kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

40 نوجوان زیر 18 سال و شیعه عربستانی در صف اعدام با شمشیر!

منابع خبری می‌گویند بیش از ۴۰ نوجوان شیعه زیر 18 سال عربستانی به‌اتهام شرکت در اعتراض‌های قطیف در سال ۲۰۱۱، با مجازات اعدام روبه‌رو هستند.

 


اعدام شیعیان در عربستان، به ویژه از نوع معترض آن، خبر عجیبی نیست. رژیم آل‌سعود بدون هرگونه مستندات قانونی جوانان و نوجوانان شیعه در این کشور را به اعدام محکوم می‌کند. هرچند مجامع بین‌المللی نسبت به این رفتار آل‌سعود، زبانا معترض هستند اما در عمل هیچ فشاری بر این کشور قرون وسطایی دارای نفت و دلار وارد نمی‌کنند و بدین صورت این رژیم را در تداوم جنایت‌هایش تشویق نیز می‌کنند.
خبرگزاری تسنیم در این باره به نقل از «سعودی لیکس» نوشته، بیش از 40 نوجوان در زندان‌های رژیم سعودی به‌اتهامات مربوط به اعتراض‌های قطیف در سال 2011 با مجازات اعدام روبه‌رو هستند. منابع حقوق‌بشری اظهار داشتند که علی‌رغم تعهد مقامات سعودی برای متوقف کردن مجازات اعدام علیه افراد زیر 18 سال، ده‌ها نفر به‌اتهامات خودسرانه با اعدام روبه‌رو هستند.
مقامات سعودی در سال 2018 پایان مجازات اعدام را برای افراد زیر 18 سال و نوجوانان به‌دلیل برخی از جرایم اعلام کردند؛ اما این کشور «مصطفی آل‌درویش» را اخیرا به‌دلیل اتهامات مربوط به دوران کودکی اعدام کرد. دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرده که مقامات سعودی به اجرای احکام اعدام ناعادلانه علیه نوجوانان ادامه می‌دهند.
این سازمان از رژیم سعودی خواست که با ممنوعیت مجازات اعدام برای کودکان در همه موارد بدون استثنا به اکثر قریب به اتفاق کشورها بپیوندد. خانواده‌های زندانیان مذکور از «دومنیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس خواسته‌اند که در جریان سفرش به ریاض برای توقف مجازات اعدام افراد کم‌سن‌وسال مداخله فوری کند. دولت انگلیس پیش از این و بعد از مواجهه با اعتراض‌هایی از این دست اعلام کرده بود، کشورش به روابط با سعودی‌ها (بخوانید دلار‌های سعودی) نیاز دارد. گفتنی است، رژیم آل‌سعود غالبا حکم اعدام را با شمشیر اجرا می‌کند!
یک سازمان حقوق بشر از زمان آغاز به کار پادشاه سلمان بن عبدالعزیز و پسرش 844 مورد اعدام سعودی‌ها و خارجی‌ها را در این پادشاهی ثبت کرده است. سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر اعدام 844 نفر را توسط رژیم آل‌سعود ثبت کرده است که بالاترین درصد این اعدام‌ها در سال 2019 به‌طور متوسط 130 نفر است.
اخیراً مقامات سعودی آل‌درویش را به‌دلیل اتهاماتی که «اقدام مسلحانه علیه ولی امر، تهدید امنیت کشور، تشکیل یک باند تروریستی برای کشتن نیروهای امنیتی و فتنه‌انگیزی» خوانده‌اند، اعدام کردند. «فؤاد ابراهیم» معارض سعودی در حساب توئیتری خود در واکنش به این خبر نوشت: «مصطفی آل‌درویش جوان اهل قطیف به‌عنوان بخشی از اتهامات ساختگی بازداشت شد که شامل ده‌ها تن از کسانی می‌شود که در تظاهرات مسالمت‌آمیز سال 2011 شرکت کردند و با گلوله در خیابان و یا با شمشیر کشته شدند».
بازداشت رئیس‌ سازمان امنیت عربستان
از سوی دیگر، فعالان فضای مجازی و برخی معارضان دولت سعودی نوشته‌اند که «عبدالعزیز الهویرینی» رئیس‌سازمان امنیت کشور عربستان و مدیرکل اداره آگاهی بازداشت شده است. حساب توئیتری «امل الناس» برای اولین بار خبر بازداشت «الهویرینی» را منتشر کرده و نوشته است که دلیل بازداشت وی، مشکوک شدن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به او بوده است. پس از این توئیت، حساب کاربری «تجمع المعارضة الحره» نیز به عنوان یک حساب کاربری معروف در میان معارضان عربستانی، ضمن تأیید خبر بازداشت رئیس‌سازمان امنیت کشور عربستان، به طور مفصل به پیشینه و چرایی بازداشت وی پرداخت. این حساب کاربری نوشته است که «الهویرینی» نزدیک‌ترین فرد به «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق سعودی که اکنون در زندان است، محسوب می‌شد، اما به وی خیانت کرد و در سال ۲۰۱۷ خبر تصمیم وی برای کودتا علیه ملک سلمان و محمد بن سلمان را به شاه سعودی داد. پس از آن الهویرینی به ریاست سازمان امنیت کشور سعودی رسید.
الهویرینی در دیدار با پادشاه سعودی که بن سلمان نیز در آن جلسه حضور داشت، به ملک سلمان گفته بود که حاضر است «محمد بن نایف» و تمامی افراد وفادار به او را تحویل دهد. الهویرینی همچنین نقش مهمی در قتل «جمال خاشقجی» داشت و در این ماجرا «عبدالله الهویرینی» برادر وی نیز به او کمک کرد.
«تجمع المعارضة الحره» سپس نوشت که دلیل بازداشت الهویرینی این است که «محمد بن سلمان» تلاش دارد «احمد بن عبدالعزیز» عمویش را که خود زندانی کرده، آزاد کند و از فشار آمریکا و کشورهای اروپایی مقداری بکاهد. اما «احمد بن عبدالعزیز» خود حاضر نیست از بازداشتگاهش بیرون بیاید و چند شرط مهم در این باره اعلام است که یکی از آن شروط بازداشت «عبدالعزیز الهویرینی» است. احمد بن عبدالعزیز، الهویرینی را خائن می‌داند و سر ماجرای خیانتش به «محمد بن نایف» از او کینه پیدا کرده است.
بنابراین «محمد بن سلمان» نیز برای کسب رضایت «احمد بن عبدالعزیز» دستور بازداشت «الهویرینی» را صادر کرده و به نوعی پس از این همه خدمات، وی را قربانی کرده است تا پرونده کودتای «محمد بن نایف» برای همیشه بسته شود. علاوه‌بر الهویرینی، چند تن از مهم‌ترین مقامات امنیتی سعودی که در جریان بازداشت بن نایف و احمد بن عبدالعزیز نقش اصلی داشتند نیز بازداشت شده‌اند.