kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶

تحمیل تورم 40 درصدی و طلبکاری عجیب از مردم!(خبر ویژه)

آذرماه سال ۱۳۹۶ بود که رئیس‌جمهور وعده داد تا نرخ تورم را تک رقمی نگاه دارد. نرخ تورمی که حالا در ۴ ماه مانده به پایان دولت تدبیر و امید به ۳۸.۹ درصد رسیده است. در این شرایط معاون اول رئیس‌جمهور از دستاورد‌های دولت در جلوگیری از فرو ریختن اقتصاد ایران و ونزوئلایی شدن آن می‌گوید!


به گزارش تابناک در این 8 سال وعده‌هایی از سوی دولتمردان داده شد که به هر دلیلی عملی نشد. یکی از وعده‌ها تک رقمی نگه داشتن نرخ تورم بود هنگامی که روحانی در مرداد ماه 1392 سکان هدایت قوه مجریه را در دست گرفت، نرخ تورم سالانه 36.2 درصد بود که این نرخ در ماه‌های شهریور و مهر 92 رشد کرد و در نهایت بر قله 37.4 درصد ایستاد. در خرداد ماه سال 1397 بود که روند صعودی بودن نرخ تورم به صورت مداوم آغاز شد و در نهایت پس از یکسال افزایش، در خرداد ماه 98 با ثبت نرخ تورم 37.6 درصدی، رکورد این نرخ در دوره شش ساله دولت تدبیر و امید شکسته شد و این رکوردشکنی در ماه‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت نرخ تورم در شهریورماه 98 به 42.7 درصد رسید.
بعد از آن روند نزولی نرخ تورم آغاز شد و روند نزولی تا مرداد 99 ادامه داشت و نرخ تورم در این ماه به 25.8 درصد رسید.از مرداد 99 تا فروردین 1400 که آخرین گزارش نرخ تورم منتشر شد روند صعودی نرخ تورم ادامه داشت و در فروردین 1400 این نرخ 38.9 درصد گزارش شد.
نکته مهم در گزارش‌های نرخ تورم در دوره دولت تدبیر و امید، شکسته شدن رکورد نرخ تورم نقطه به نقطه بود. در اردیبهشت ماه 1398 نرخ تورم نقطه به نقطه 52.1 درصد گزارش شد که در نوع خود بی‌نظیر بود! این عدد یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 52.1 درصد بیشتر از یک سال قبل، برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند.
بررسی وضعیت ۵۳ قلم کالای مهم در سبد مصرف خانوار در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ اغلب کالاها با رشد چشمگیری مواجه شده‌اند. رشد قیمت برخی کالاها در فروردین 1400 نسبت به فروردین سال 99 به شرح زیر بوده است: برنج ایرانی 48.1 درصد، برنج خارجی 137.4 درصد، ماکارونی 77.5 درصد، گوشت گوسفند 39.4 درصد، گوشت گاو یا گوساله 47.4 درصد، مرغ 135.6 درصد، تخم مرغ 84.2 درصد، شیر پاستوریزه 80.3 درصد، ماست 67.2 درصد، کره 129.9 درصد، پنیر 76.4 درصد، روغن نباتی جامد 151.8 درصد، روغن مایع 89.2 درصد، قند و شکر 85 درصد، رب گوجه فرنگی 16.6 درصد، چای خارجی بسته‌ای 67.4 درصد.
یکی از مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت کار طی تحقیقی اعلام کرد: برآوردهای این مرکز تحقیقاتی نشان می‌دهد بالاترین درجه حرارت تورم امسال را در مرداد ماه شاهد خواهیم بود و در این ماه ، نرخ تورم به 45 درصد خواهد رسید. مطابق این ارزیابی، دولت تدبیر و امید، رکورد نرخ تورم خود را نیز در آخرین ماه سکان داری قوه مجریه خواهد شکست و در پایان مرداد ماه 1400 اقتصاد را با نرخ تورم 45 درصدی به دولت بعدی تحویل خواهد داد!
گفتنی است معاون اول رئیس‌جمهور اخیرا اعلام کرد: پیش‌بینی این بود که تورمی ونزوئلایی پدید آید؛ یعنی تورم رشد ۱۰۰۰ درصدی خواهد شد اما با تدبیرهایی که صورت گرفت نرخ تورم در عدد ۳۶ درصد متوقف شد. کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند می‌دانند که چه دستاوردی برای کشور رقم خورده است ولی باید بتوانیم با زبان ساده این واقعیت‌ها را به جامعه نیز منتقل کنیم.
در این شرایط و با این نرخ تورم سنگین، گویا دولتمردان یادشان رفته است که چه وعده‌هایی در زمینه کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن داده بودند و حالا با یک فرار رو به جلو اعلام می‌کنند که مانع از ونزوئلایی شدن اقتصاد شده‌اند! حالا باید مردمی که سفره‌هایشان کوچکتر از قبل شده است، قدردان دولتمردان هم باشند!