kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
اسرای سعودی مطرح کردند

ناگفته‌های شنیدنی از عملیات مهم انقلابیون یمن درجیزان

نظامیان سعودی که در جریان عملیات گسترده و مهم اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جیزان عربستان به اسارت نیروهای صنعا در آمده‌اند، ناگفته‌های جالبی از این عملیات بیان کرده و خط بطلانی بر ادعاهای سخنگوی ائتلاف سعودی کشیدند. این عملیات، ضربه سنگینی به حیثیت سعودی‌هایی وارد کرد که حمایت‌های همه‌جانبه غربی‌ها را دارند.

 


سرویس خارجی-


اداره اطلاع‌رسانی جنگی یمن اخیرا از عملیات نظامی گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جیزان واقع در جنوب عربستان خبر داده که به تسلط نیروهای صنعا بر برخی مواضع نظامی سعودی و قتل و اسارت شمار زیادی از نظامیان ائتلاف و کسب غنایم جنگی منجر شد. مرکز اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن، روایت نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی که در جریان عملیات جیزان به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اسیر شده‌اند، را منتشر کردند. مصاحبه این نظامیان درباره حمله انجام شده از سوی نیروهای صنعا به مواضع آنها در جنوب جیزان است تا کذب بودن ادعای «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی را ثابت کند.
سخنگوی ائتلاف سعودی پس از اینکه صحنه‌های این عملیات از سوی تلویزیون دولت نجات ملی یمن به نمایش درآمد، صحنه‌های به نمایش درآمده را زیر سؤال برده و هر آنچه از صحنه‌ها شامل فرار نظامیان سعودی از برابر رزمندگان یمنی پخش شده بود را «بی‌اساس» دانسته بود. در واقع صنعا با پخش این مصاحبه‌ها پاسخ قاطعی به سخنگوی نیروهای ائتلاف سعودی داد. صحنه‌های به نمایش درآمده شامل مصاحبه‌هایی است که 10 نظامی اسیر شده سعودی و2 نظامی سودانی که به اسارت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درآمده‌اند، بر زبان می‌آورند.
اسیران ابتدا از خوش رفتاری که در طی اسارت با آنها شده است، سخن گفتند و خبر سلامتی خود را به خانواده و خویشاوندانشان رساندند که از زمان اسارت از اخبار آنها بی‌اطلاع هستند. پیش از این برخی خانواده‌های سربازان کشته شده عربستانی پس از تماشای فیلم عملیات، خواستار کناره‌گیری بن سلمان از قدرت شده بودند. این اسیران از سران سعودی خواستند که آنها را از بند اسارت آزاد کنند و به میان خانواده و خویشاوندانشان برگردانند. آنها در عین حال خواستار توقف جنگ ظالمانه علیه ملت یمن شدند. در این مصاحبه‌ها، اسیران سعودی و سودانی به معرفی خودشان و درجه نظامی و رسته نظامی که به آن تعلق داشتند و نیز شماره پرسنلی نظامی پرداختند.
این اسیران در مصاحبه‌های پخش شده همچنین خواستار توجه سران سعودی به آنها و تلاش برای آزادی‌شان شده و به اطلاع خانواده خود رساندند که در سلامتی هستند و رفتار خوبی با آنها از سوی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌شود. در این مصاحبه‌ها، نحوه اسارت در عملیات گسترده جیزان و لحظه اسارت و آنچه در جریان عملیات و پس از آن تا زمان اسارت آنها رخ داده، تشریح شده است.
این اسیران حتی فاش کردند که جنگنده‌های ائتلاف سعودی قصد بمباران و نابودی آنها را داشته‌اند که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آنها را نجات داده و از آنها حمایت کرده‌اند. همزمان اداره اطلاع‌رسانی جنگی نیروهای صنعا، صحنه‌های جدیدی از عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی در جیزان که طی آن 10 نظامی سعودی به اسارت درآمدند، پخش کرد. در تصاویر فرار نظامیان سعودی به نمایش در آمد و نیز اجساد نظامیان سعودی که در این عملیات کشته شده‌اند.
گفتنی است در جریان عملیات گسترده جیزان، نیروهای ارتش وکمیته‌های مردمی یمن بیش از 150 کیلومتر مربع در محور جیزان را آزاد کردند و بر بیش از 40 مرکز سعودی مسلط شدند و نیروهای ارتش سعودی و نظامیان سودانی و عناصر سرسپرده محلی را تار و مار کرده و خسارات و تلفات سنگین به آنها وارد کردند.