kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
ساخت ایران

گرم‌کن‌های نانوکاتالیستی ایرانی کارآمدتر و ایمن‌تر از نمونه‌های خارجی

 


گرمکن تشعشعی نانوکاتالیستی ایران‌‌ساخت، ضمن کاهش آلاینده‌های محیطی، بدون فاقد شعله هستند و امنیت بالاتری نسبت به دیگر گرم‌کن‌های موجود برخوردارند.
به گزارش فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گرم‌کن‌های تشعشعی تولیدشده در شرکت به فرآوران نوین آریا، از نوع تابشی و با استفاده از نانومبدل‌هایی است که بدون استفاده از آتش مستقیم، حرارت مورد نیاز ایستگاه‌های کاهش فشار گاز طبیعی را تولید می‌کند.
گاز طبیعی برای رسیدن به محل مصرف، باید از فشار و دمای مناسب برای حرکت برخوردار باشد. تجهیزات گرم‌کن موجود در خطوط لوله حرکت گاز را ممکن می‌کنند.
هنگامی که گاز طبیعی از مبدأ وارد خطوط لوله می‌شود، دارای فشار و سرعت بالایی است و برای استفاده در مصارف معمول باید از فشار آن کاسته شود. ایستگاه‌های تقلیل فشار، متناسب‌سازی گاز را برای استفاده ممکن می‌کنند. اما با کم شدن فشار گاز طبیعی، دما نیز کم می‌شود و پدیده یخ زدن گاز طبیعی و تشکیل هیدرات گازی در قسمت شیر فشار شکن را به همراه خواهد داشت.
بنابراین، تنها راه‌کار ادامه حرکت گاز در لوله‌ها با فشار متناسب، افزایش دمای آن است که با استفاده از تجهیزات گرم‌کننده و مصرف انرژی برای رساندن گاز به دمای حداقلی ممکن می‌شود.
تا کنون با استفاده از تجهیزات دارای شعله و تکیه به مصرف بالای انرژی، کار گرم کردن گاز طبیعی انجام می‌شد اما با نوآوری یک شرکت فناور داخلی، افزایش دمای گاز طبیعی با صرف انرژی کم‌تر و امنیت بیش‌تر امکان‌پذیر شده است.
آلایندگی کمتر و کارایی بالاتر
این گرم‌کن‌ها علاوه‌بر این‌که از ایمنی بالایی برخوردار هستند، آلایندگی بسیار پایین‌تری داشته و با کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و مخرب محیط زیست، به ارتقای سلامت جامعه کمک می‌کنند. از این تجهیزات می‌توان در تمامی حوزه‌هایی که با ‌اشتعال و انفجار در ارتباط هستند، مورد استفاده قرار بگیرند، بدون آن‌که خطرات بالقوه گرم‌کن‌های دارای شعله را رقم بزنند.
گرمکن‌ ایران‌ساخت با استفاده از کاتالیست‌های نانویی تولید می‌شود و در فرآیند گرم کردن نیازی به استفاده از آب نیست. همچنین این قابلیت وجود دارد که تنها بخشی از این دستگاه در مدار قرار بگیرد و استفاده شود. در این دستگاه، از آلاینده‌هایی مانند مونواکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن خبری نیست و ضمن سازگاری با محیط زیست، می‌تواند صرفه‌جویی انرژی قابل توجهی را به همراه داشته باشد. از دیگر مزیت‌های این فناوری به مصرف کم سوخت آن است و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند فناوری‌های دیجیتال، می‌توان به صورت لحظه‌ای و برخط وضعیت گرمکن را بررسی و رصد کرد.
این محصول فناور اکنون در تعدادی از ایستگاه‌های کاهش فشار گاز مورد استفاده قرار گرفته و ضمن رفع نیاز به گرم‌کن‌های دارای ‌اشتعال و تضمین امنیت زمینه را برای جلوگیری از خروج ارز به واسطه واردات تجهیزات مشابه و ‌اشتغال برای نیروی انسانی دانش‌آموخته در حوزه نانوفناوری، مهندسی و دیگر حوزه‌ها فراهم کرده است.