kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
قابل توجه دولتمردان

سیاست‌های ضد دلاری روسیه موجب تقویت روبل شد

تلاش‌های روسیه برای کنار گذاشتن دلار از اقتصاد خود باعث شده تا ارزش روبل به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته برسد.

 


به گزارش راشاتودی، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو و تلاش‌های دولت روسیه برای کنار گذاشتن دلار از اقتصاد این کشور باعث شده تا ارزش روبل روسیه به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته برسد. در معاملات دیروز نرخ برابری با دلار به 72 روبل رسیده است. در واقع هر دلار 72 روبل معامله شد. 
یکی از دلایل این مسئله رسیدن قیمت نفت به بالاترین میزان در شش ماه گذشته بوده و از طرف دیگر افزایش نرخ سود توسط بانک مرکزی روسیه هم در این مسیر اثرگذار است. در حالی که نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا طی هفته گذشته کاهش یافت، اما نرخ اوراق روس‌ها بالا رفت.
«لیام پیچ»؛ کارشناس اقتصادی آمریکایی، درباره یکی از دلائل افزایش نرخ بهره اوراق روسیه و تقویت روبل گفت: با توجه به روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و نرخ بهره اوراق قرضه دولتی روسیه ارزش روبل جای رشد بیشتر دارد. از ماه مارس تاکنون بانک مرکزی روسیه سه بار نرخ سود در این کشور را افزایش داده تا بتواند از افزایش تورم در این کشور جلوگیری کند. تنها در ماه می‌روس‌ها پنج میلیارد دلار از دارایی‌های صندوق ثروت ملی این کشور را به دیگر دارایی‌ها تبدیل کردند و قرار است طی ماه آینده سهم دلار از این صندوق بنا به گفته وزیر اقتصاد روسیه به صفر برسد. 
این تصمیم بخشی از سیاست مسکو برای کاهش وابستگی به دلار و به حداقل رساندن آسیب‌پذیری اقتصاد این کشور در برابر تحریم‌های غرب است.  هفته گذشته هم وزارت اقتصاد روسیه از برنامه خود برای جایگزین کردن دلار با یورو در معاملات خارجی خبر داد. معاون نخست‌وزیر روسیه هم گفته که این کشور به زودی بستن قراردادهای نفتی به دلار را متوقف می‌کند. گفتنی است، اغلب کشورها که بعضا روابط خوبی هم با آمریکا دارند در حال دلارزدایی از اقتصاد خود هستند و اقتصادهای نوظهور همچون گروه بریکس، در راس این اقدام حرکت می‌کنند اما ایران همچون کشورهای عربی، همچنان بر استفاده از دلار اصرار دارد. ایران با مجموعه‌ای از کارها از جمله تکیه بر سبد دارایی‌ها و تولید خود، منابع زیرزمینی فرآوری شده، تقویت جایگاه ارز کشورهای دوست و همسایگان در بازار داخلی در برابر دلار از راه مبادلات دوجانبه و چندجانبه، حذف نیازهای غیرضروری دلاری و کاهش بودجه شرکت‌های دولتی و تلاش برای حضور در گروه‌ها و پیمان‌هایی چون بریکس و شانگهای و تشکیل گروه‌های اقتصادی با کشورهای همسایه می‌تواند ریال را تقویت کند و حتی از پیشگامان ایجاد پول آسیایی باشد. البته بخش اعظم قیمت دلار در ایران مربوط به هزینه‌های شرکت‌های دولتی است که 75 درصد بودجه را تشکیل می‌دهد. قیمت دلار از میانگین منطقه‌ای نباید بالاتر یا پایین‌تر باشد چون در صورت گرانتر بودن موجب تورم و گرانی و در صورت ارزانتر بودن باعث قاچاق ارز به خارج و قاچاق کالا به داخل می‌شود.