kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
پیوست عدالت - 1

داروی بیماران خاص و کرونایی را در نزدیک‌ترین مکان و محترمانه تحویل دهیم

 

سید محمد حسن میردامادی
در دیدار رهبر معظم انقلاب با هیئت دولت، «پیوست عدالت» حائز اهمیت بود، اما ترس از آن است که برداشت کارشناسان دستگاه اداری، «انشاء نویسی» در زمینه عدالت باشد و هرکدام از چند صفحه تا چند جلد کتاب را «پیوست عدالت» نمایند و خود آن «به ضد عدالت» منجر شود.
ایشان بسیار ساده این پیوست را توضیح دادند و از مسئولان خواستند: «بخشنامه‌ها و مصوبات دولت پیوست عدالت داشته باشد. به نظر من هر مصوبه‌ای که شما تصویب می‌کنید، هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم می‌کنید، هر بخشنامه‌ای که خود شما در دستگاه خودتان صادر می‌کنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد. باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور 1- ضربه‌ِ به عدالت نزند. 2 - طبقات مظلوم را پایمال نکند. این مراقبت باید همیشه باشد؛ حالا یا با یک پیوست مکتوب یا بالاخره از لحاظ نوع تنظیم جوری باشد که این طور باشد. »
یک بار دیگر عبارت را بخوانید: «پیوست عدالت» ، حتماً و ضرورتاً نوشته و کتاب و جزوه و سخنرانی نیست، بلکه هدف؛ مراقبت از آن در شیوه اجراء است؛ 1 - ضربه به عدالت نزند و 2- طبقات مظلوم را پایمال نکند.
اگر فهم را «عرفی» و «ساده» کنیم، نه «علمی» و «پیچیده»، مسئله به راحتی قابل حل است، و یک تفسیر قابل درک برای همه دارد « العداله، وضع الشیء فی موضعه؛ قرار دادن هرچیزی را در جایگاه خودش، عدالت گویند » و امروزه اگر «جهت دید» واقعاً در این رابطه باشد که هر چیزی که سرجای خودش نیست، به جایگاه خود بازگردد و «محرومان»؛ نه به چشم «آسیب پذیر» که باید به آنها «ترحم» کرد و «صدقه»‌ای به آنان داد، که با دید «صاحبان حق» که حق آنان را از بیت‌المال و امکانات، همواره در برنامه‌ریزی‌ها دید، و در همه امور اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی، نه با گوشه چشم، که با «چشم باز» به آنان دقت کرد، واجب است با عزت و احترام به آنان پرداخت شود.
با این مقدمه به مصداق می‌پردازم و پیوست عدالت توزیع دارو را عرض می‌کنم.
کرونا «مشکلات عظیمی» برای بیماران (خصوصا بیماران خاص و کرونایی) ایجاد کرده است که ناشی از ادامه «روش‌های سنتی» توزیع دارو و درمان است (هرچند در برخی امور واقعاً الکترونیک شده، اما در برخی موارد اصلی، همچنان امور کاغذی است و با دفترچه و... مراجعه انجام می‌شود).
بیماران خاص و کرونائی‌ها، دارای مشکلات بسیاری هستند که تصور آن، برای کسی که چنین بیماری ندارد، سخت و طاقت فرساست؛ چه رسد به اینکه خود، دارای این مشکل باشد.
دیدن مادران فراوانی که‌گریان، برای دریافت داروی کودک خود، از این داروخانه به آن داروخانه می‌روند وگاه از شهرستان به تهران می‌آیند و دست خالی بر می‌گردند ؟ دردآور و زجردهنده است چه رسد به اینکه خودت مادر یا پدر دارای فرزند بیمار باشی.
ایجاد مراکزی مانند داروخانه هلال احمر یا 13 آبان، اقدامی بسیار عالی در زمان خودش بوده است، این اقدام در سال‌های گذشته؛ که امکان موبایل و اینترنت نبود، صحیح و کاملا به‌جا بود. اما امروزه که می‌توان با استفاده از امکانات تمام الکترونیک دارو و درمان را با دقت بسیار، در نزدیکترین داروخانه و یا کلینیک، به منزل یا محل کار هر شخص، به وی عرضه نمود چرا باید 13 آبان و هلال احمر را ادامه دهیم؟ یا چند داروخانه دیگر را اضافه کنیم، که باز هم مردم «سر در گم» باشند؟ و یا فقط مسئله را در «تهران» حل کنیم و شهرستان‌ها مشکل داشته باشند؟ و یا مردم برای تایید دفترچه و نسخه خود به مکان خاصی مراجعه نمایند.
وزیر محترم کار، با سرکشی به چند نقطه از نزدیک این مسائل را دیدند و خصوصا «قطعی سیستم» را که با حضور ایشان مرتفع شد (و البته ممکن است با رفتن ایشان مجددا قطع شده باشد) راه‌حل ایشان، مسئله را مقطعی حل می‌کند که باجه‌ها را اضافه کنند یا مراکز را بیشتر نمایند.
پیوست عدالت این مسئله ساده است، استفاده از امکانات عظیم موجود و انحلال این مراکز...
ما می‌توانیم با سامانه‌های عظیم و نرم‌افزارهای موجود و تمام الکترونیک، و با عمل به تکلیف قانونی «اشتراک گذاری دیتا» (آن هم در خود زیر مجموعه‌های وزارت کار و وزارت بهداشت)، و با دقت نزدیک به صد در صد، در تمامی کشور، و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدید، در سریع‌ترین زمان ممکن، مسئله را حل کنیم:
1.نسخه الکترونیک توسط پزشک یا داروخانه وارد شود.
2. هر بیمار خود داروخانه یا کلینیک را با موبایل و اینترنت و یا در کافی نت مشخص کند (همه امکانات این کار عظیم، در سامانه هست).
3.داروی وی به آن نقطه که خودش انتخاب کرده ، ارسال شود.
4.برای وی یک پیامک فرستاده شود که داروی شما تحویل شد.
5. و دارو و درمانش را از آن بگیرد.
قطعا راه‌های ساده‌تر نیز وجود دارد.
«تفکر ساعه خیر من عباده سبعین سنه، یک ساعت فکر کردن، ارزشش از عبادت سال‌ها بیشتر است » زیرا با ساعتی تفکر در «پیوست عدالت»، مشکل هزاران هزار نفر، به صورت ریشه‌ای حل می‌شود.
اگر به شما گفتند که نمی‌شود ؟!... خیلی توجه نکنید...
ما همه امکانات را برای خدمت در اختیار داریم، هزینه‌ای هم ندارد، فقط همت و پیگیری می‌خواهد.