده و به این گروه تحویل دهند.
«علی میثم» نظری سخنگوی جببه مقاومت دیروز(جمعه) به رسانه‌ها گفته در درگیری‌های چند شب گذشته ۳۰۰ تن از افراد گروه طالبان کشته و بیش از
۲۰۰ تن دیگر زخمی و همچنین ده‌ها نفر از آنها هم دستگیر شده‌اند. طالبان نیز می‌گوید نیروهای آنان به نیروهای طرفدار احمد مسعود پاسخ داده‌اند. همچنین برخی منابع دیگر گفتند که طالبان شبکه‌های اینترنتی و برق ولایت پنجشیر را نیز قطع کردند. پیش از این امیرخان متقی، رئیس‌کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان گفته بود گفت‌وگوها با جبهه مقاومت در پنجشیر با شکست روبه‌رو شده و نتیجه‌ای در پی نداشته است.
آخرین خبرها از پنجشیر حاکی است، طالبان مجبور به عقب‌نشینی شده است. خبرگزاری روسی «تاس» ضمن اعلام این خبر نوشته، شماری از نیروهای طالبان نیز به اسارت نیروهای «احمد مسعود» در آمده‌اند.
خیانت بزرگ غنی!
از سوی دیگر گزارش‌های جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد اشرف غنی رئیس‌جمهور فراری افغانستان در تبانی با گروه تروریستی حقانی شهر کابل را تسلیم طالبان کرده است. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این زمینه نوشته: «صبح روز یکشنبه ۲۴ مرداد، نزدیک به ۲۰۰ نفر از نیروهای گارد ویژه ریاست جمهوری افغانستان به ساختمان وزارت دفاع افغانستان آمدند تا مقدمات حضور رئیس‌جمهوری محمد اشرف غنی را برای بازدید فراهم کنند.کمی پیشتر، به ژنرال بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع وقت، اطلاع داده بودند که رئیس‌جمهوری قصد بازدید از وزارتخانه و گفت‌وگو با وزیر را دارد. اما روز یکشنبه اتفاق دیگری افتاد. یک نفر از میان اعضای گارد ویژه محافظان ریاست جمهوری، از ارگ با ژنرال بسم‌الله محمدی تماس گرفت و اطلاع داد که رئیس‌جمهوری در حدود ۱۵ دقیقه پیشتر از آن تماس، سوار بر هلیکوپتری به همراه نزدیکان خود از ارگ خارج شده است».
بر اساس این گزارش برنامه بازدید از وزارت دفاع، حقه‌ای بود که بخشی از گارد ریاست جمهوری را به ساختمان وزارت دفاع بفرستند و آنها را مشغول کنند، و از سوی دیگر، شیر پیر پنجشیری، یعنی ژنرال بسم‌الله محمدی را که سالیان سال در رکاب احمدشاه مسعود مبارزه کرده و دنیا دیده بود، را نیز با برنامه بازدید مشغول نگاه دارند. گروهی که امروز می‌دانیم وابستگان شاخه حقانی طالبان هستند، در آن روز کنترل ارگ ریاست جمهوری را ظرف زمانی کوتاهی، کمتر از نیم ساعت پس از خروج اشرف غنی، به دست گرفتند. به گزارش ایسنا ایندپندنت در ادامه می‌افزاید: چنین اقدامی و رسیدن گروه تروریستی حقانی با چنین سرعتی از بیرون شهر کابل، محال است و به نظر می‌رسد با هماهنگی کامل همدستان خود در ارگ، پیشاپیش در شهر موضع گرفته و پیش از آنکه وزیر دفاع بتواند اقدامی انجام دهد و کنترل اوضاع و امنیت دفتر ریاست جمهوری را به‌دست گیرد، سریع خود را به ارگ رساندند. این اقدام برق‌آسا، به این گمانه‌زنی دامن می‌زند که در یک تبانی بین رئیس‌جمهوری و گروه حقانی، یا بهتر است بگویم پشتونهای هم‌قوم وی، یعنی غَلجایی‌ها، محمد اشرف غنی احمدزی، ارگ را با برنامه‌ای از پیش تدوین شده تحویل آنها داده و از کشور‌گریخته است. 
حضور بلافاصله این افراد در ارگ، فرصت را از وزیر دفاع می‌گیرد تا اقدامی علیه آنان انجام دهد و یا هدایت گارد ویژه در قصر ریاست جمهوری را بر عهده گیرد. افرادی از گارد ویژه ریاست جمهوری به اطلاع بسم‌الله محمدی رسانده‌اند زمانی که برخی از این نیروها کوشیدند مانع خروج غنی و حمدالله محب (‌رئیس‌شورای امنیت ملی) و سایرین از ساختمان ارگ به سمت هلیکوپتر شوند، نیروهای امنیتی مورد اعتماد غنی، کیسه‌های دلار را به سمت این افراد پرتاب کردند تا آنها مشغول جمع‌آوری پول شوند و فرصت کافی برای‌گریز رئیس‌جمهوری به‌دست آید!