kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
کووید-19 همچنان در مسیر صعود می‌تازد

فوت 357 بیمار کرونایی دیگر و شناسایی 34951 مورد ابتلای جدید

تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور در حالی به 357 نفر افزایش یافت که وزیر بهداشت می‌گوید در سربالایی پیک پنجم قرار داریم.

 



به گزارش وبدا، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« از 4 تا ۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۵۸ هزار و ۱۹۷ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۳۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۹ هزار و ۴۷۹ نفر رسید.خوشبختانه تا‌کنون سه میلیون ۲۹۱ هزار و ۹۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. پنج هزار و ۱۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۲۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۶۰۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
تاکنون ۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۳۳۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۹۶ هزار و ۶۷۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹ دُز رسید.
افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.»
وزیر بهداشت: در سربالایی پیک پنجم قرار داریم
وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر در سربالایی پیک پنجم قرار داریم و متاسفانه عدم رعایت پروتکل‌ها و مسافرت‌های متعدد راه را برای کنترل پیک پنجم دشوار می‌سازد.
سعید نمکی در حاشیه جلسه هیئت عالی سیاستگذاری فرماندهان نیروهای مسلح اظهار داشت: تمامی رستوران‌ها در تعطیلات 6 روزه عید قربان باز بودند، شهر حالت عادی داشت، سفرها برقرار بود البته ناجا خیلی برای کاهش ترددها تلاش کرد اما شهرهای شمالی، پر از جمعیت است و تخت‌های بیمارستانی در استان‌های شمالی تقریباً پر هستند. نمکی افزود: ویروس دلتا، بسیار سرکش است و اگر شیوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اینگونه باشد، امیدواری چندانی به خارج شدن از وضعیت قرمز در اکثر شهرهای کشور نداریم اما اگر مردم رعایت کنند و ارگان‌های مختلف بر روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پافشاری کنند می‌توانیم امیدوار باشیم که در چند روز آینده، وضعیت آرام‌تری داشته باشیم.
در اکثر استان‌ها، روند بیماری، افزایشی است
وی ادامه داد: در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و برخی استانهای جنوبی، روند بیماری تقریبا در حال مهار شدن است اما در اکثر استان‌ها، روند بیماری، افزایشی است و امیدواریم که در یکی دو هفته آینده به آرامشی نسبی برسیم. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه سرعت واکسیناسیون مناسب است و از این هفته با توجه به ذخیره واکسنی که فراهم کرده‌ایم، گروه‌های بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهیم و مراکز واکسیناسیون را افزایش داده‌ایم. در مشاغل و حِرَف پرخطر از مراکز جدید واکسیناسیون استفاده می‌کنیم و در هفته آینده وضعیت واکسیناسیون بهتر خواهد شد.
قدردانی از کمک‌های نیروهای مسلح
نمکی اظهار داشت: نیروهای مسلح در همکاری برای مقابله با کرونا در کنار ما، حماسه خلق کردند و امروز از بزرگ منشی نیروهای مسلح، قدردانی عمیق خودم و همکارانم را اعلام می‌کنم. طرح شهید سلیمانی در کنترل بیماری کووید19 مایه برکت شد.
بستری‌های کرونایی در تهران رکورد زد
خبر دیگر اینکه معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تخت‌های بستری کرونایی در تهران، گفت: پیک پنجم از تمام پیک‌ها بدتر بوده است. در پیک‌های قبلی در بیشترین حالت ابتلا، 9 هزار بیمار بستری کردیم، اما در پیک فعلی به ۱۰ هزار بستری رسیدیم.
نادر توکلی افزود: تاکنون حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را در تهران زیر بار کرونا آورده‌ایم و از این به بعد دیگر محدودیت‌مان شدید است. بر همین اساس در حال حاضر عمده برنامه‌ریزی که انجام می‌دهیم، این است که با توجه به اینکه باید یک تناسبی در تخت‌های مختلف ایجاد کنیم، هدف این است که سراغ جاهایی مانند تامین اجتماعی و نیروهای مسلح برویم که می‌توان با کمک آنها، ظرفیت‌ تخت‌ها را افزایش داد.
توکلی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها توسعه تخت‌های سرپایی برای کرونا است که این موضوع را هم دنبال می‌کنیم تا در این حوزه هم از ظرفیت تامین اجتماعی و نیروهای مسلح کمک بگیریم.
وی درباره نیاز به برپایی بیمارستان‌های صحرایی گفت: فعلا می‌خواهیم حداکثر ظرفیت نیروهای مسلح و تامین اجتماعی را هم پای کار آوریم و بعد اگر در ادامه نیاز شود، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم. فعلا داریم مدیریت می‌کنیم تا این وضعیت جمع و جور شود. حداکثر ظرفیتی که می‌توان از تامین اجتماعی و نیروهای مسلح استفاده کرد، مجموعا ۵۰۰ تا ۶۰۰ تخت است. در پایان این هفته مشخص می‌شود و اگر کمک و استفاده از ظرفیت تامین اجتماعی و نیروهای مسلح پاسخگو نباشد، به سمت برپایی بیمارستان‌های صحرایی می‌رویم.
معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره وضعیت دارو و اکسیژن در بیمارستان‌ها، بیان داشت: مشکل عمده‌ای در این زمینه به ویژه در بخش دولتی نداریم. در زمینه اکسیژن مشکل جدی نداریم، هرجا که کمبودی هم داشته باشد، با‌تانکرهای اکسیژن مایع جبران می‌شود. درباره داروهایی مانند رمدسیویر هم بر اساس نیاز روزانه‌ای که به سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنیم، بر اساس آن به ما تخصیص سهمیه می‌دهند و مشکلی هم در این زمینه نداریم.
هشدار درباره پشت در ماندن بیماران کرونایی
در بیمارستان‌ها
رئیس‌بیمارستان سینای تهران با اشاره به اینکه در موج فزاینده پیک پنجم کرونا قرار داریم، گفت: الان نزدیک یک سال و نیم است که بیماران را بی‌وقفه پذیرش می‌کنیم و من تقاضا دارم مراکز دیگر مانند مراکز ارتشی، شهرداری و... هم به داد بیماران و بیمارستان‌ها برسند. اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود دیگر پشت در بیمارستان می‌مانند.
محمد طالب‌پور درگفت‌وگو با ایسنا، با اشاره اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان سینا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است، گفت: حدود ۲۰۰ مریض کرونایی بستری داریم که درICU، اورژانس و بخش متراکم هستند؛ البته این تعداد تنها مریض‌هایی هستند که شرایط خیلی بدی دارند و باید بستری شوند، آنهایی که شرایط بهتری دارند روزانه و سرپایی برای تزریق دارو مراجعه می‌کنند. در واقع روزی حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر برای دریافت دارو می‌آیند و این نشان می‌دهد عود بیماری نسبت به پیک قبلی حدود ۳ یا ۴ برابر بیشتر شده است.
وی افزود: بیمار کرونایی بدحال به طور متوسط تقریبا ۴ روز در بیمارستان بستری می‌شود. عمده درمان را به بخش سرپایی ارجاع دادیم و اگر حال بیمار به گونه‌ای باشد که بتواند ادامه روند درمان را در خانه بگذراند او را ترخیص می‌کنیم که بیماران دیگر را بتوانیم بستری کنیم. آنهایی هم که حال بهتری داشته باشند بستری نمی‌کنیم و تنها سرپایی دارو دریافت می‌کنند.
رئیس‌بیمارستان سینای تهران با اشاره به اینکه ظرفیت تخت‌های بستری بیماران کرونایی در این بیمارستان پر شده است، گفت: الان تقریبا در حالتی هستیم که منتظریم یک تخت خالی شود تا بیمار بعدی را بستری کنیم. بیماران در اورژانس و تریاژ می‌مانند تا تخت خالی شود و آنها را به بخش انتقال دهیم.
طالب‌پور اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به تجربیات به دست آمده در این مدت و اینکه درمان‌های خوبی ارائه می‌شود، درصد مرگ و میر بالا نرفته است. البته برخی بیماران نیز به دلیل عدم تزریق واکسن به دلیل عدم تمایل خودشان به بیمارستان مراجعه می‌کنند و حتی با حال بد در همان اورژانس فوت می‌کنند. اینکه به هر دلیلی واکسن نزنند اشتباه بزرگی است، اگر نوبت واکسن دارند سریعا برای تزریق آن اقدام کنند تا در صورت ابتلای احتمالی به بیماری، شدت کمتری از آن را تجربه کنند و امکان انتقال بیماری به سایرین را هم کاهش دهند. بیمارانی که ما بستری می‌کنیم عموما بدحال‌ها و مسن‌ترها هستند که عمده آنها هم کسانی هستند که واکسن دریافت نکردند ولی افرادی که واکسن زدند و مبتلا شدند عمدتا سرپایی درمان شدند.
وی درباره علائم بیماران نیز گفت: در گونه دلتا عمده تظاهرات اولیه بیماری مانند سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد، تغییر صدا و... رخ می‌دهد تا کم‌کم علائم ریوی، سردرد، سرگیجه و... آشکار شود. با وضوح این علائم دیگر به سمت علائم کلاسیک پیش می‌رویم.
چرا وزارت بهداشت از ظرفیت هلال‌احمر
برای تسریع واکسیناسیون استفاده نمی‌کند؟
سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت‌: علی‌رغم تمایل، توان و ظرفیت ما، تاکنون درخواستی از سوی وزارت بهداشت برای تسریع روند واکسیناسیون در کشور از هلال احمر نشده است.
محمد‌حسن قوسیان‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در مورد اینکه چرا هلال احمر برای تسریع روند واکسیناسیون ورود نمی‌کند، اظهار داشت: تا به حال درخواستی از سوی وزارت بهداشت از ما مبنی بر ورود به چرخه واکسیناسیون نشده است اگرچه که ما سه بار درخواست داده‌ایم. قوسیان‌مقدم افزود: اگرچه که در بحث واکسیناسیون در برخی از شهر‌ها از جمله اهواز و به تازگی نیز در شهر قم به همت معاونت درمان و توانبخشی هلال احمر استان با دانشگاه علوم پزشکی همکاری‌هایی نیز در بحث واکسیناسیون صورت گرفته است، اما اینکه هلال احمر به شکل رسمی همچون اورژانس کشور بخواهد وارد روند واکسیناسیون شود، علی‌رغم تمایل، توان و ظرفیت ما، باید بگویم خیر، درخواستی از ما نشده است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های این جمعیت گفت: هر جا از ما درخواستی شده است ما با کمال میل و اشتیاق برای خدمت‌رسانی ورود کرده‌ایم، در حوزه تامین واکسن و قرنطینه مرز‌ها هلال احمر تلاشی بی‌دریغ داشته است، اما امیدواریم بعد از تغییر و تحول‌ها نگاه محتاطانه به این جمعیت را شاهد نباشیم.