kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸

اعتراض چند باره سازمان بهداشت جهانی به بی‌عدالتی گسترده در نحوه توزیع واکسن کرونا

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت که پیش از این از ورود جهان به «آپارتاید واکسن» گِله کرده بود، این بار از «ناعدالتی موجود میان داراها و ندارها در توزیع واکسن» گله کرده است.



سرویس خارجی-

در حالی که جهان درگیر همه‌گیری ویروس خطرناک کرونا و عوارض بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... آن است که هزار مشکل دیگر را به خود ضمیمه کرده، «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن اعلام هشدار درباره گسترش «دلتا» نوع جهش یافته ویروس کرونا (ویروس هندی) به حداقل ۸۵ کشور جهان، بار دیگر از کشورهای ثروتمند دنیا به دلیل اعمال تبعیض علیه کشورهای فقیر جهان در زمینه دسترسی به واکسن به شدت انتقاد کرد.
گفتنی است، تبعیض یکی از امراض اجتماعی-سیاسی-اقتصادی است که ویروس کرونا آن را در جهان بیش از پیش
آشکار کرد.
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ابتدا هشدار داد سویه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به «دلتا پلاس» اکنون تبدیل به «مُسری‌ترین» نسخه شناخته شده این ویروس
شده است.
وی همچنین اعلام کرد، برآوردها و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که سویه جهش یافته دلتا اکنون به حداقل ۸۵ کشور دنیا گسترش یافته است.
بخش اعظم سخنان روز جمعه آدهانوم، به موضوع تبعیض میان کشورهای ثروتمند و فقیر جهان در زمینه دسترسی به واکسن کرونا اختصاص داشت و این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت بار دیگر از کشورهای متمول خواست که واکسن‌های بیشتری در اختیار کشورهای فقیر دنیا قرار دهند.
گفتنی است، آدهانوم که اهل کشور اتیوپی در قاره آفریقا است، اواخر اردیبهشت ماه نیز درباره وضعیت نامناسب توزیع واکسن ضد کرونا گفته بود جهان وارد وضعیت «آپارتاید واکسن»
شده است.
او معتقد است: «مشکل بزرگ، عدم توزیع است، بنابراین، راه‌حل توزیع بیشتر است».
البته او راهکار روشن و عملی برای این مسئله ارائه نداده است و روشن نیست چگونه می‌توان کشورهای «آپارتاید» را مجبور به همکاری و کمک به کشورهای فقیر و فقیر نگه داشته شده کرد.
ذهنیت استعماری
«مایک رایان» کارشناس ارشد امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت هم در این نشست خبری حضور داشت و از «ذهنیت استعماری» در برخی کشورها در زمینه واکسن کرونا سخن گفت: «سطح ذهنیت استعماری هست که می‌گوید ما نمی‌توانیم به شما چیزی (واکسن کرونا) بدهیم چرا که نگرانیم شما از آن استفاده نکنید. واقعا این سؤال جدی است که (چنین ذهنیتی) در بحبوحه همه‌گیری باید باشد؟»
گفتنی است، آنچه که «ذهنیت استعماری» نامیده شده همواره وجود داشته و بلای جان آدمیان بوده است.
وقتی در جهان ثروت به گونه‌ای تقسیم می‌شود که 81 درصد ثروت در اختیار 12 کشور است؛ چیزهای دیگر نیز به این
گونه است.
تا وقتی علتِ فلاکت وجود دارد، خودش نیز موجود خواهد بود، حال این فلاکت به شکل محرومیت از واکسن یک بیماری خطرناک باشد یا به شکل بی‌‎خانمانی یا فقر یا... می‌توان ادعا کرد گستردگیِ شیوعِ بیماریِ تبعیض از ویروس کرونا کمتر نیست!