افراد کلاهبردار چه شگردهایی برای تصادفهای ساختگی دارند؟
سرهنگ احسان مومنی در گفتوگو با خبرگزاری میزان، در پاسخ به اینکه در قانون چه نوع جرمی برای تصادفات ساختگی تعریف شده اظهارداشت: این مسئله موضوع ماده 60 قانون بیمه 60ساله مصوب سال 95 است. در این ماده قانونی آمده که اگر کسی با صحنهسازی برای تصادف به دنبال اخذ پول از شرکتهای بیمه باشد به عنوان کلاهبردار شناخته خواهد شد.
مومنی در پاسخ به اینکه افراد کلاهبردار چه شگردهایی برای تصادفهای ساختگی دارند گفت: این افراد شگردهای متفاوتی دارند. معمولا عمدا خودروی تصادفی خودشان را به خودروی دیگران میکوبند. طوری هم این کار را میکنند که خودشان مقصر شناخته نشوند تا بتوانند از بیمه طرف مقابل استفاده کنند.
وی درباره آمار آسیبهای جسمی و جانی ناشی از این نوع تصادفات ساختگی ابراز داشت: آمارهای جانی بیشتر به صحنهسازیهایی برمیگردد که کلاهبرداران مرتکب میشوند. از جمله اینکه مثلا مبادرت به شکستگی یکی از اعضای بدن میکنند و بعد با مراجعه به پزشکی قانونی طول درمان میگیرند. این نوع شگردها بسیار پیچیده است. معمولا باندهایی برای این کار وجود دارد و شیوههای حساب شدهای هم دارند. اما در آن دسته از تصادفات ساختگی که به خودرو خسارت وارد میشود فرد کلاهبردار از قبل به خودرویش آسیبی وارد شده و بعد بهطور عمدی با خودروهای دیگر برخورد میکند تا از آنها خسارت بگیرد. برای این کار هم یا نقدی خسارت دریافت میکند یا از بیمه طرف مقابل استفاده میکند. در حال حاضر افراد برای تصادفات رانندگی تا 16 میلیون تومان هم میتوانند دیه بگیرند.
رئیساداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در مورد اینکه افراد بزهکار و معتاد چه درصدی از کلاهبرداران این نوع تصادفات ساختگی را تشکیل میدهند بیان داشت: الان برای این مسئله اطلاع و آمار روشنی در اختیار ندارم، اما نکتهای که وجود دارد افرادی که معتاد یا بزه کار هستند طوری خودروی خود را به خودروهای دیگر میکوبند که بتوانند مبلغی را به عنوان خسارت از صاحبان آن خودروها بگیرند. طبق قانون اگر کسی در تصادف آسیب ببیند باید به اورژانس منتقل شود بعد هم برای تشکیل پرونده باید به کلانتری و دادگاه برود، اما افراد معتاد یا کارتن خواب دنبال این هستند که طوری خود را به خودروها بکوبند که با برداشتن زخمی سطحی بلافاصله مبلغی را از سرنشین خودرو بگیرند تا هزینه مواد مخدرشان را بتوانند تامین کنند. معمولا این نوع کلاهبرداران به پلیس هم اطلاع نمیدهند و همان جا در محل خودشان قضیه را حل میکنند.
معرفی متخلفان به دادسرا
مومنی درباره اینکه پلیس چه روشها یا تمهیدات خاصی برای شناسایی این نوع متخلفان دارد گفت: ما برای کارشناسان خودمان کلاسهای آموزشی مختلفی برگزار میکنیم و شگردهای مختلفی که کلاهبرداران به کار میبرند را آگاهیرسانی میکنیم. همیشه هم این نوع اطلاعات را به روزرسانی میکنیم. در کنار این همواره سیستمها را هم کنترل میکنیم که اگر کسی با صحنهسازی دنبال تصادف ساختگی باشد بلافاصله شماره پلاک، کد ملی و اطلاعات فرد متخلف در اختیار همه کارشناسان پلیس قرارداده میشود. با این تمهید فرد کلاهبردار مورد شناسایی قرار میگیرد، در سال 99 و حتی همین امسال هم چندین نفر از این نوع کلاهبرداران را به دادسرا معرفی کردهایم.
اگر از ساختگی بودن تصادف مطمئن شدید با پلیس تماس بگیرید
وی برای اینکه شهروندان به دام این نوع کلاهبرداریها نیفتند توصیه کرد: اگر مردم به تصادفی ساختگی برخورد کردند و مطمئن شدند که ساختگی است به سرعت باید با پلیس تماس بگیرند. با تماس مردمی کارشناس تصادفات پلیس به موقعیت خواهد آمد و صحنه را بررسی خواهد کرد و بعد مراحل قانونی انجام خواهد گرفت. اکثر این نوع کلاهبرداریها بدون حضور پلیس اتفاق میافتد. یعنی همان جا که تصادف ساختگی رخ میدهد دو طرف خودشان توافق میکنند که به بیمه مراجعه کنند یا اینکه به صورت نقدی خسارت پرداخت میشود. در چنین اتفاقاتی کلاهبرداران صحنه را طوری طراحی میکنند که پلیس هم به موقعیت تصادف نیاید و در غیاب پلیس موضوع را حل کنند. برای همین توصیه اکید ما این است که شهروندان موارد مشکوک را به سرعت به پلیس اطلاع دهند تا کارشناس برای تشخیص و شناسایی به صحنه بیاید. تجربه افسر کارشناس بسیار بیشتر از فردی است که برای بار اول دچار تصادف رانندگی میشود. افسر کارشناس با بررسی آثار روی خودرو مانند زنگ زدگی، خوردگیها و ضربدیدگیها میتواند به ساختگی بودن تصادف
پی ببرد.
رئیساداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درباره همکاریهای پلیس با شرکتهای بیمه برای تشخیص ساختگی بودن تصادفات رانندگی گفت: الان حدود دو سال هست که ما با شرکتهای بیمه همکاری داریم. کارگروهی هم به نام رسیدگی به تصادفات هم در بیمه تشکیل شده که پلیس راهور هم در این کارگروه حضور دارد. در این کارگروه به طور مداوم نشستهایی برگزار میشود و شیوهها و شگردهای مربوط به این نوع تخلفات مورد بررسی قرار میگیرد. در واقع این کارگروه خود هم نوعی کلاس آموزشی برای هر دو طرف محسوب میشود و هم محملی برای تبادل اخبار و اطلاعات به شمار میرود.