kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
نمایندگان از پاسخ آذری جهرمی قانع نشدند

وزیر ارتباطات کارت زرد گرفت

دیروز وزیر ارتباطات که برای پاسخ به سؤال مقتدایی به مجلس آمده بود از نمایندگان کارت زرد گرفت؛ سؤال نماینده اصفهان در مورد عدم تشریح و شفاف‌سازی درخصوص مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ‌ترافیک با قیمت دو برابر بود.

دیروز جلسه مجلس در حالی آغاز شد که بررسی سؤال نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار داشت.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ابتدای جلسه علنی دیروز گفت: فرا رسیدن شهادت مسلم بن عقیل(ع) را تسلیت عرض می‌کنم. همچنین فردا روز عرفه، مناجات، دعا و نیایش است؛ امیدوارم همه ملت عزیزمان از این فرصت به خوبی استفاده کنند و از خداوند می‌خواهم که رحمت واسعه خود را شامل ملت عزیزمان کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پیشاپیش عید سعید قربان را خدمت همه مسلمانان جهان و ملت ایران تبریک عرض می‌کنم.
شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 شد
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس، انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در دستور کار صحن قرار گرفت. مصطفی آقا میرسلیم نماینده تهران و حجت‌الاسلام حسن شجاعی علی آبادی نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت‌رئیسه مجلس به‌عنوان نامزدهای ریاست کمیسیون اصل نود معرفی شدند.
نمایندگان مجلس با ۱۳۵ رای موافق، حجت‌الاسلام حسن شجاعی علی‌آبادی را به‌عنوان رئیس کمیسیون اصل نود در اجلاسیه دوم مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند. میرسلیم نیز با رای ۵۹ نماینده از تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون اصل نود باز ماند.
تقدیر مجلس از اقدامات ارتش
دیروز بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان در تقدیر و تشکر از خدمات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان در موضوع کرونا قرائت شد.
در متن این بیانیه آمده است: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ورود بهنگام و با اقتدار در استان سیستان و بلوچستان، جلوه‌ای بی‌بدیل از حضور، اقدام و عمل راستین را به نمایش گذاشت... در همین راستا بخشی از اقدامات نیروی زمینی ارتش در استان سیستان و بلوچستان را به سمع و نظر ملت شریف ایران رسانده و از ایشان تقدیر و تشکر می‌نماییم. اقدامات درمانی از جمله اعزام ۵۰ نفر از کادر درمان آجا از جمله پزشک و پرستار و بهیار به مراکز درمانی نزاجا توسط هواپیماها به استان سیستان و بلوچستان و ارسال بیش از ۲۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی به‌عنوان اولین محموله کمک‌رسانی به منطقه زاهدان؛ کمک و خرید و واگذاری ۵ مخزن اکسیژن ۱۰، ۲۵ و ۳۰ تنی جهت نصب در بیمارستان‌های استان به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان؛ احداث بیمارستان ۶۰ تختخوابی در بیمارستان ۵۶۲ منطقه‌ای ارتش در زاهدان جهت بستری و درمان بیماران کرونایی در مدت ۴ روز؛ همچنین ده‌ها اقدام درمانی و عملیاتی دیگر.»
در ادامه این بیانیه آمده: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی... از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر امیر سرلشگر عبدالرحیم موسوی فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین کلیه فرماندهان، افسران و درجه‌داران و سربازان خدوم ولایتمدار نیروی زمینی محوری قدردانی می‌نماییم و امید داریم با توکل به خدا و با عنایات خاصه حضرت ولی‌عصر(عج) و تحت امر فرماندهی رهبر معظم کل قوا، همواره در انجام وظایف سربازی و خدمتگزاری به میهن اسلامی موفق و منصور باشند.»
مجلس به دنبال فیلترینگ نیست
حجت‌الاسلام مجید نصیرایی در جلسه علنی دیروز طی تذکری شفاهی، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس مدتی است که بر اساس وظایف خود به موضوع فضای مجازی و ساماندهی آن ورود کرده است. معمولاً به محض آنکه در کشور ما بحث ساماندهی فضای مجازی مطرح می‌شود، عده‌ای در پشت پرده شروع به هوچی‌گری می‌کنند، می‌گویند مجلس به‌دنبال فیلترینگ همه پیام‌رسان‌ها است و فضای مسمومی ‌را در کشور ایجاد می‌کنند.
نماینده مردم فردوس در مجلس تصریح کرد: برخی از افراد این طرح را نخوانده‌اند و چشم‌ بسته شروع به تخریب می‌کنند این در حالی است که بارها رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند باید مسئولان فکری برای فضای مجازی و ولنگاری و بی‌در و پیکر بودن آن کنند تا این مشکلات حل شود.
نصیرایی افزود: در همه جای دنیا برای فضای مجازی برنامه و مدیریت مشخصی وجود دارد و در هیچ جای دنیا نسبت به این مسئله بی‌اهمیت نیستند اما برخی از افراد در جامعه ما افتخار می‌کنند که فضای مجازی بی‌در و پیکر باشد.
وی با‌ اشاره به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، گفت: این طرح به دنبال جرم‌انگاری برای کاربران ایرانی نیست اما برخی از افراد به دروغ در فضای مجازی، مجلس را تخریب می‌کنند.
جهرمی:
به مردم خدمات رایگان دادیم!
در ادامه جلسه علنی دیروز بررسی سؤال مقتدایی نماینده اصفهان از آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. این سؤال در مورد علت عدم تشریح و شفاف‌سازی درخصوص مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ‌ترافیک بین‌الملل برای کاربران این شبکه اجتماعی (قبل از فیلتر شدن این پیام‌رسان) با وجود استقرار CDN‌های تلگرام در کشور بود.
در ابتدای جلسه آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: بر اساس سیاست‌گذاری‌های شورای عالی فضای مجازی اپراتورها باید نرخ ‌ترافیک داخلی را حداکثر نصف قیمت بین‌الملل در نظر بگیرند. یک ماه بعد در ابتدای سال ۹۶ برخی اپراتورها به استناد این مصوبه و بر اساس اینکه برخی از‌ ترافیک پیام‌رسان‌های خارجی در داخل کشور نگهداری و ارائه می‌شد، بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزان‌تر پیام‌رسان‌های خارجی ارائه کردند و تبلیغات آن در سطح شهر نصب گردید این اقدام موجب ورود دادستانی کل کشور و تذکر جدی به این اپراتورها شد و تبلیغات محیطی اپراتورها جمع‌آوری شد. به ما نیز یادآوری کردند که سیاست شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است نه خارجی.
آذری جهرمی تصریح کرد: خرداد ماه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی در سند ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی ذکر کرد که تذکر دادستانی دقیق است و ضرورت مزیت بخشی رقابتی برای پیام‌رسان‌های داخلی نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی است.
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه هیچ هزینه اضافی از مردم اخذ نشده است، اظهار کرد: وزارت ارتباطات در حوزه حق‌الناس فعال است، ارزش افزوده‌ها و ستاره مربع‌ها دست در جیب مردم می‌کردند که ما محکم مقابل آنها ایستادیم و تا ریال آخر پول مردم را برگرداندیم. برخی حوزه‌ها نیز در اختیار ما نبود که از سران سه قوه خواستیم اختیار به ما بدهند، ندادند و گفتند طبق روال قانونی بررسی شود، پرونده را به دستگاه قضایی دادیم و طبق روال قانونی در حال بررسی است.
وی با تأکید بر اینکه بیش از هزار میلیارد تومان به مردم خدمات رایگان داده‌ایم، گفت: همه این اقدامات از وظایف ما بوده است.
آذری جهرمی با‌ اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات کل وزارتخانه را به تلگرام واگذار کرده است، گفت: تلگرام با این همه امکانات ۷۰ سرور در ایران داشته وزارت ارتباطات ریالی برای این سرورها پرداخت نکرد. قیمت این سرورها ۲ هزار دلار بود. مجموعاً دارایی تلگرام برای خدمت‌رسانی به مردم ایران حدود ۱۴۰ هزار دلار بوده که با قیمت دلار سال ۹۶ مجموعاً ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است.
ارقام و اعدادی که وزیر می­‌گوید
درست نیست
در ادامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان گفت: توقع ما این بود وقتی مسئولیت را برعهده گرفتید به جای دفاع از پیام‌رسان‌های خارجی از حریم ملت دفاع کنید تلگرام حریم ملت را حفظ نکرد، شما شفاف‌سازی نکردید لاپوشانی کردید و اطلاعات مردم را در اختیار پیام‌رسان‌های خارجی قرار دادید.
مقتدایی اظهار داشت: برای خود متأسفم که برخی عددها و رقم‌هایی که شما گفتید اشتباه است، این عددها و رقم‌ها را چک کردم، نمونه‌اش همین رقم ۱۴۰ هزار دلار اشتباه بود. کجا سرور ۲ هزار دلاری وجود دارد؟! چون فرصتم محدود است نمی‌توانم تمام مطالب را با دقت بیان کنم در شورای عالی فضای مجازی گزارش داده و درخواست کردم که CDN تلگرام به داخل منتقل شود از شورای عالی فضای مجازی نیز مجوز گرفتم. CDN در شرکت زیرساخت مستقر شد و آن زمان باید بهای ۵۰ درصدی از مردم گرفته می‌شد اما ۱۰۰ درصدی گرفته شد.
وی با بیان اینکه بنده به دنبال این نیستم که مدیران را ناکارآمد معرفی کنم، گفت به ملت ایران می‌گویم اگر وزیری کوتاهی کرد مجلس یازدهم با قاطعیت ولو در آخرین ثانیه‌های عمر دولت نظارت خواهد کرد و پای کار می‌ایستد.
وی در ادامه درخصوص روند بررسی این سؤال گفت: مکاتباتی در این خصوص با وزارت ارتباطات انجام دادیم که پاسخ ندادند از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست کردیم این موضوع را بررسی کنند به آنها نیز پاسخ داده نشد. رئیس‌جمهور با نمایندگان صحبت نمی‌کند. آقای جهرمی شما وزیر ایران اسلامی هستید چرا حقوق ملت را نادیده می‌گیرید ما به دنبال احقاق حقوق ملت هستیم. در تلگرام پول اضافه گرفتید، در برجام وعده‌ها عملی نشد و امروز تامین آب مردم دچار مشکل شده، عذرخواهی کنید.
وی در پایان از کمیسیون اصل ۹۰ خواست به بررسی این پرونده ورود کند.
مقتدایی اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است و سؤال را به رای نمایندگان مجلس گذاشت نمایندگان نیز با ۶۳ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس به آذری جهرمی کارت زرد دادند.