kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
مدیرعامل بانک توسعه صادرات:

FATF تأثیری در مبادلات ارزی کشور ندارد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: در شرایط حال حاضر و با توجه به فعالیت شبکه کارگزاری، FATF اثر خاصی روی مبادلات ارزی کشور ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی صالح‌آبادی در نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر عضویت ایران در FATF  گفت: در شرایطی که ما در حال حاضر قرار داریم‌ و شبکه کارگزاری که در حال فعالیت است، FATF اثر خاصی رو کار ما ندارد.
وی افزود: با وجود محدودیت‌های خارجی، تلاش ما در سال‌های اخیر از جمله سال 99 این بوده است که صادرکنندگان بتوانند ارز خود را از هر نقطه به نقطه‌ای دیگر انتقال دهند و ما هم تحت هر شرایطی چه از طریق بانک و چه از طریق صرافی بانک این آمادگی را داریم که به صادرکنندگان در این زمینه خدمات بدهیم و می‌توانیم از هر نقطه به نقطه‌ای دیگر حواله و اسکناس منتقل کنیم. 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه بانک از اسکناس صادرکنندگان را هم برای رفع تعهد ارزی به نرخ روز خریداری می‌کند گفت: در بخش واردات هم برای نقل و انتقال ارز واردکننده همکاری لازم را انجام می‌دهیم. 
صالح‌آبادی در خصوص اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه پولی و بانکی اظهار داشت: سلامت سیستم بانکی، انتظام‌بخشی به وضعیت مالی بانک‌ها، کنترل اضافه برداشت‌ها و استقلال سیاست‌های پولی از سیاست‌های مالی از اولویت‌های دولت سیزدهم است.
وی افزود: باید استقراض بانک‌ها و دولت از بانک مرکزی به میزان قابل توجهی کاهش یابد، چرا که یکی از راهکارهای اصلی مهار تورم، کنترل نقدینگی است و برای کنترل نقدینگی باید استقراض دولت از بانک‌ها و بانک مرکزی مهار شود، تا جایی که استقراض‌ها از بانک مرکزی به صفر برسد. 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: استقلال سیاست‌های پولی از سیاست‌های مالی نکته بسیار حائز اهمیتی است و این بسیار مهمتر از آن است که رئیس کل بانک مرکزی چگونه و توسط چه کسی انتخاب می‌شود. به نظر من اینها اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه پولی و بانکی است.
تخصیص ارز و اولویت‌های دارویی و مواد اولیه و لوازم یدکی کارخانه‌ها و همچنین اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و تأمین کسری بودجه دولت به روش‌هایی غیر از استقراض از بانک مرکزی از اولویت‌های دولت سیزدهم است.
صالح‌آبادی در خصوص رمزارزها گفت: رمزارز یک مسئله کلان است. این موضوع باید در سطح مجلس، دولت و بانک مرکزی پیگیری و به چارچوب قانونی تبدیل شود. البته ما در زمینه رمزارزها جنبه‌های مختلفی را باید بررسی کنیم و جنبه‌های شرعی را باید در نظر بگیریم. 
وی تصریح کرد: آنچه فعلاً مجاز شمرده شده این است که افرادی که قبلاً اجازه تولید رمزارز داشته‌اند می‌توانند رمزارز تولید کرده و از طریق شبکه صرافی آن را صرف واردات کنند اما هنوز به صورت عملی این کار انجام نشده است. هنوز بسیاری از کشورها تصمیم روشن و مشخصی درباره رمزارزها نگرفته‌اند و تنها کشور السالوادور است که به صورت رسمی برای رمزارزها مجوز داده است. 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره انتقال ارز حاصل از صادرات از کشورهای عراق و افغانستان گفت: این بانک در چارچوب بانک مرکزی ارزهای صادرات را از طریق صرافی بانک نقل و انتقال می‌کند و البته صادراتی که بر مبنای ریال انجام می‌شود صرافی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد اما صادراتی که به صورت ارز وصول می‌شود به هر شکلی نقل و انتقال می‌شود. صادرکننده اگر دینار در عراق دارد ما آمادگی داریم این دینار را به ارز دیگری در کشور دیگر تبدیل کنیم و به هر ذینفعی که معرفی می‌شود تحویل دهیم.