kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
پاپ:

دریای مدیترانه قبرستان پناهجویان شده است

پاپ فرانسین رهبر کاتولیک‌های جهان با هشدار درباره وضعیت ناگوار پناهجویان در دریای مدیترانه اعلام کرده این دریا به قبرستان پناهجویان تبدیل شده است.

 


طی سال‌های اخیر و با قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی و تکفیری(مثل داعش) در غرب آسیا و آفریقا که بعضا با کمک سرویس‌های اطلاعاتی همین کشورهای غربی صورت گرفت، مسئله گسیل پناهجویان از غرب آسیا به سمت اروپا تبدیل به یک بحران جدی برای اتحادیه اروپا شده است. برخی از سران اروپا هشدار داده‌اند اگر این بحران حل و فصل نشود اتحادیه اروپا فروخواهد پاشید. این در حالی است که در سال‌های اولیه ظهور گروه‌های وحشی تکفیری، بسیاری از کارشناسان به غربی‌ها درباره تبعات حمایت از آنها هشدار داده بودند.
سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز طی سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از مرگ صدها پناهجو هنگام عبور از دریای مدیترانه و حرکت به سوی مرزهای اروپا منتشر کرده است. گاردین در گزارشی از عمق نژادپرستی دولت‌های اروپایی نوشته بود: «سران اتحادیه اروپا پناهجویان را نه به چشم یک انسان که، به عنوان مجموعه‌ای از اعداد و ارقام می‌نگرند... پناهجویان می‌میرند اما سران اروپا می‌خندند». در جدیدترین اظهار نظر نیز رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی خود در واتیکان درباره بحران مهاجران و پناهجویان، دریای مدیترانه را «بزرگ‌ترین قبرستان اروپا» خوانده است.
به گزارش فارس، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان درباره وضعیت ناگوار مهاجران و جان باختن تعداد بسیاری از آنها در دریای مدیترانه حین تلاش برای رسیدن به کشورهای اروپایی هشدار داد.رهبر کاتولیک‌های جهان که طی سال‌های اخیر بارها درباره بحران سیل مهاجران و پناهجویان به اروپا و وضعیت ناگوار آنها حرف زده است، در سخنرانی روز یکشنبه خود در واتیکان درباره شمار بالای مرگ و میر مهاجران با قایق‌های کوچک و غیر ایمن حرف زد و دریای مدیترانه را «بزرگ‌ترین قبرستان اروپا» خواند. او که حاضر نشد زنده به گور شدن 215 کودک و دانش‌آموز بومی در کانادا را محکوم کند، در اینجا نیز هیچ اشاره‌ای به نقش حمایت‌های غرب از گروه‌های تکفیری در به وجد آمدن بحران پناهجویان اشاره‌ای نکرد!
طی سال‌های اخیر تلاش مهاجران کشورهای جنگ زده و فقیر از شمال آفریقا و منطقه غرب آسیا برای رسیدن به کشورهای اروپایی و به ویژه ایتالیا، باعث ایجاد بحران مهاجران شده است.
استفاده مهاجران از قایق‌های کوچک بارها باعث فوت شمار زیادی شده است. بنا بر گزارش دیلی صاباح، طبق آمار سازمان ملل در سال جاری میلادی تعداد ۶۷۰ مهاجر در مناطق مرکزی دریای مدیترانه جانشان را از دست داده‌اند.