kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۲۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

ایران در رسانه‌های جهان

رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.

 

سرویس سیاسی-

یو.اس سان: جهان ممکن است به زودی
اسیر«جنگ سهمگین سایبری» شود
وبگاه خبری «یو.اس سان» در مقاله‌ای به قلم «کریس بردفورد» نوشت: کارشناسان سیاسی هشدار می‌دهند که ممکن است به زودی جهان درگیر جنگ سهمگین سایبری شود؛ به گفته یک کارشناس، هکرهای ایرانی می‌توانند یک حمله سایبری «ویرانگر» به ایالات متحده انجام دهند.
گرت گراف، مدیر امور سایبری در موسسه آسپن گفت ایران به همراه روسیه و چین یکی از سه قدرت بزرگ شرق در جنگ سایبری محسوب می‌شود.
اوراسیا ریویو:
ساخت پهپادهای جدید توسط ایران برای مقاصد خاص
پایگاه خبری «اوراسیا ریویو» در گزارشی نوشت: فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران از ساخت پهپاد جدید نهاجا با نام کمان ۱۹ در جهت اجرای ماموریت خاص در نیروی هوایی خبر داد. وی گفت که نسخه قبلی پهپاد با نام کمان 12، قبلاً در تعدادی از تمرینات نظامی مورد استفاده قرار گرفته است، در حالی که کمان 22 در مراحل پایانی تولید است. امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش با‌اشاره به مداومت پروازی بالا و برد زیاد کمان 22، گفت: پهپاد از نظر حمل محموله‌های رزمی، گشت‌زنی و انجام ماموریت‌های شناسایی دارای ویژگی‌های خاصی است. وی توضیح داد کمان 19 یک پهپاد بلندپرواز با یک موتور خاص است که از سقف سرویس بالاتری برخوردار خواهد بود و مجهز به موتور ویژه‌ای است که برای شناسایی مناسب‌تر است.
به گفته این فرمانده، نیروی هوایی ایران در خط مقدم فناوری و صنعت هواپیماهای بدون سرنشین در جهان قرار دارد. کمان 22 که به عنوان اولین پهپاد رزمی پهن پیکر ایران شناخته می‌شود و مجهز به انواع سیستم‌های رزمی، نوری و جنگ الکترونیکی است، دارای مدت زمان پرواز بیش از
24 ساعت و برد 3 هزار کیلومتر است. در ماه ژانویه، ارتش ایران یک مانور جنگی ترتیب داد و پهپادهای انتحاری جدیدی را به پرواز درآورد که قادر به پروازهای مداوم برای حمله به اهدافی تا برد 4000 کیلومتری بودند.
کارشناسان و تکنسین‌های نظامی ایران در سال‌های اخیر در تولید طیف وسیعی از تجهیزات داخلی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و نیروهای مسلح را در زمینه تسلیحات به خودکفایی رسانده‌اند.
یو اس نیوز:
رزمایش مشترک روسیه، ایران و چین در خلیج‌فارس
وبگاه «یو اس نیوز» در خبری از قول سفیر روسیه در تهران نوشت: روسیه، ایران و چین تمرینات دریایی مشترکی را در خلیج‌فارس در اواخر سال 2021 یا اوایل سال 2022 برگزار خواهند کرد. تصریح شده است که رزمایش‌هایی که با حضور کشتی‌های نیروی دریایی سه کشور برگزار می‌شود، بر امنیت دریایی و مبارزه با دزدی دریایی متمرکز است.
هاآرتص: انتقال نفت از ایران به لبنان
چالش جدیدی را برای اسرائیل ایجاد می‌کند
«آموس هارل»، تحلیلگر روزنامه‌های صهیونیستی «هاآرتص» می‌گوید که نتیجه سقوط سریع دولت افغانستان، با ارزیابی‌های اطلاعاتی ایالات متحده مغایرت کامل داشت و بدترین اتفاقات را برای دولت بایدن در هفت ماه گذشته رقم زده است. اما مضحک است که بایدن همچنان اصرار دارد که کار درستی انجام داده است. فیلم‌هایی وحشتناک از کشته شدن افغان‌های مستأصل بر اثر سقوط بر روی چرخ هواپیماهای مسافربری آمریکایی، برای مدت طولانی به یاد خواهد ماند. امواج فروپاشی و ناامنی در سراسر جهان احساس می‌شود. در چین، مفسران رسانه‌های دولتی به تایوان توصیه می‌کنند که وقایع کابل را در نظر بگیرد، در حالی که برخی حاکمان خاورمیانه نگران هستند که آمریکا آنها را تنها بگذارد.
اسرائیل به زودی با چالش مهمی از سوی ایران روبرو خواهد شد که بدون شک در آخرین مذاکرات با مصر مورد بحث قرار گرفته است. ایران از طریق کانال سوئز اولین نفتکش خود را به مقصد لبنان که در بحرانی عمیق فرو رفته است، ارسال می‌کند.
دستاورد حزب‌الله بر اساس زمینه‌های بشردوستانه به ایجاد مسیری جدید و بدون نظارت میان ایران و لبنان منجر می‌شود. اسرائیل و مصر بدون شک در حال بررسی نحوه عمل ایران هستند. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش از این تهدید کرده بود که به هرگونه تجاوز به نفتکش‌ها پاسخ خواهد داد. نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل غالباً از جنگ دوم لبنان در سال 2006 به عنوان تجربه‌ای یاد می‌کند که دیدگاه او را در مورد مسائل استراتژیک شکل می‌دهد.
درس مهم از شکست نسبی دولت ایهود اولمرت در این جنگ، عدم بلوغ و عمق اندک کابینه امنیتی پس از سکته مغزی آریل شارون بود.
تک مانیتور: آیا هوش مصنوعی می‌تواند
روند اعمال تحریم‌های بین‌المللی را بهبود بخشد؟
«گرگ نون» در سایت تحلیلی «تک مانیتور» نوشت: دولت‌ها برای اعمال فشار بر رژیم‌های خارجی از تحریمها برای چندین دهه استفاده کرده‌اند ، اما اخیراً این تاکتیک افزایش یافته است. هزینه و مسئولیت اعمال این تحریم‌ها اغلب بر عهده بخش خصوصی و به ویژه بخش خدمات مالی است. برادشاو می‌گوید: «حساب‌های تمام شهروندان معمولاً توسط نهادی اداره می‌شود که تحت صلاحیت قانونی ایالات متحده یا اتحادیه اروپا
است.
استفاده از هوش مصنوعی یک رویکرد متمرکز و ظریف برای اعمال تحریم ارائه می‌دهد، اما بدون خطر هم نیست. در حال حاضر، بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی فاقد شفافیت هستند. برای اینکه الگوریتم‌های هوش مصنوعی سهم بسزایی در بهبود رژیم‌های انطباق تحریم‌ها داشته باشند، باید به آنها اعتماد کرد. همچنین مشکل اساسی تری وجود دارد که هوش مصنوعی به تنهایی نمی‌تواند به آن بپردازد: کیفیت داده‌ها.
بردشاو می‌گوید: «مشکل این است که در بدست آوردن اطلاعات ابتدا باید آنها را مرور کنید، [مطمئن شوید] که اطلاعاتی که دریافت می‌کنید درست و به روز هستند.» در واقع عملیات انطباق به تعداد زیادی از منابع غیر رسمی بستگی دارد. او می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که در شغل خود با آن روبرو می‌شوم این است که بسیاری از تلاش‌های شما امروز بر اساس جست‌وجوهای گوگل انجام می‌شود.» این یافته‌ها، به نوبه خود، اغلب محصول برنامه‌های رقابتی میان سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های ارتباط جمعی است، که دقت آنها بسته به میزان جدا بودن یک کشور تحریم شده از اقتصاد جهانی متفاوت است. وی می‌گوید که در نهایت این امر اجتناب ناپذیر است. با این وجود، احتمال عدم هدف‌گیری و شناسایی تحریم‌ها هنوز بسیار زیاد است و تنها در صورتی می‌تواند بدتر شود که هوش مصنوعی نقش بیشتری در رعایت آن ایفا
کند.
همچنین معلوم نیست که چگونه راه‌حل‌های انطباق مبتنی بر هوش مصنوعی، تلاش‌ها برای دستگیری کسانی که عمدا قوانین تحریم‌ها را نقض می‌کنند، بهبود می‌بخشد. اسمیت می‌گوید: «احزاب تحریم شده در پیدا کردن راه خود برای دور زدن محدودیت‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند.» «بنابراین در حالی که می‌توان یک شرکت را در لیست قرار داد، افراد پشت آن شرکت می‌توانند یک شرکت دیگر ایجاد کرده و به طور غیر مستقیم تجارت کنند.» در حالی که هوش مصنوعی و سایر‌اشکال فناوری نوین می‌توانند از سرعت دور زدن تحریم‌ها بکاهند، تلاش مستمر و بلندمدت از سوی نهادهای نظارتی و شرکت‌های خصوصی برای جمع‌آوری اطلاعات خام درباره افرادی که مشمول تحریم هستند لازم است.