kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

تحول و اصلاح ورزش «استقامت» می‌خواهد! (نکته ورزشی)

 

سید سعید مدنی
غروب چهارشنبه‌ای که گذشت، با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌، وزیر ورزش دولت سیزدهم تعیین شد. آقای حمید سجادی که چهره‌ای ورزشی و حتی می‌توان گفت رسانه‌ای است با ۱۶۵ رای موافق و ۱۰۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به عنوان وزیر ورزش رای اعتماد نمایندگان مردم را جلب کرد و سکان هدایت ورزش را بر عهده گرفت. ایشان ساعتی بعد ار خروج از مجلس در اولین اقدام به عنوان وزیر ورزش کار خود را به طور رسمی با حضور در اردوی تیم ملی تنیس آغاز کرد. سجادی در این دیدار رجزهایی علیه مشکلات و نابسامانی‌ها خواند که امیدوار‌کننده بود:» من دونده استقامت بودم، خستگی سرم نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایم عدالت محوری است. عدالت را باید همه جای ورزش جاری کنیم. اینها را از آقای سجادی داشته باشید در ادامه مطلب به همین فراز برمی گردیم!
آقای رئیس‌جمهور در اولین جلسه هیات دولت با وزرای جدید در بخشی از سخنان خود گفت:» ما مصمم هستیم عدالت را اجرا کنیم. عدالت یعنی هر کسی را در جای خود قرار‌دادن. بهترین ملاک برای اجرای عدالت، اجرای قانون است.» ایشان در ادامه تاکید می‌کند» مبارزه با فساد در اولویت است.و باید بسترهای فساد را شناسایی کنیم تا هر روز شاهد یک پرونده فساد نباشیم...»
امیرمومنان علی(ع) می‌فرماید حق وسیعترین امور است به وقت حرف و سخن و سخت‌ترین است به هنگام عمل(نقل به مضمون) حرف زدن از عدالت و مبارزه با فساد در حرف وکلام آسان است‌، به همین دلیل پیش از این هم بارها از زبان کسانی که اینجا و آنجا مسئولیت و پست و مقامی یافته‌اند(به ویژه در شروع کار و بدو امر) در‌باره این موضوعات و نظایر آن شنیده ایم اما با مرور زمان و شروع کار واقدام و وقت عمل‌، ومهم‌تر از همه مقاومت‌هایی که صاحبان منافع نامشروع برای حفظ وضع موجود و جلوگیری از تغییر واصلاح از خود بروز می‌دهند و شروع لابی‌گری‌ها و تطمیع‌ها و تهدیدها و...آنچه کمتر اتفاق می‌افتد ودیده می‌شود، عمل به آن سخنان در‌باره
عدالت گستری و فساد ستیزی است.
این است که در عمل غالبا آنچه که مردم انتظار دارند‌، کشور برای حرکت شتابنده‌تر در مسیر تحول و پیشرفت لازم دارد، اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از نیت‌های اصلاح خواهانه در همان مرحله نظر باقی می‌ماند و برنامه‌های سازنده به خاطر مقاومت‌ها از سوی جریانات منفعت جو ودر هر حال ضد تحول و اصلاح ناکام می‌ماند.
در ورزش هم این فقط آقای سجادی نیست که کار را پر انرژی آغاز می‌کند و برای مشکلات و درافتادن با آنها‌،خط ونشان می‌کشد این روزنامه مثل بسیاری از علاقمندان ورزش پیش از این چنین حرف‌ها و حرکاتی را از مسئولان قبلی نیز دیده و شنیده است، اما صمیمانه امیدواریم این بار این حرکات واقدامات ادامه داشته باشد و این حرف‌ها و وعده‌ها‌، عملی شود.چرا که اگر نشود وضع ورزش اگر بدتر نشود همین خواهد بود که حالا هست.
برای اینکه این حرف‌ها هم عملی شود باید از راهش وارد شد به اصطلاح معروف هرکاری راهی دارد. اگر می‌خواهید در ورزش عدالت را گسترش دهید پس شرایط آن را فراهم آورید، اصول آن را رعایت کنید. رئیس‌جمهور به درستی عدالت را تعریف می‌کند» نشستن هرکسی سر جای خودش»وقرار‌دادن هر چیزی بر جای خودش. آقای سجادی به عنوان یک قهرمان و فرد ورزشی خوب می‌داند از این نظر در ورزش ما عدالت خیلی کمرنگ است چون خیلی چیزها سرجای خود قرار نگرفته و بسیاری افراد در جای خود ننشسته‌اند.
هرجا چنین باشد چه ورزش و غیر ورزش بی‌برو برگرد عرصه برای ترکتازی چسبیده‌ها و مفسدان و گسترش فساد هموار می‌شود و...بسیاری مسائل نابهنجار و آزاردهنده نیز پشت سر آن ردیف می‌شوند که عدم رشد و پیشرفت بایسته و مورد انتظار یکی از اصلی‌ترین آنهاست. بنایراین حرف زدن از پیشرفت ورزش و ارتقا جایگاه کیفی آن و افزودن برکمیت افتخارات و تعداد مدال‌های جهانی و المپیکی و قاره‌ای و... بدون اینکه قبل از آن عدالت حاکم نشده باشد ومبارزه با فساد و فرصت‌طلبان شروع نشده باشد یا از سر جهل و ناآگاهی است یا به دلیل عوامفریبی و سیاهکاری! آقای سجادی اگر می‌خواهد و اراده کرده به عنوان یک فرد ورزشی‌، ورزش را سروسامان دهد باید چنانکه خودش هم گفته است بی‌امان و خستگی ناپذیر کار وتلاش کند و برای اینکه کارها آنطور که گفته و وعده داده باید بیش از هرچیز مکانیزم جذب و دفع را در ورزش اصلاح کند و دراین راه « استقامت» خود را نشان دهد ودربرابر فشارها و خواسته‌های نابجا و توصیه‌ها و سفارشات و رانت خواهی‌ها و جاه طلبی‌ها و تهدیدات و تطمیع‌ها و...که از همین حالا شروع شده‌،جانانه ومومنانه مقاومت کند. مردان مرد و صاحبان هنر و ابتکار، استخوان خرد کرده‌های خوشنام وکاربلد که غالبا به کنج انزوا رانده شده به میدان کار وهمکاری فراخوانند، عناصر مزدور و فرصت‌طلب و شارلاتان مسلک و... را از دور و بر ورزش پراکنده و راه را بر رخنه آنها به عناوین مختلف و پشت نقاب‌های مشاورحقوقی و رسانه‌ای و... در جایگاه‌های حساس و مقامات بلند پایه ورزش مسدود نمایند..پایبندی به اصول و التزام به قانون می‌تواند بهترین حربه علیه زیاده خواهان و جریانات مخرب و منفعت جو که متاسفانه در ورزش ما سخت نفوذ کرده و در خیلی جاها (و رشته‌هایی مثل فوتبال) مسلط شده و جولان می‌دهند و... باشد
سخن بسیار است وفعلا:
اندکی با تو بگفتم غم دل ترسیدم
که دل آزرده شوی ورنه سخن بسیار است
اگر عمری باشد در کرت و نوبت‌های بعدی به مرور نکات دیگری را که به نظر ضروری می‌رسد خواهیم آورد. سخن آخر دراین مجال همان حرف همیشگی و آن اینکه: «ورزش ما خوشبختانه برای اصلاح و پیشرفت کم و کسری از حیث مادی و انسانی ندارد. مشکل این ورزش به گواه اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی» مدیریت» بوده است. از وزیر جدید ورزش انتظار می‌رود به سهم و در حد توان خود برای اصلاح مدیریت ورزش که اصلاح شدن و سامان یافتن مطلوب ورزش در گروی آن است همه تلاش و توان خود را به کار بگیرد و از این حیث فصل جدیدی را در دفتر ورزش ایران بگشاید. مردم از دولت مردمی و انقلابی سیزدهم توقع کار انقلابی و اصلاحی دارند، امیدواریم با توکل به حضرت حق و به کاربستن اخلاص و تدبیر و اقدام جهادی توقع مردم بزرگ ایران تا حد زیادی محقق شود و دولت سیزدهم بتواند گام‌های بلندی در جهت تحقق اهداف انقلاب در همه حوزه‌ها از جمله ورزش بردارد.» ان شاالله.