kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۹۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳

خطرات کشمکش با چین برای آمریکا به روایت «برنی سندرز»

«برنی سندرز» سناتور مشهور و دموکرات آمریکا و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، درخصوص به راه‌انداختن جنگ سرد جدید و خطرات نبرد اقتصادی و کشمکش‌های نظامی با چین به سیاستمداران کشورش هشدار داد.

 

سرویس خارجی-

مقابله با رشد روزافزون قدرت چین و صعود این کشور به جایگاه هژمونیک در ساختار نظام بین‌الملل به یک ضرورت بین سیاستمداران آمریکایی تبدیل شده است و تقریباً از دموکرات‌ها گرفته تا جمهوری خواهان، بر ضرورت «این مقابله» تاکید می‌کنند. در این میان سناتور «برنی سندرز» هشدار داده و گفته سیاستمداران جریان اصلی این کشور نباید وارد جنگ سرد با چین شوند چرا که چنین رویارویی خطراتی را متوجه آمریکا خواهد کرد.
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، سندرز در یادداشتی برای نشریه «فارین افیرز» نوشت: اجماع رو به افزایش در میان جریان اصلی آمریکا درباره روابط اقتصادی مجموع صفر و کشمکش‌های نظامی با چین، «خطرناک و نگران‌کننده» است. او سپس با اشاره به چالش‌هایی که آمریکا امروزه با آن مواجه است، از جمله تغییرات اقلیمی، همه‌گیری بیماری‌ها، رقابت بر سر تسلیحات اتمی، نابرابری‌های گسترده اقتصادی، فساد و تروریسم، متذکر شد که چنین چالش‌هایی نیازمند تقویت همکاری‌های جهانی از جمله با کشور چین است.
او در ادامه نوشت، افزایش فشار فراحزبی در آمریکا برای تقابل با چین «توجهات را از منافع مشترک دو کشور در راستای مقابله با تهدیدات ماهوی نظیر تغییرات اقلیمی، شیوع جهانی بیماری‌ها و آثار مخرب یک جنگ اتمی احتمالی، منحرف می‌کند». به گزارش فارس سندرز سیاستمداران و نمایندگان شرکت‌های صنعتی-نظامی آمریکا را به کوبیدن بر طبل جنگ سردی جدید با چین برای دریافت بودجه بیشتر متهم کرد و گفت: «آمریکایی‌ها باید در برابر وسوسه ایجاد وحدت ملی از طریق دشمنی و ترس مقاومت کنند».
این سناتور آمریکایی افزود: «با صرف دو دهه و ۶ تریلیون دلار، روشن شد که از اتحاد ملی برای به راه‌انداختن یک سری جنگ‌های بی‌پایان استفاده شد که هزینه‌های سنگین انسانی، اقتصادی و راهبری را به‌دنبال داشت و به افزایش دیگرهراسی و تعصبات در سیاست آمریکا منجر شد».
تظاهرات
خبر دیگر از آمریکا اینکه هزاران تن از مردم در نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا روز شنبه به خیابان‌ها آمدند تا سالروز «جونتینت»، تعطیلی ملی به مناسبت لغو برده داری در آمریکا را جشن بگیرند.
به گزارش ایسنا، در اکثر این راهپیمایی‌ها پلاکاردها و شعارهایی به چشم می‌خورد که یادآور جنبش «جان سیاه پوستان مهم است» بود.
این راهپیمایی‌ها در آرامش برگزار شدند چرا که شرکت‌کنندگان تلاش کردند در سایه ساختمان‌ها بمانند و خودشان را در برابر گرمای تابستان حفظ کنند.جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه قانونی را امضا کرد که ۱۹ ژوئن (29 خرداد) را رسما به عنوان «روز استقلال ملی» یا «جونتینت» تعیین کرد.