kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک:

کاهش عمر مفید ساختمان‌ها به دلیل ضعف نظارت است

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان این‌که ضعف نظارت عمر مفید ساختمان‌ها در ایران را کاهش داد، گفت: باید به‌گونه‌ای ساختمان بسازیم که نیازی به بازسازی مجدد نباشد.

 



مجید کیانپور با بیان این‌که ظرفیت خوبی برای ساخت ساختمان و واحدهای مسکونی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در زمان رونق به‌طور متوسط 750 هزار ساختمان توسط بخش خصوصی در کشور ساخته می‌شد و در زمان کم رونق بودن حدود 400 هزار پروانه ساختمان در کشور صادر شده است. وی با بیان این‌که ساخت‌و ساز علاوه‌بر رونق اقتصادی می‌تواند موتور پیشران اقتصاد باشد، ادامه داد:‌ بازار مسکن دارای حجم بالایی از منابع مالی است و باید برای جلوگیری از هدر رفت این منابع مالی ،برنامه‌ریزی کرد و با این گردش مالی در بخش ساختمان بتوان عمر مفید و کیفیت احداث ساختمان‌های کشور را افزایش داد.
وی با‌اشاره به پیشرفت‎های صورت گرفته در کشور و فناوری‌های نوین ساختمان سازی و به‌کارگیری استانداردهای روز دنیا ،هم‌اکنون عمر مفید ساختمان در کشور از حدود 32 سال به 26 سال کاهش یافته است تصریح کرد: متاسفانه در کنترل کیفی، استاندارد سازی مصالح، روش‌های اجرای سازه و ساختمان یا نحوه طراحی ساختمان و نظارت، شاهد‌اشکالاتی در کشور هستیم که با توجه به مشکلات در این صنعت، عمر مفید واحدهای ساختمانی در کشور کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه برای رفع این مشکل در کشور نیاز به توانمند سازی و تلاش مضاعف جامعه مهندسی در کشور است افزود: ظرفیت افزایش دانش مهندسی در کشور وجود دارد و باید به این ظرفیت سمت و سوی مناسب داد.
کیانپور بیان اینکه منابع مالی شخصی که در ساختمان‌ها هزینه می‌شود در اصل منابع مالی و ثروت کشور است گفت: باید به گونه‌ای ساختمان بسازیم که نیاز به بازسازی مجدد نداشته باشد و یک‌بار برای همیشه ساختمانی خوب و مطابق با استانداردهای جهانی بسازیم که دانش فنی به کار گرفته شده موجب افزایش طول عمر واحد ساختمانی و کیفیت ساخت‌وساز شود.
به گزارش تسنیم، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: با تفاهم نامه‌ای که میان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و سازمان نظام مهندسی به امضاء رسیده است این آزمایشگاه آمادگی دارد با ارتقای کیفی ساختمان‎ها ، اجرای Q.C و Q.A را در فرآیند ساختمان سازی نیز به اجرا درآوریم و اجرای آن توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می‌تواند طول عمرمفید ساختمان‌های کشور به دو برابر افزایش داده و به 50 سال نزدیک نماید.