kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
پایان بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا

رئیس‌سازمان تیم‌های ملی: نتایج راضی‌کننده نبود/زنگ خطر برای المپیکی‌های تکواندو به صدا درآمد

نتایج ضعیف تیم ملی در بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا زنگ خطر را برای این رشته رزمی پیش از برگزاری المپیک توکیو به صدا درآورد.

 

سرویس ورزشی-

بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ در شرایطی به پایان رسید که تیم ملی تکواندو بانوان کشورمان توانست با کسب یک مدال طلا، یک نقره، ۴ برنز و ۲۶۵ امتیاز عنوان نایب قهرمانی قاره کهن را به خود اختصاص داد. این عنوان ارزشمند در شرایطی به‌دست آمد که تکواندوکاران ایران تا پیش از این نتوانستند چنین عنوانی را به‌دست آورند.
در این مسابقات کره جنوبی با ۳ طلا، ۲ نقره، یک برنز و ۵۰۲ امتیاز قهرمان شد. ویتنام با یک طلا، یک نقره، و ۱۷۸ امتیاز عنوان سومی را کسب کرد و اردن با یک طلا و ۱۲۸ امتیاز در رده چهارمی قرار گرفت. مهرو کمرانی سرمربی تیم تکواندو بانوان ایران نیز عنوان بهترین مربی را به خود اختصاص داد. نگار اسماعیلی، غزل سلطانی، ناهید کیانی، پریسا جوادی، ملیکا میرحسینی و زهرا پوراسماعیل در ترکیب تیم بانوان قرار داشتند که اسماعیلی قهرمان شد، میرحسینی بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد و سلطانی، کیانی، جوادی و پوراسماعیل به مدال برنز رسید.
تیم ملی تکواندو مردان کشورمان نیز با یک طلا، یک نقره، یک برنز و ۲۰۷ امتیاز بر سکوی سوم آسیا ایستاد. در بخش مردان کره‌جنوبی با ۲ طلا، ۲ نقره، یک برنز و ۳۸۱ امتیاز قهرمان شد. ازبکستان با یک طلا، ۴ برنز و ۲۳۹ امتیاز عنوان نایب قهرمانی را به‌دست آورد و اردن با یک طلا، یک نقره، یک برنز و ۲۰۷ امتیاز در رده چهارم قرار گرفت.
تیم ملی مردان با ترکیب آرمین‌هادی پور، سروش احمدی، میرهاشم حسینی، امیرمحمد بخشی، مهران برخورداری و سجاد مردانی در این رویداد حضور پیدا کرد که موفق به کسب یک مدال طلا، نقره و برنز به ترتیب توسط مردانی، بخشی و‌هادی‌پور شد. هدایت این نفرات برعهده فریبرز عسکری به عنوان سرمربی و وحید عبداللهی به عنوان مربی است.
عملکرد ضعیف المپیکی‌ها
نتایج تیم ملی مردان تکواندو در مسابقات قهرمانی آسیا ضعیف‌ترین نتایج این تیم در 19 سال اخیر بود. جدا از نمایش نه چندان خوب تیم ملی تکواندوی مردان در رقابت‌های قهرمانی آسیا، عملکرد ضعیف ۲ چهره المپیکی ایران در این مسابقات نیز زنگ خطر را برای ورزش در المپیک توکیو به صدا در آورد.
آرمین‌هادی پور و میرهاشم حسینی تنها نمایندگان تکواندوی مردان ایران در المپیک توکیو، در رقابت‌های قهرمانی آسیا مقابل نمایندگان کره جنوبی تن به شکست دادند تا در آستانه المپیک نگرانی‌ها بابت نتایج دو نماینده ایران در این رقابت‌ها بیش از پیش شود.هادی پور در جریان این رقابت‌ها پس از دو برد آسان مقابل حریفان خود از عراق و سوریه، در مرحله نیمه نهایی مقابل هوان یونگ‌ از کره جنوبی ۱۴ بر ۶ شکست خورد و به مدال برنز این رقابت‌ها بسنده کرد. اما نمایش میرهاشم حسینی دیگر چهره شاخص تکواندوی ایران و یکی از بخت‌های کاروان ورزش ایران برای کسب مدال در المپیک توکیو دور از انتظار بود چرا که وی در همان مبارزه نخست خود مقابل هوجین جون از کره جنوبی با نتیجه ۸ بر ۶ شکست خورد و خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفت.
در شرایط فعلی و با توجه به لزوم آماده ‌سازی دو نماینده ایران در توکیو، لازم است کادر فنی تیم ملی با درس گرفتن از شکست‌هادی پور و حسینی مقابل نمایندگان کره جنوبی، به صورت جدی در مسائل فنی بازنگری و در جهت رفع ایرادات برنامه‌ریزی کند تا از این میدان تدارکاتی برای کسب موفقیت در المپیک به بهترین شکل استفاده کند و از سوی دیگر نیز به لحاظ روحی و روانی این دو چهره جوان و با آتیه را مهیای حضور در توکیو کند.
تغییر در کادر فنی به صلاح نیست
اما آرش فرهادیان رئیس‌سازمان تیم‌های ملی هم دیروز در گفت‌و‌گویی با ایسنا با ابراز نارضایتی از نتایج تیم ملی تکواندوی مردان در رقابت‌های قهرمانی آسیا، گفت: با توجه به حمایت همه‌جانبه‌ای که فدراسیون تکواندو از تیم ملی داشت، انتظار داشتیم نتایج بهتری کسب شود. وی تصریح کرد: عملکرد ما در بخش بانوان خوب بود و برای نخستین بار عنوان نایب قهرمانی آسیا را به‌دست آوردیم، هر چند شایستگی کسب مدال‌های خوشرنگ‌تر را نیز داشتیم. اما در بخش مردان اصلا از نتیجه راضی نیستیم و عملکردمان خوب نبود. حتما بررسی‌های کارشناسی در این‌باره صورت می‌گیرد تا ببینیم اشکال کار در کجاست. با توجه به اینکه فدراسیون هر آنچه در توان داشته برای حمایت از تیم ملی به کار گرفته است، انتظار کسب نتیجه بهتری از تیم مردان داشتیم. وی افزود: قطعا پس از بازگشت به ایران جلسه کارشناسی خواهیم داشت، ضمن اینکه سرمربی تیم ملی درخواست کرد اردوی تیم ملی بلافاصله پس از بازگشت تیم ملی به تهران پیگیری شود تا موارد لازم در اردو دنبال شود. فرهادیان در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال اضافه شدن مربی به کادر فنی تیم ملی وجود دارد یا خیر، گفت: طبیعی است با توجه به فاصله کم تا آغاز المپیک امکان اینکه فردی به کادر مربیان اضافه شود وجود ندارد و حتی هر مربی که بیاید نمی‌تواند در این فرصت کم به لحاظ روحی نیز با بچه‌ها ارتباط برقرار کند. بنابراین تغییر در کادر فنی تیم ملی در حال حاضر به صلاح نیست.
مقانلو: باید استراتژی متفاوت داشته باشیم
بیژن مقانلو سرمربی پیشین تیم ملی تکواندو هم در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم ابراز امیدواری کرد، اعضای کادر فنی تیم ملی تکواندو روی عملکرد و استراتژی ملی‌پوشان بازنگری داشته باشند. وی عنوان داشت: باید بتوانیم از حداکثر پتانسیل‌ خود استفاده کنیم. به تمام مربیان ایران پیشنهاد می‌کنم نسبت به تکواندو دنیا خلاقیت بیشتری را به کار ببرند، چرا که ما ایرانی و صاحب سبک هستیم. اگر قرار باشد کپی‌کاری کنیم و از خلاقیت فردی خود استفاده نکنیم شرایط‌مان زیاد جالب نخواهد بود. اگر ما به خیلی از کشورهای دنیا غلبه می‌کردیم به خاطر متفاوت بودن‌مان بود. اگر مربیان ما علاوه‌بر افزایش علم‌ از خلاقیت‌های فردی بیشتر استفاده کنند و کادر فنی تیم‌های ملی بتواند استراتژی‌های متفاوت در اختیار بازیکنان‌مان که به‌عنوان یک الماس وارد تیم ملی شوند، قرار بدهد تا بتوانیم حرف برای گفتن داشته باشیم، در غیر اینصورت کارمان سخت خواهد بود.