kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

مصوبه افزایش قیمت تایر لغو شد

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر خبر داد: اعضای این انجمن مصوبه خود در خصوص افزایش قیمت 15 درصدی تایر از ابتدای شهریور ماه را ملغی کردند.


به گزارش خبرگزاری فارس، هفته پیش تولیدکنندگان تایر در جلسه‌ای افزایش 15 درصدی قیمت تولیداتشان را از ابتدای شهریور ماه مصوب کردند و بر این اساس مقرر شد نرخ‌های جدید از روز نخست ماه جاری اعمال شود اما پس از گذشت سه روز از موعد تعیین شده، سخنگوی انجمن تایر از تصمیم جدید تایرسازان برای لغو این مصوبه خبر داد.
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه در جلسه قبلی انجمن، افزایش 15 درصدی قیمت تایر و اعمال آن از ابتدای شهریورماه مصوب شده بود، اظهار کرد: فعلا اجرای این مصوبه عقب افتاده و تولیدکنندگان این رشد قیمت را ملغی کرده‌اند.
وی دلیل این تصمیم را امیدوار شدن تولیدکنندگان به بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تولید عنوان کرد و گفت: شرایط طوری است که همه امیدوارند اتفاق مثبتی بیفتد تا قیمت تمام شده تولید در حدی باشد که صنعتگران ضررده نباشند.
این فعال اقتصادی با اشاره به رشد قیمت تمام شده تولید تایر در کشور، گفت: هم‌اکنون تولیدکنندگان تایر با زیان روبرو هستند ولی با توجه به اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، تصمیم گرفتیم که نرخ ها را فعلا تغییر ندهیم.
تنها در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حمایت مانع از اجرای مصوبه افزایش قیمت تایر شده است؟ توضیح داد: اینطور نیست و تولیدکنندگان، خودشان تصمیم گرفتند که مصوبه افزایش قیمت را اجرا نکنند.
تلاطم در بازار
در واکنش به این وضعیت، خبرگزاری تسنیم گزارش داد: اعلام خبر افزایش قیمت تایر و تکذیب آن به فاصله چند ساعت، موجب گرانی مجدد تایر در سطح بازار شد، اکنون سوالی که باید مطرح شود این است که چرا قیمت‌گذاری یک کالا باید موجب تلاطم‌های ساختگی در بازار شود؟
اظهارات ضد و نقیض در خصوص افزایش قیمت تایر در حالی صورت می‎گیرد که موضوع قیمت‌گذاری این کالا در سال گذشته بارها در محافل تصمیم‌گیری مطرح و تعیین تکلیف شده بود. بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار در آبان ماه سال گذشته، قیمت‌گذاری تایرهای سواری مشروط بر اینکه ثبت تولید و فروش آن در سامانه جامع تجارت صورت گیرد، به واحدهای تولیدی محول شد.
همچنین ستاد تنظیم بازار در مصوبه جلسه 20 آذرماه خود که به بررسی مشکلات تأمین و تولید لاستیک سنگین اختصاص داشت، قیمت‌گذاری تایرهای باری- اتوبوسی را همچون تایرهای سواری به انجمن صنعت تایر واگذار کرد.
اما با این‌حال شاهد هستیم که با وجود اتخاذ این تصمیمات، بار دیگر با انتشار اخبار و اظهارات سخنگوی صنعت تایر مبنی بر افزایش قطعی قیمت این کالا و تکذیب این خبر به فاصله چند ساعت، بازار این محصول دچار نابسامانی و تلاطمات قیمتی شد.
بررسی قیمت‌ها در بازار تایر نشان می‌دهد که در نتیجه این
فعل و انفعالات، قیمت یک جفت تایر پرایدی از 700 هزار تومان به حدود
810 هزار تومان و یک جفت تایر پژویی از یک میلیون و 200 هزار تومان به یک‌میلیون و 380 هزار تومان رسیده است.
در این زمینه وحید خراسانی، کارشناس صنعت تایر ضمن اشاره به چسبندگی قیمت تایر گفت: به احتمال زیاد با تکذیب اخبار مربوط به افزایش 15 درصدی قیمت تایر، کاهش قیمت به اندازه‌ای که قیمت‌های قبلی مجدداً در بازار ملاک خرید و فروش قرار گیرد، اتفاق نخواهد افتاد و مقصر این افزایش قیمت غیرقانونی، انجمن صنفی صنعت تایر است.
وی ادامه داد: با توجه به آشفتگی حاکم بر انجمن صنفی تایر در تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری به نظر می رسد بهتر است وزارت صمت در واگذاری قیمت‌گذاری به انجمن صنفی تایر تجدید نظر کرده و جهت جلوگیری از ایجاد تلاطم‌های ساختگی، قیمت‌گذاری را مجدداً به سازمان حمایت واگذار کند.