چگونگی راهبرد رسانهای جبهه مقاومت در مقابل جنگ روانی غرب
سعید رضایی
غرب آسیا هر روز با مسئله و چالش جدیدی مواجه است. عراق، لبنان، فلسطین، سوریه، یمن و... امروز هم تمرکز افکار عمومی روی مسائل افغانستان است. در این شرایط که عمده فعالیت رسانههای جمعی به افغانستان معطوف است، نباید و نمیتوان یکی دیگر از کانونهای حساس و راهبردی غرب آسیا، یعنی سوریه را نادیده گرفت. شواهد نشان میدهد که رسانههای استکباری و استعماری بهشدت در پی تحریف حقایق وقایع جنگی و سیاسی سوریه و بهطور کلی جبهه مقاومت است. در این شرایط، وظایف رسانههای در اختیار جبهه مقاومت چیست؟
به بهانه این مسائل با دکتر حمیدرضا عصمتی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، گفتوگوی کوتاهی انجام دادیم که از نظر میگذرد:
با توجه به پروپاگاندای گسترده رسانههای دشمن مقاومت در جهت تحریف واقعیات بحران در سوریه چه باید کرد و چگونه میتوان مقابل این پروپاگاندا ایستاد؟
متأسفانه علیرغم تمام پیشرفتهای حاصل شده در سالهای اخیر و توجه و اهتمامی که در کشورمان و جبهه مقاومت نسبت به موضوع رسانه و افکار عمومی صورت گرفته است، باید گفت همچنان دشمنان ما در این زمینه فعال و تأثیرگذار هستند و حجم و کیفیت فعالیت تبلیغی آنها علیه انقلاب اسلامی و جریان مقاومت قابل توجه و گسترده است. البته همانطور که اشاره شد در سالهای اخیر جبهه مقاومت در حوزه رسانه و روشنگری افکار عمومی منطقه و جهان دستاوردهای زیادی داشته است و نسبت به گذشته تربیت نیروهای متخصص در این حوزه افزایش یافته و تنوع فعالیتهای رسانهای بیشتر شده است با این حال برای خنثیسازی جنگ رسانهای دشمنان مقاومت نیازمند سرمایهگذاریهای بیشتری هستیم.
تلاشهای دشمنان ایران در منطقه در عرصه رسانه و جنگ روانی بر چند پایه استوار شده است؛ اول اینکه نیت ایران در کمک به کشورهای منطقه را بهطور معکوس نشان میدهند و آن را به نیتهایی شبیه خودشان تعبیر میکنند. مثلا برای مردم کشورهای همسایه اینطور وانمود میکنند که ایران قصد اشغال کشورشان و تشکیل امپراتوری فارس را در مقابل اعراب دارد. آنها میدانند که ایران خواستار تقویت و ثبات کشورهای همسایه است چرا که ثبات را مبنای توسعه و پیشرفت منطقه میداند لذا در این زمینه به ملتهای منطقه کمک کرده و میکند تا استقلال خود را بازیافته و روی پای خود بایستند و از منافعشان در مقابل نظام سلطه دفاع کنند؛ به عبارت دقیقتر ایران برخلاف آمریکا و محور عبری،غربی که کشورها را ویران و آشوبزده میخواهند تا همواره بهانه و جای پای حضور استعماری خود را حفظ کنند، همواره مدافع استقلال و کرامت ملتها بوده است. امروز به روشنی میبینیم که پس از 20 سال از حضور آمریکا در عراق و افغانستان و کشورهای دیگر، وضع کشورهای اشغال شده به دلیل سیاستهای استکباری آمریکا بیثبات است و دولت آمریکا و دیگر متحدانش حتی زیرساختهای ابتدایی موجود در این کشورها را که خود در جریان حملاتشان مورد تخریب عمدی قرار دادهاند تاکنون بازسازی نکردهاند به همین دلیل این دست کشورها در زمینههایی مانند تامین برق و آب و... دچار مشکلات و نارساییهای اساسی هستند که این مسئله خود زمینه بروز نارضایتی اجتماعی از حضور آمریکا را در این کشورها افزایش داده است.
پس بنابراین، اولین محور برای کار رسانهای در زمینه سوریه تبیین اهداف و دیدگاه ایران و جبهه مقاومت در این کشور است. ایران خواستار قدرت و ثبات کشورهای منطقه و جهان اسلام است تا بار دیگر تمدن مسلمانان و تمدن اسلامی با حضور تمام ملتهای مسلمان بازیابی شود. حضور ایران در تمام کشورها بنا به درخواست آن کشورها و برای دفاع از آنها در مقابل حملات دشمنان وابسته به نظام استثمارگر سلطه است علاوه بر این ایران ظرفیتهای تخصصی و عمرانی در دسترس خود را برای مشارکت در بازسازی زیرساختهای آسیبدیده این کشورها پای کار آورده است تا هرچه سریعتر مردم بحرانزده این کشورها به زندگی عادی بازگردند.
محور دوم جنگ روانی دشمن، بزرگنمایی قدرت تکفیریها و ادعای مردمی بودن این جریانات جنایتکار است. متأسفانه تکفیریها از پوشش تبلیغاتی خوبی خصوصاً در رسانههای بینالمللی نظام سلطه برخوردارند و رسانههای غربی و نمایندگان آنها در منطقه به خوبی به آنان خدمات رسانهای ارائه میدهند. در حالی که افراط و تکفیر هرگز در بین عموم مردم منطقه پایگاهی نداشته است.
شاید در ابتدای ظهور داعش و گروههای تکفیری که برخی به دلیل عدم شناخت به این گروهها پیوستند و یا برای حمایت از آنها ابراز تمایل میکردند اما وقتی چهره واقعی این گروهها و اهداف ضد بشری و اسلامیشان روشن شد، افکار عمومی متوجه شدند که با چه پدیده خطرناک و شومی مواجه هستند، مثلا در سوریه دیدیم که اقبال عمومی دوباره به سمت حکومت فعلی سوریه بازگشت و این امر یکی از عوامل شکست تکفیریان بود.
محور سوم جنگ روانی دشمن تلاش بری تضعیف عقبه داخلی است و این کار را از طریق تشکیک در دلایل حضور ایران در منطقه و کمک به محور مقاومت مطرح میکنند. اینکه جوانان ما تصور کنند تمام مشکلات ما بهخاطر مقاومت و عدم سازش است و اگر مثلا با آمریکا یا صهیونیستها سازش کنیم مشکلات ما حل میشود. امروز کشور ما با مشکلات اقتصادی روبهروست به همین دلیل بسیاری از مردم تحت فشار هستند. اشاره کردم که بعد از 20 سال حضور مستقیم آمریکا در افغانستان و عراق، امروز مردم این کشورها وضعشان به مراتب بدتر از قبل شده است.
باید به این نکته توجه داشت که که حضور ایران و ورود بهنگام در عرصه مقابله با تروریسم مورد حمایت جبهه غربی، عبری و عربی که همراه مجاهداتهای جوانان جبهه مقاومت خصوصاً ایران بود، بحرانآفرینی دشمنان راه به جایی نبرد و امروز جبهه مقاومت خصوصاً دو کشور ایران و سوریه سربلند و استوار در مقابل نظام سلطه قد علم کردهاند. این نکته باید برای جوانان ما روشن شود که تاریخ از ایران امروز و اقدام به هنگام سردار سلیمانیها در مقابله با دشمنان جهان اسلام به نیکی یاد خواهد کرد، خصوصاً اینکه چگونه با تصمیمهای درست در مواقع حساس میتوان تمامی توطئههای دشمنان را نقش بر آب کرد. شکی نیست که آثار اصلی این فداکاریها سالها بعد و در صفحات تاریخ برای همه روشن خواهد شد.
بنابراین، این سه محور میتواند بهعنوان راهبرد رسانهای جبهه مقاومت برای مقابله با جنگ روانی دشمن در دستور کار قرار بگیرد. مردم منطقه باید بدانند که اساساً حضور کشورهای غربی پایه تمامی مشکلات منطقه است و آمریکا هرگز بهدنبال پیشرفت یا رفاه مردم نیست، و حتی به دوستان خود نیز تنها به چشم ابزار و گاو شیرده مینگرد.
پیروزی ایران و همپیمانان کشورمان در جنگ علیه تکفیر بدون هیچ مبالغهای یک نقطه عطف تاریخی بود. آمریکا سالها برنامهریزی کرده بود تا با پروژههای مختلف و بحرانساز، تمام منطقه غرب آسیا را دچار تغییرات اساسی نماید و با تنظیم نظامهای در خدمت غرب، تا صد سال آینده از منافع آن بهرهمند شود و عامل اصلی عدم موفقیت او تاکنون بازیگری به نام ایران اسلامی بوده است. در اینجا بایستی به نام سردار بزرگ جهان اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد که باید درباره ایشان گفت:
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
در سالهای بعد که گرد و غبار حوادث
فرو بنشیند و بسیاری از حقایق روشن بشود تاریخ خواهد فهمید که او چه قهرمان بزرگ و تأثیرگذاری بود و اگر او نبود امروز منطقه و جهان با بحرانهای سیاهی روبهرو بود. البته انقلاب اسلامی سرشار از وجود شهدای نامآوری است که هر یک به نوبه خود نقشی کلیدی در شکلگیری عزت و اعتبار ایران اسلامی در سطح بینالمللی داشتهاند لذا در اینجا باید یاد تمام شهدا از جمله شهید طهرانی مقدم و شهید همدانی و دیگر شهدا را گرامی بداریم.
جای چه محورها و کارهایی را در فعالیتهای رسانهای جبهه مقاومت جهت آگاهی افکار عمومی در جهان درباره حقایق این جبهه خالی میدانید؟
بهنظر میرسد اکنون که سیاست جدید دشمن عبور از بحرانسازی نظامی به امنیتی است و حربه بهرهگیری از امور اقتصادی و اجتماعی برای بحرانسازی در دستور کار دشمن قرار گرفته است، لازم است که الگوی کار جهادی و اقتصاد مقاومتی در محور مقاومت بیش از پیش مطرح و تبیین بشود. این موضوع در ایران کم و بیش مورد توجه است اما در کشورهای محور مقاومت همچنان نیازمند توجه بیشتری است. اتکا به خود، شناخت منبع حقیقی مشکل، که خود آمریکا و غرب است و نه مقاومت، و نیز تلاش برای رفع مشکلات بهصورت جهادی از اموری است که باید سرلوحه کار دولت و ملتهای عضو جبهه مقاومت قرار بگیرد.
رسانههای جبهه مقاومت چگونه میتوانند تأثیرگذاری و قدرت نفوذ خود را در سطح جهان افزایش دهند؟
طبیعی است که با توجه به فضای حاکم بر رسانههای جهانی، رسانههای مقاومت کار سختی در پیش دارند. اما با توجه به اینکه اندکاندک توجه به روایت مقاومت از حوادث بیشتر میشود و افراد بیشتری خواهان دانستن حقیقت ماجرا هستند، رسانههای مقاومت باید از این فرصت استفاده نمایند. ارائه مطالب به زبان روز و به شیوه حرفهای و جذاب، توجه کردن به عوامل حقیقی بحرانها که رسانههای غربی عموما به عمد آنها را نادیده میگیرند و توجه به جنبههای انسانی و حقوق بشری بحرانهای غرب آسیا از عوامل تأثیرگذاری این رسانههاست. جهان باید بداند که چگونه حاکمان غربی تنها بهخاطر منافع به مصیبتهای بزرگی بر سر کودکان و زنان و مردان بیگناه میآورند. و باید بداند که بحرانهای خاورمیانه تا حد زیادی ساخته خود کشورهای غربی و ناشی از دخالت خود آنهاست و مسایلی از قبیل دموکراسی و مانند آن بهانهای نخنماست که امروز کم و بیش همه این امر را فهمیدهاند.
در پایان اگر نکته دیگری باقی است بفرمایید.
تأکید میکنم که فضای مجازی امروز علیرغم تمامی تهدیدها، فرصتی برای رسانههای مقاومت است تا اذهان دنیا را با حقایق این بخش از عالم روبهرو نماید.
ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
من هم از شما ممنونم.