kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
نگاهی به فیلم «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند

تلفیـقی از درام عاشـقانه و جنـگی

 


سیده رقیه آذرنگ
فیلم سینمایی مدیترانه تلفیقی از درام عاشقانه و جنگی است. آن‌طور که در معرفی فیلم قبل از نمایش شنیدیم خط اصلی‌اش به معرفی جبهه مقاومت و سلحشوری رزمندگان فاطمیون می‌پردازد اما با مشاهده فیلم در‌می‌یابیم یکی از محورهای داستان به رزمندگان فاطمیون اختصاص دارد.
اینکه کارگردان و تهیه‌کننده محترم، کار خود را با عنوان جبهه مقاومت پی‌ریزی کرده‌اند قابل ستایش است.
مخاطب در این فیلم به‌جز رزمندگان مقاومت با چند محور مواجه است. وجهی از ماجرای داستان به یک فرد رانت‌خوار اختصاص دارد که «بهرنگ علوی» بازیگر آن است و قصد دارد از طریق بیت‌المال برای خود اموالی جمع کند. وجه دیگر آن مهندس متعهدی (پوریا پورسرخ) است که تلاش می‌کند برای موضوعی که در ذهن می‌پروراند به سوریه برود. ماجراهای جذاب فیلم با رفتن او به سوریه به وقوع می پیوندد.
محوریت اصلی داستان همسر جوان آن مهندس«مهراوه شریفی‌نیا» است که چرخ فیلم بر چشم‌انتظاری عاشقانه و صبورانه‌اش سوار می‌شود. شجاعت و شهامت یک زن در برابر مسائلی که برایش پیش می‌آید به خوبی نشان داده شده است.
فضای داستان با نگاه تصویری خاصی وارد ژانر جنگی می‌شود. در این بخش مخاطب با یک دلهره پیگیر رسیدن فیلم به پاسخ‌هایی است که سوالاتی را در ذهنش شکل داده است.
دیالوگ‌ها با چینش مناسبی تدوین شده‌اند. از فرم گریم تا لباس بازیگران که بگذریم صحنه‌پردازی‌ها در بخش جنگی فیلم جذابیت خاص خود را دارد.
هرچند دلاوری رزمندگان فاطمیون در این فیلم به نمایش در‌آمده اما بهتر بود خط داستان بدور از حاشیه‌ها و فضاسازی بیشتر به سمت زندگانی این رزمندگان و چشم‌انتظاری خانواده این عزیزان سوق داشت.
در کل، «مدیترانه» از آن دست فیلم‌هایی است که ماندگاری‌اش را در پرداختن به جبهه مقاومت تضمین کرده است.