kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱

ربیعی: شور و شوق انتخاباتی در میان مردم و همه جریان‌ها در حال افزایش است

سخنگوی دولت با‌ اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد که شور و شوق انتخاباتی در میان مردم و همه جریان‌ها و احزاب سیاسی در حال افزایش است تصریح کرد: من در این سخنگویی می‌خواهم بنابر اعتقادات دولت، مردم را به مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای دعوت کنم.


علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری با‌ اشاره به مصوبات دولت گفت: هیئت دولت با توجه به اهمیت نقش قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در تأمین حقوق شهروندی و پیش‌بینی مکانیزم‌های لازم برای مقابله با امتناع دستگاه‌های اجرایی از پاسخگویی به شهروندان، اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موضوع نحوه پاسخگویی مؤسسات عمومی یا خصوصی به درخواست شهروندان برای دسترسی به اطلاعات موافقت کرد.
ربیعی ادامه داد: چنانچه اطلاعات شخصی یا اطلاعات مربوط به حریم خصوصی در سند یا حاملی گنجانده شده باشد که مورد تقاضای شهروندان است باید با حذف یا بی‌نام کردن یا تفکیک آنها از سایر اطلاعات، اطلاعات درخواستی در دسترس قرار گیرد و از عدم ارائه کل سند به‌دلیل وجود برخی اطلاعات شخصی در آنکه قابل حذف یا بی‌نام شدن است خودداری شود.
وی افزود: در مصوبه دیگری هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین‌نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن را به تصویب رساند. به موجب آیین‌نامه مذکور، برای تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد به میزان کمک و یا مابه‌التفاوت نرخ سود ۵ درصد تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و فروش اقساطی تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن از محل اعتبارات مندرج در جدول مصارف تبصره (۱۴) قانون بودجه سنواتی با ارائه تضامین لازم توسط دستگاه یا نهاد متولی پیش‌بینی می‌گردد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در مصوبه دیگری دولت به منظور تسهیل سفر زائران ایرانی به عراق به‌ویژه در ایام اربعین حسینی، برقراری مقررات لغو روادید ۴۵ روزه برای دارندگان گذرنامه عادی بین دولت‌های دو کشور به شرط عمل متقابل را به تصویب رساند.
ربیعی در پاسخ به آخرین اقدامات دولت برای برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین محدودیت کانادا برای شرکت ایرانیان در انتخابات پیش‌رو و برنامه دولت در این‌باره گفت: ستاد انتخابات کشور علاوه بر تمهید صندوق‌های بیشتر و استفاده از مکان‌های غیرسربسته در محل‌های رای‌گیری به نحوی که تجمع کمتری در صندوق‌ها به‌وجود بیاید دو رویکرد واکسینه کردن کارگزاران انتخابات و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی را در مکان اخذ رای برای حفظ ایمنی و سلامت رای‌دهندگان و مجریان انتخابات اتخاذ کرده است.
وی افزود: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری تجمع و میتینگ در مکان‌های بسته ممنوع است. البته دولت در راستای تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری روی این موضوع تأکید دارد که نشست‌های انتخاباتی با در نظر گرفتن محدودیت‌های کرونایی با هدف جلب مشارکت عمومی و افزایش شور و نشاط سیاسی برگزار شود.
سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت کانادا برخلاف عرف و موازین بین‌المللی اجازه برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری به دولت ایران در اخذ رای شهروندان مقیم ایرانی این کشور نداد. در این خصوص با هماهنگی به عمل آمده با دفتر نمایندگی ایران در آمریکا، یکی از نزدیک‌ترین شهرهای آمریکا به‌عنوان مکان اخذ رای از شهروندان ایرانی مقیم در کانادا در نظر گرفته شده است.
ربیعی همچنین در ابتدای سخنان خود با‌ اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد که شور و شوق انتخاباتی در میان مردم و همه جریان‌ها و احزاب سیاسی در حال افزایش است تصریح کرد: من در این سخنگویی می‌خواهم بنابر اعتقادات دولت، مردم را به مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای دعوت کنم.