kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

ساخت مستند شهید رسول حیدری در بوسنی(اخبار ادبی و هنری)

مستند شهید رسول حیدری در دفتر نمایندگی صداوسیما در سارایوو تولید می‌شود.


به گزارش خبرنگار کیهان، مستند شهید رسول حیدری قرار است پس از تولید به زبان بوسنیایی ‌ترجمه شده و از شبکه‌های تلویزیونی منطقه بالکان نیز پخش شود.
بخشی از این مستند همزمان با بیست‌وهشتمین سالگرد شهادت شهید حیدری اولین شهید ایرانی در بوسنی منتشر شد.
مستند شهید رسول حیدری به کارگردانی بهروز ناصری و به روایت همسر و فرزند شهید رسول حیدری پس از 28 سال از شهادت او ساخته شده است در این مستند مسئولان و شهروندان بوسنیایی در دیدار با خانواده شهید رسول حیدری از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ بوسنی تشکر می‌کنند.
شهید رسول حیدری مسئول مرکز کمک‌های بشردوستانه در بخش مرکزی بوسنی در خردادماه سال ۱۳۷۲ به همراه شهید محمد آودیچ از شهروندان بوسنیایی در مسیر سارایوو در نزدیکی شهر کاکانی به فیض شهادت نائل شد.
رضا قلیچ‌خان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزه‌گوین در گفت‌وگویی به تداوم برگزاری مستمر مراسم سالگرد برای شهید حیدری با حضور دوستان بوسنیایی او طی بیست‌وهشت سال گذشته تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزه‌گوین در کنار مردم این کشور بوده است.
وی افزود: ایران همواره از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده و در این مسیر چشمداشتی نیز نداشته است و قدرشناسی مردم بوسنی از حمایت همه‌جانبه ایران تأکیدی است بر آنکه راه و یاد شهدا هرگز فراموش نخواهد شد.