kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تشریح کرد

حماسه فارغ‌التحصیلان ۳۵ ساله دانشگاه‌های داخلی در تولید واکسن ایرانی کرونا

رئیس‌ستاد اجرایی فرمان امام(ره)گفت: متوسط سن نیروی انسانی دخیل در کار پژوهش و تولید واکسن، ۳۵ سال است که همگی این افراد از دانشگاه‌های داخل کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند.

 


ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که جزو نخستین دستگاه‌هایی بود که از ابتدای بحران همه‌گیری کرونا تمام ظرفیت خود را برای تولید واکسن ایرانی به‌صحنه آورد. محمد مخبر رئیس‌این ستاد اخیراً در نامه‌ای به رهبر انقلاب از موفقیت فرایند تولید واکسن ایرانی کرونا توسط این مجموعه و کسب مجوز اضطراری مصرف این واکسن از وزارت بهداشت خبر داد.
مخبر در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پاسخ به اینکه آنچه در ستاد اجرایی فرمان امام(ره)تولیدشده نسبت به دیگر واکسن‌های تولیدشده در دنیا در چه درجه‌ای از اثربخشی قرار دارد و بازدهی آن چقدر است؟ گفت: واکسن کوو ایران برکت به نتایج قابل توجهی رسیده است. مطابق مطالعه فازهای ۱ و ۲ انسانی، افرادی که با کوو ایران برکت با دو دوز ۵ میکروگرمی واکسینه شده‌اند، در فاصله‌ زمانی ۲۸روزه به سطح ایمنی ۹۳.۵درصد و توانایی خنثی‌‌سازی ویروس بر اساس استاندارد طلایی VNT رسیده‌اند که سطح قابل توجهی است. این سطح از ایمنی بیانگر ایمنی‌زایی واکسن در سطح بسیار عالی است.
وی در مورد نیروی انسانی که در فرایند تولید واکسن ایرانی حضور داشته‌اند و اینکه این موفقیت با اتکای به چه نیروی انسانی حاصل شده است، اظهارداشت: متوسط سن نیروی انسانی دخیل در کار پژوهش و تولید واکسن، ۳۵ سال است. جالب است که بدانید همگی این افراد از دانشگاه‌های داخل کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ یعنی کسانی هستند که در سیستم آموزشی داخل کشور رشد و پرورش‌ یافته و آموزش دیده‌اند. در تمام طول پژوهش و تولید هم مجاهدانه پای کار بودند. مثلاً، در طول یک‌سال اخیر، به‌طور متوسط روزی ۱۶ ساعت مشغول کار بودند. بعضاً ۳۶ ساعت به‌صورت متوالی مشغول فعالیت هم داشته‌ایم. در مجموع فرآیند پژوهش و تولید واکسن به‌جز ایام تاسوعا و عاشورا و شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تعطیل نبوده است و افراد مشغول به‌کار بوده‌اند.
رئیس‌ستاد اجرایی فرمان امام(ره)در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه کشورهایی در دنیا توانایی تولید واکسن دارند و ایران در بین این کشورها چه جایگاهی دارد؟ گفت: در حال حاضر کشورهای هند، چین، انگلیس، آمریکا و روسیه توانایی تولید واکسن کرونا را دارند. بقیه نقاط دنیا از تولیدات این پنج کشور استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران هم ششمین کشوری است که به این توانایی دست پیدا کرده است. در منطقه‌ غرب آسیا هم ایران اوّلین کشوری است که وارد تولید واکسن بومی شده است.
مخبر درخصوص جزئیات تولید صنعتی واکسن و مدت زمان لازم برای واکسیناسیون همه‌ ایرانیان بیان داشت: در حال حاضر دو فاز صنعتی برای تولید واکسن در کارخانه‌ شفا فارمد در نظر گرفته شده است. فاز ۱ این طرح با ظرفیت تولید ۳ تا ۴ میلیون دُز در ماه است که در حال حاضر به‌طور کامل راه‌اندازی شده است. فاز ۲ طرح هم شامل دو خط تولیدی است که مقدمات آن انجام‌شده و در حال راه‌اندازی است. خط اوّل فاز ۲ ظرفیت تولید ۶ تا ۷ میلیون دُز را دارد. این خط ان‌شاءالله در دهه‌ سوم تیرماه به‌طور کامل راه‌اندازی خواهد شد. خط دوم این فاز هم با ظرفیت تولید ۲۰ تا ۲۲ میلیون دُز طراحی‌شده که تلاش داریم در مردادماه آن را به بهره‌برداری برسانیم. درصورتی که با مشکل خاصی روبه‌رو نشویم، به فضل الهی در صورت تحقق تولید، مطابق پیش‌بینی‌ها تا آخر پاییز واکسن مورد نیاز کل کشور به‌صورت کاملاً داخلی و متکی به دانش بومی تولید خواهد شد.
وی با اشاره به دشواری‌های حاصل از تحریم در مسیر تولید واکسن درباره چگونگی تحقق این موفقیت در اوج تحریم‌ها اظهارداشت: تحریم‌ها در بعضی مواقع باعث کندی کار و پروژه شد، ولی هیچ‌گاه نتوانست آن را متوقف کند. ما در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)از تمام پتانسیل برای تأمین تجهیزات و مواد مورد نیاز واکسن استفاده کردیم تا این طرح حتی برای لحظه‌ای متوقف نشود. برخی از قطعات تحریمی توسط شرکت‌های تابعه ستاد فراهم شد و برخی از تجهیزات مورد استفاده هم در گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام موجود بود. بعضی از تجهیزات هم از کشورهای هند و چین خریداری شد. به‌طور کلی در مورد کالاهای تحریمی که پتانسیل تهیه آن در کشور فراهم نبود، گروهی خِبره در کوتاه‌ترین زمان ممکن موارد لازم را فراهم کرد و در این مسیر از پتانسیل سایر دستگاه‌های داخلی هم استفاده شد تا پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.