kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

ارز چند نرخی منشا فساد و رانت در کشور است

نایب ‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: سیاست ارزی دولت (دوازدهم) که همان اعطای ارز دولتی 4200 تومانی بود، سیاست ارزی موفقی نبود چرا که دولت نتوانست به اهدافی که برای این سیاست ارزی پیش‌بینی کرده بود، دست پیدا کند.

 


عباس آرگون در گفت‌وگویی اظهار داشت:توزیع ارز دولتی بین عده‌ای خاص منجر به ایجاد فساد و رانت شد و ضربه آن را مصرف‌کنندگان دیدند چرا که از یارانه مربوط به آن محروم ماندند و عملا کالاهای مصرفی خود را نه با قیمت تمام شده حاصل از ارز 4200 تومانی، بلکه با قیمت بازار آزاد خریداری کردند.
وی در رابطه با میزان موفقیت سیاست ارز ترجیحی افزود: اهداف مربوط به سیاست ارز ترجیحی اگر به شکلی دیگر و به صورت مستقیم به دست جامعه هدف می‌رسید، قطعا نتایج بهتری به همراه داشت.
آرگون، ارز چند نرخی را منشا فساد و رانت در کشور دانست و با تاکید بر حذف ارز چند نرخی گفت: بهتر است به جای یارانه‌ای که در قالب ارز دولتی بین مردم توزیع می‌شود، همان حمایت‌ها به صورت یارانه نقدی یا سبد کالایی به مردم داده شود تا جبران حذف ارز ترجیحی شود.
وی با‌اشاره به اینکه تاکنون روش‌های مختلفی از پرداخت یارانه در قالب یارانه نقدی، کارت اعتباری و سبد کالا داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: برای اثر بخش بودن هر کدام از روش‌های پرداخت یارانه در غیاب ارز ترجیحی باید کارهای کارشناسی صورت بگیرد اما هر نوع سیاست حمایتی دیگری، کمتر از ارز ترجیحی فساد خواهد داشت. این حمایت‌ها باید به صورت یارانه نقدی یا سبد کالایی به مردم داده شود و ارز ترجیحی به تدریج حذف گردد تا اقشار ضعیف جامعه کمترین آسیب را از حذف ارز دولتی متحمل شوند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با ‌اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که کشور با آن دست به‌گریبان است، موضوع تورم بالاست، گفت: مسئله پرداخت یارانه نیز به تنهایی مشکل مردم را حل نخواهد کرد. تا زمانی که نتوانیم ارزش و قدرت پول ملی را حفظ و تقویت کنیم، پرداخت هر میزان از یارانه، به مرور اثر خود را در زندگی مردم از دست خواهد داد. در واقع می‌توان گفت بدون حفظ ارزش پول ملی، با وجود رشد افسار گسیخته تورم و نقدینگی، پرداخت هر میزان از یارانه، تورم را پوشش نخواهد داد و قدرت خرید مردم را افزایش نمی‌دهد.
وی به موضوع یارانه‌های پنهان در حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و برق نیز ‌اشاره‌ای کرد و افزود: توزیع یارانه‌های پنهان بسیار ناعادلانه است و خانواده‌های آسیب‌پذیر از یارانه پنهان کمتری نسبت به قشر مرفه جامعه بهره می‌برند. چرا باید خانواده‌ای که چند خودرو دارد یا منزل بزرگ‌تری دارد از یارانه بنزین، برق، گاز و آب بیشتری نسبت به خانواری که هیچ خودرویی ندارد و منزلی به مراتب کوچک‌تر دارد، بهره‌مند شود؟
آرگون در پایان پیشنهاد داد: به نظر من بهتر است یارانه به میزان سطح درآمدی و دارایی هر فرد به کد ملی افراد داده شود نه به خانوار و به روشی که اکنون وجود دارد، چرا که در حال حاضر عدالت در توزیع یارانه به خصوص در حوزه یارانه‌های پنهان وجود ندارد.
به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی سیاست ارز ترجیحی، عملا به اهداف خود که تثبیت در قیمت‌ها و حفظ قدرت خرید مصرف‌کنندگان به ویژه قشرهای آسیب‌پذیر جامعه بود، نرسید. از راهکارهای بهینه جایگزین سیاست شکست‌خورده ارز 4200 تومانی، می‌توان به پرداخت یارانه نقدی یا پرداخت بن کارت خرید کالا و یا کارت اعتباری خرید کالای سوپر مارکتی ‌اشاره کرد که به مراتب بهتر از اعطای ارز 4200 تومانی برای واردات کالای اساسی و دارو است. در بین سیاست‌های جایگزین، خرید کالای سوپرمارکتی با کارت اعتباری موافقان بیشتری دارد.