kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

رها کردن بازار و رکوردشکنی دوباره تورم ضربات دولت تدبیر به معیشت مردم تا آخرین ساعت!

 

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد دیروز شنبه در گزارش اقتصادی خود با اشاره به گزارش مرکز آمار درباره تورم تیر ماه نوشت: «روز گذشته مركز آمار نرخ تورم در تير ماه سال جاري را منتشر كرد كه در نگاه اول برخي نتايج به چشم مي‌خورد. اول اينكه بار ديگر ركورد نرخ تورم در مقياس سالانه شكسته شده و به 44 درصد رسيده است. دوم اينكه با افزايش 1.2 درصدي تورم ماهانه مي‌توان اين نتيجه را گرفت كه شتاب افزايش قيمت‌ها بيشتر شده است. نكته سوم هم اينكه ميزان رشد قيمت مسكن دو برابر قيمت دلار و سه برابر قيمت طلا بوده است.»
معمولاً دولت‌ها در چند ماه پایانی‌شان، سعی می‌کنند با فضا‌سازی و مدیریت بازارهای اقتصادی، از افزایش قیمت‌ها و نوسانات جدی دربازارها جلوگیری کنند تا کسب و کار و معاش مردم آسیب کمتری ببیند و این رویه‌ای مرسوم بوده در چند سال گذشته! تا جایی که بین مردم جا افتاده بود که ماه‌های پایانی هر دولت همه چیز ارزان می‌شود! اما و همان‌طور که در 8 سال گذشته با اعمال سیاست‌های بعضاً غلط اقتصادی موجب آشفتگی در کسب و کار و معاش مردم شده بود در ماه‌های پایانی نیز قصد تغییر در سیاست‌گذاری‌هایش را ندارد و اتفاقا مجوز به گرانی‌های بیشتر را هم صادر می‌کند.
افزایش چشم‌گیر و چندباره قیمت کالاهای اساسی از جمله، روغن، نان، برنج، لبنیات، شکر، مرغ و گوشت و... تنها بخشی از شاهکار مدیریتی دولت در ماه‌های پایانی فعالیتش است آن هم درحالی که در روزهای نخست امسال رئیس‌جمهور رسماً‌ اعلام کرده بود که دولت اجازه گرانی به هیچ کالایی را نمی‌دهد.جالب آنکه سخنگوی دولت نیز با تکرار همین موضوع گفته بود: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی تا پایان کار خود ندارد.
اما با وجود تأکید دولت بر عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی تا پایان کارش؛ رسماً از 26 فروردین استارت گرانی‌ها در ماه‌های پایانی این دولت زده شد تا به لطف سیاست‌های دولتِ روحانی سفره مردم کوچک‌تر و گران‌تر از قبل شود! شاید اولین استارت افزایش قیمت رسمی امسال در بازار لوازم خانگی آن ‌هم به میزان 25 درصد زده شد و بعد از آن سایر بازارها از جمله خودرو، املاک و کالاهای اساسی نیز طی چند ماه اخیر وارد این مسیر افزایشی مجدد شدند آن‌ هم درحالی که سال 99 نیز افزایش چندباره قیمتی در این بخش‌ها ثبت شده بود. رها شدگی بازار و شیب تند قیمت‌ها آن‌هم در روزهای پایانی عمر دولت در حالی است که روحانی طی روزهای اخیر گفته بود «تا آخرین ساعت مسئولیت داریم و تلاش خواهیم کرد»!
دولت بی‌کفایتی در مدیریت منابع آبی را هم به گردن تحریم ‌انداخت!
علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در روزنامه ایران نوشت: «استان خوزستان به عنوان استانی که لوکوموتیو اقتصاد کشور است بیشترین تاثیر را از تحریم‌های گسترده علیه کشور دچار شده است. به عنوان نمونه پروژه آبرسانی شمال شرق خوزستان که در شورای اقتصاد نیز تصویب شده بود و در صورت اجرا آب شرب ۱۶ شهر و ۶۰۰ روستا را تامین می‌کرد و ۱۹ هزار هکتار هم به زیر کشت مدرن می‌رفت، به دلیل تحریم‌ها متوقف شد. برای این طرح مناقصه انجام شد و یک شرکت نروژی برنده شد اما پس از تحریم‌ها این شرکت عقب نشست. برنده دوم که یک شرکت ایرانی با همکاری شرکت چینی بود به دلیل عدم تمایل طرف چینی عقب‌نشینی کرد. اقتصاد خوزستان نیز نظیر اقتصاد بنادر بشدت متاثر از تحریم‌هاست.»
توقف آبرسانی شمال شرق خوزستان به دلیل تحریم که سخنگوی دولت به آن اشاره کرده، یادآور اظهارات روحانی درباره وابسته دانستن و منوط ساختن آب خوردن مردم به توافق هسته‌ای و رفع تحریم است. این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که اشرافیت فشل و غربگرای مدعی اصلاحات - اعتدال چگونه با در اختیار داشتن امکانات و منابع وسیع کشور، بودجه کشور، دستگاه عریض و طویل دولت و اختیارات گسترده اجرایی، 8 سال به امید غرب نشسته، آستین همت بالا نمی‌زند، کلید حل مشکلات مردم را در شهرها و هتل‌های غربی جست‌وجو می‌کند و آب شرب مردم را گروگان شیادی غرب می‌کند. آنچنان وابسته و واداده غرب بودند که مردم را در اساسی‌ترین نیازها تنها گذاشتند و به راحتی می‌گویند چون تحریم شدیم، آبرسانی متوقف شد! برخلاف این رویه پلشت و ضد منافع ملی، نیروهای جهادی و مردمی در ارتش و سپاه و بسیج برای حل مشکلات خوزستان سر از پا نمی‌شناسند، به کمک آنها می‌شتابند و طرح‌های آبرسانی را اجرا می‌سازند.
در بخش دیگر این یادداشت ادعا شده است: «مسئله چهارم اعتماد اجتماعی آسیب دیده و پایین آمدن سرمایه اجتماعی از سطح فردی، گروهی و نهادی تا سطح کلان است که در این مقاله قصد ندارم این پدیده را واکاوی کنم. بی‌تردید تبلیغات سیاسی داخلی و منفی خوانی‌هایی که در داخل به بهای ناچیز سیاسی صورت گرفت و از طریق رسانه‌های بزرگ دائم به جامعه تزریق شد و در کنار آن فقدان نظام گفت‌و‌گوی اجتماعی و نهادهای میانجی در شکل گیری این شرایط بی‌تاثیر نبود.»
طیف غربگرا که فرصت‌های رونق و شکوفایی اقتصادی را با اعتماد به دشمنان و بزک آنان هدر داد، اقتصاد را پای وعده‌های دروغ غرب به تعلیق و انتظار فرو برد، تحریم چند برابری و تورم بالای 50 درصد و رکود فراگیر را به کشور تحمیل و سرمایه مردم را در بورس خاکستر کرد و جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش توانایی دیگری برای ایران متصور نیست، نگران سرمایه اجتماعی شده‌ است!
علی‌رغم منوط کردن آب شرب مردم به رفع تحریم، روزنامه دولتی ایران در یادداشت دیگری آورده است: «بررسی برخی مسائل نظیر اینکه چرا علی‌رغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته درخصوص وقوع خشکسالی مسئولان ذی‌ربط با کشاورزان در این خصوص گفت‌و‌گو نداشته‌اند، یا چرا همین مبلغ هزار میلیارد تومانی که امروز برای جبران اختصاص یافته است پیش از این در یک ساختار شفاف به عنوان جبران خسارت به کشاورزان ارائه نشد یا چه اتفاقاتی افتاده است که جمع‌بندی بیلان آب خوزستان که در سال ۹۱ (طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه استان) مثبت و بیش از ۶ میلیون مترمکعب هم اکنون به این وضع افتاده است باید در شرایطی دیگر مورد بررسی قرار گیرد.»
دولت روحانی باید از ليبراليسم اقتصادي فاصله مي‌گرفت
محمد سلامتی، فعال سیاسی مدعی اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«دولت و خاصه آقاي روحاني ضعف مديريت و بينش نادرست اقتصادي از خود نشان داده‌اند‌، اما نه در حد و به شكلي كه رقيب درجهت تخريبش مطرح كرده است. بنابراين به‌نظر من ميراث آقاي روحاني در تراز معمول نمي‌تواند چنان ضعيف باشد كه رقبا مي‌گويند. درعين حال بايد اذعان كرد اگر دولت آقاي روحاني برخي پيشنهادات اصلاح‌طلبان را اعمال مي‌كرد و برخي از دولتمردان كابينه‌اش نيز از ليبراليسم اقتصادي فاصله مي‌گرفتند، موفقيت او به‌رغم فشارهاي ناشي از تحريم و ويروس كرونا، بيشتر مي‌شد».
مدعیان اصلاحات همچنان دو دستور کار را به صورت ویژه در صدر فعالیت‌های خود قرار‌داده‌اند؛ یکی فاصله‌گذاری با دولت روحانی است و دیگری تطهیر کارنامه بسیار ضعیف و غیرقابل قبول دولت تدبیر و امید است.
این فعال مدعی اصلاحات به درستی به یکی از نقاط ضعف جدی دولت روحانی اشاره کرده و آن چیزی نیست جز اجرای سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی لیبرالیستی در مدیریت اقتصاد کشور.
البته وی با تحریف اصل ماجرا این‌گونه القاء کرده که مدعیان اصلاحات با سیاست‌های لیبرالیستی مخالف هستند. این در حالی است که طیف مدعی اصلاحات همواره حامی درجه یک سیاست‌های اقتصادی لیبرالی بوده و اجرای این سیاست‌ها از سوی این طیف در قوه مجریه، خسارت‌های عدیده‌ای به اقتصاد کشور و معیشت مردم تحمیل کرده است.
در 4 سال گذشته، اقتصاد و سفره مردم کوچک‌تر شده است
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان« چند کلام با رئیس‌جمهور منتخب» نوشت: آقای رئیس‌جمهور منتخب! سابقه رؤسای جمهور قبل نشان داده که آنها ‌اندک موفقیت‌های خود را در بوق و کرنا کرده و شکست و ناکارآمدی‌ها را پای ضعف دولت‌های قبل می‌نویسند.همه می‌دانیم در چهار سال اخیر چه بر سر خود و کشورمان آمده، می‌دانیم اقتصاد و سفره مردم کوچک‌تر شده و می‌دانیم مشکلات اجتماعی افسار گسیخته‌تر از قبل خود‌نمایی می‌کنند و نارضایتی‌ها عمیق‌تر شده، اما جناب آقای رئیسی هدف از انتخاب شما رفع مشکلات فعلی است و اکنون توپ در میدان شماست و انتظار میرود مردم را با وعده وعید‌های پوچ خسته و خسته‌تر نکنید و ۸۰ میلیون ایرانی (چه آنها که به شما رای داده و چه آنهایی که رای نداده‌اند)
در ادامه این مطلب آمده است: از شما آمار صد روزه و شش ماهه و ساعت‌ها نمایش در رسانه ملی نمی‌خواهند، مردم از شما سیاسی بازی نمی‌خواهند که هر روز جلوی دوربین با لبخند بگویید اقتصاد کشور در دولت من ۲۰ درصد رشد داشته و تورم ۳۰ درصد کاهش یافته، ولی در واقع هیچ‌گونه تغییری در زندگی مردم رخ ندهد
آفتاب یزد نوشت: آقای رئیس‌جمهور منتخب!آنچه که در ۴ سال اخیر بر مردم و جوانان این مملکت گذشت ابر سیاهی از ناامیدی را به وجود آورده و آنچنان قیمت اجناس بالا رفته که خرید مسکن و خودرو و ازدواج برای جوانان تبدیل به رویا‌هایی دست‌نیافتنی شده‌اند.
اگر سال 88 آن مسیر را نمی‌رفتیم شرایط امروز خیلی بهتر بود
روزنامه شرق در شماره دیروز خود گفت‌وگویی با عباس عبدی، کنشگر سیاسی طیف موسوم به اصلاح‌طلب را منتشر کرده است. عبدی در بخشی از این مصاحبه گفته است: «من فکر می‌کنم بنیادی‌ترین مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم پیداکردن راه به‌رسمیت‌شناختن متقابل، شناختن متقابل و زندگی مشترک کنار یکدیگر با احترام به ارزش‌های دیگری است.»
این موضوع در حالی از سوی این فرد اصلاح‌طلب مطرح شده است که در این دوره شورای شهر (که تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد) همه افراد این شورا از طیف موسوم به اصلاح‌طلب بودند. وقتی پس از دو بار عوض کردن شهردار تهران بحث‌هایی پیرامون شهردار شدن «محسن‌هاشمی» که در پست ریاست شورای شهر حضور داشته است مطرح شد اصلاح‌طلبان با آن مخالفت کردند. این در حالی بود که محسن‌هاشمی هم تجربه حضور در شهرداری تهران را داشت و رشته تحصیلی او در ارتباط با این موضوع بود. دلیل مخالفت اصلاح‌طلبان این بود که اگر محسن‌هاشمی به شهرداری تهران برود ناگزیر نفر 22 در انتخابات به شورای شهر وارد می‌شد که آن فرد یک اصولگرا بود و اصلاح‌طلب‌ها نمی‌خواستند یک اصولگرا به شورا راه یابد و در کنار آنها قرار گیرد.
در ادامه این مصاحبه عباس عبدی می‌گوید: «شاید اگر اصلاح‌طلب‌ها مسیر 88 را نمی‌آمدند می‌توانستیم خیلی بهتر شرایط را پیگیری کنیم... به نظر من پس از 88‌هاشمی باید نقش آن را بر‌عهده می‌گرفت و‌ هاشمی هم هیچ ‌وقت نخواست این کار را انجام بدهد؛ یعنی بین منتقدان و حکومت نقش کاتالیزور را بازی کند. حالا شاید حکومت هم راه نمی‌داد اما او هم کوچک‌ترین تلاشی برای ایفای این نقش نکرد. همیشه بهترین حالت در شرایط بحرانی و انسدادی وجود یک نیروی کاتالیزور است که ایجاد تفاهم کند.»
عبدی به صراحت گفته است که مسیری که در سال 88 توسط اصلاح‌طلب‌ها پیموده شد مسیری غلط بود که اگر طی نمی‌شد شرایط اکنون برای آنها خیلی بهتر بود اما در ادامه تاکید می‌کند که در چنین مواقعی نیاز به یک کاتالیزور هست که ایجاد تفاهم کند که مرحوم‌هاشمی این نقش را می‌توانست به عهده بگیرد که نگرفت. در این باره لازم به یادآوری است که در آن ایام رهبرانقلاب خود به میدان آمد و جلسه‌ای با حضور نماینده‌های هر یک از نامزدهای انتخابات88 تشکیل داد. در آن جلسه رهبرانقلاب به نماینده دو نامزد معترض به انتخابات فرمودند که شما مشخص کنید که در کدام مناطق و به کدام صندوق‌ها معترض هستید تا من دستور دهم آنها را بازشماری کنند و با آنکه در آن جلسه قول داده شد که آن صندوق‌ها معرفی خواهد شد اما آنها هیچ‌گاه صندوقی را معرفی نکردند که این نشان دهنده آن است که دو نامزد معترض در آن ایام به دنبال حل مشکل نبودند و فقط می‌خواستند حرفشان را به زور به کرسی بنشانند.
عبدی در جای دیگری از این مصاحبه گفته است: «اینکه [اصلاح‌طلبان] سال 1400 هم از این طرف بام افتادند، شاید درست باشد، اما مردم با آنها همراهی نکردند. آرای اصلاح‌طلبان در تهران فاجعه‌بار است.»