kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

نامه 680 شخصیت جهانی در 75 کشور به بایدن؛ «دست از حمایت اسرائیل بردارید»

 

سرویس خارجی-
حدود 700 شخصیت جهانی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور آمریکا ضمن درخواست تغییر سیاست‌های این کشور در قبال رژیم آپارتاید تل‌آویو، از او خواستند، به «سرکوب‌های سیستماتیک» رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان پایان دهد.
۶۸۰ شخصیت و سازمان جهانی معروف در ۷۵ کشور جهان در نامه‌ای سرگشاده به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از سران این کشور خواستند برای کمک به پایان دادن هیمنه و سرکوب سیستماتیک تل‌آویو علیه مردم فلسطین و حمایت از حقوق انسانی اولیه آنها اقدام کنند. این نامه را که متن آن‌را شبکه «الجزیره»، منتشر کرده، اعضای «ائتلاف جهانی جامعه مدنی، بازرگانان سرشناس، هنرمندان، رهبران دینی و سیاسی دارندگان جایزه نوبل» امضا کرده‌اند.
طبق این گزارش، افراد یادشده همچنین از سران آمریکا خواسته‌اند چنانچه سیاست‌های آمریکا در حالت کنونی خود بدون مراعات عدالت و بازخواست باقی بماند، صلح دائم و عادلانه برای مردم دور از دسترس خواهد بود».
بر اساس این گزارش، در این پیام به اقدامات پلیس رژیم صهیونیستی هم اشاره و خاطر نشان شده «نیروهای پلیس تل‌آویو به‌رغم اعلام رسمی ‌آتش‌بس با انجام اقداماتی مانند اخراج خودسرانه، اقدامات خشونت‌آمیز علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و نمازگزاران در مسجدالاقصی با فلسطینیان با خشونت رفتار می‌کنند».
از سوی دیگر 15 گروه مردم نهاد و اتحادیه آمریکایی نیز با صدور بیانیه‌ای جداگانه، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را محکوم کردند. به نوشته وبگاه عربی۲۱، در این بیانیه که اتحادیه معلمان و مدرسان دانشگاه‌ها و اتحادیه‌های کارگری پای آن را امضا کرده‌اند، آمده:‌ «پاک‌سازی نژادی که نیروهای اشغالگر اسرائیلی در محله شیخ جراح و سلوان به آن دست می‌‌زنند یا تجاوزات روزانه‌ای که به مسجدالاقصی می‌شود و حمله اخیر به منطقه غزه باید محکوم شود». طبق این بیانیه، مردم فلسطین در ۷۳ سال گذشته و از سال ۱۹۴۸ در معرض پاک‌سازی نژادی از سوی «استعمار صهیونیسم» قرار گرفته‌اند و در این مدت ۷۳۰ هزار فلسطینی مجبور به ترک شهر و روستای خود شده‌اند. امضا کنندگان این بیانیه در ادامه اعلام کرده‌اند دلیل این گونه اقدامات رژیم صهیونیستی، حمایت مالی آمریکا به میزان ۳ میلیارد و 400 میلیون دلار به طور سالانه و حمایت سیاسی همه دولت‌های آمریکا از اشغالگری این رژیم است.