kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
رهبر انقلاب خطاب به نخبگان علمی:

همان‌طور که تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنید تحریم‌های دولت خودمان را هم دور بزنید!

قسمت سوم مجموعه مستند غیررسمی با موضوع دیدارهای «پنج‌شنبه‌ای» رهبر انقلاب روی آنتن شبکه 3 سیما رفت و این‌بار نخبگان علمی در جلسه با رهبر انقلاب به‌صراحت از مشکلاتشان گفته و گلایه‌هایشان را بیان کرده‌اند.

روایتی از دیدارهای پنج‌شنبه‌ای فعالان حوزه‌ علم و فناوری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سومین قسمت از مجموعه مستند «غیررسمی» از شبکه سوم سیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی روی آنتن رفت. همچنین این مستند قرار است سه‌شنبه 25 خرداد ساعت 17 از شبکه خبر، چهارشنبه 26 خرداد ساعت 22 از شبکه افق و پنج‌شنبه 27 خرداد ساعت 17 از شبکه 4 سیما بازپخش شود.
در بخشی از سومین قسمت این مجموعه که به‌کارگردانی سید محمدعلی صدری‌نیا تولید شده است، رئیس و تعدادی از محققان جوان نسل انقلاب جهاد دانشگاهی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی و صمیمانه، داستان به ثمر رسیدن برخی از دستاوردها، درددل‌ها و مشکلات پیشِ‌پای خود را روایت می‌کنند.
«غیررسمی 3»، چند دیدار پنج‌شنبه‌ای از جمله در آبان 97 و مرداد 98 بود؛ دیدارهایی که با فعالان عرصه‌‌های مختلف علمی از جمله شرکت‌‌های موفق دانش‌بنیان، متخصصان سلول‌های بنیادی و فناوران حوزه نانو برگزار شد.
آنچه در ابتدای مستند به چشم آمد، تداوم پیگیری‌های رهبر انقلاب درباره پیشرفت علم و فناوری در دهه‌‌های مختلف بود. دیدار آبان 97 با اعضای جهاد دانشگاهی، گره خورد به دیداری در مرداد 78 که در آن رهبر انقلاب درباره وجود یک نهاد علمی انقلابی در دانشگاه ابراز رضایت کردند و خطاب به اعضای جهاد، گفتند کاری کنید که آدم‌ها نتوانند در سرنوشت این جریان اثر بگذارند. 19 سال بعد، مسئول پروژه ساخت یک مته حفاری صنایع نفتی، از دستیابی به دانش داخلی تولید این مته گفت. وقتی روایت کرد که تولید آن توسط بعضی استادان دانشگاه و فعالان صنعت محال دانسته می‌شد، آقا در حد یک کلمه و با خنده‌ای تلخ گفتند: «طبق معمول».
در ادامه قسمت سوم «غیررسمی»، نوبت رسید به گلایه‌ها و شکایت‌های فعالان عرصه‌‌های علمی، از نگاهی که به آنها اجازه پیشرفت نمی‌دهد. آنها می‌گفتند برخی بخش‌های دولتی و مسئولان، به‌دلیل بوروکراسی یا به ‌دلایل دیگر اجازه نمی‌دهند که پیشرفت‌های فناوری به بازار و دست مصرف‌کننده برسد. عده‌ای نیز می‌گفتند که بعضی مسئولان اصلا مایل نیستند محصولات فناوری‌ پایه تولید شود و یکی از فعالان عرصه، از چهار سال درگیری برای اخذ مجوز روایت کرد. وقتی یکی از فعالان عرصه نانو، گفت کسی ما را باور ندارد، آقا توصیه کردند این جلسه نزد مسئولان تشکیل شود و گفتند: «شاید نمی‌شناسند. ما می‌گوییم نانو؛ می‌شنوند، ولی ملتفت نیستند که اهمیتش چیست».
در ادامه این فیلم مستند، آقا اشاراتی داشتند به اهمیت روحیه «ما می‌توانیم» و کارهای بزرگی که با این روحیه، در سال‌‌های پس از انقلاب، در کشور انجام شده است. دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، روایتی از حضور وزیر علوم تایلند در ایران تعریف کرد که در نمایشگاه دایمی دستاوردهای فناوری نانو، شگفت‌‌زده شده و از او پرسیده بود که دانشمندان نانو که با تحریم پرفشار، این همه محصول تولید کرده‌اند، اگر تحریم نبودند، چه می‌کردند؟ اینجا آقا با خنده گفتند: «اگر تحریم نبودیم [این کارها را] نمی‌کردیم!» دکتر سرکار هم در تأیید صحبت‌‌های آقا گفت: پول می‌دادیم و می‌خریدیم. 
در بخش دیگری از «غیر رسمی 3»، رهبر انقلاب سخنان جالبی درباره توان صنایع نظامی و دفاعی ایران مطرح کردند که ممکن است پیش‌تر مطرح نشده باشد. ایشان در دیدار اسفند 97 گفتند: «ما یک روز در میدان جنگ، از لحاظ مهمات، [فقط] 2 جور گلوله توپ می‌توانستیم تولید کنیم. الان موشک بالستیک‌مان از راه دور 2 هزار کیلومتر بُرد دارد. این 2 هزار کیلومتر را هم من گفتم وگرنه آنها می‌خواستند بروند تا 4-5 هزار کیلومتر.» یک نفر از جمع با تعجب پرسید: «چرا حضرت آقا؟ چرا نگذاشتید بیشتر از 2 هزار کیلومتر بسازند؟» آقا در پاسخ گفتند: «علتی دارد. من مانع شدم. گفتم بیشتر از 2 هزار کیلومتر نباید درست کنید. آنها هم از من شکایت دارند و گله‌مندند! این 2 هزار کیلومتر نقطه‌زن بسیار برجسته است.»   
فصل بعدی «غیر رسمی 3»، مسائلی بود که رهبر انقلاب درباره و خطاب به بعضی از مسئولان اجرایی گفتند. نبود خودباوری که گاه به کارشکنی منجر می‌شود و چوب لای چرخ دانشمندان و فناوران می‌گذارد، بحثی بود که در چند بخش مستند دیده شد و شماری از اهالی علم و فناوری، به آن گلایه داشتند.
رهبر انقلاب خطاب به اهالی علم و فناوری گفتند: «همچنانی که ما مثلا در سطح کلان، تحریم‌های آمریکا را به نحوی دور می‌زنیم، شما می‌توانید تحریم‌های دولت خودمان را هم دور بزنید! تحریمیم دیگر...»
گفتنی است دو قسمت اول مستند «غیررسمی» شامل دیدار راویان هشت سال دفاع مقدس و هنرمندان با رهبر معظم انقلاب را روایت کرده است.