kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

طرح 40 تریلیون دلاری گروه 7 برای مهار چین!

رئیس‌جمهور آمریکا در دومین روز از نشست سران صنعتی جهان موسوم به «گروه 7» طرحی 40 تریلیون دلاری برای مقابله با قدرت رو به رشد چین در جهان پیشنهاد داد؛ طرحی که با واکنش پکن رو‌به‌رو شده است. این گروه در عین حال پیشنهاد کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با کرونا را رد کردند!

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه و در دومین روز از نشست سران صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» (G7) از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد که از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه با نفوذ و قدرت روبه رشد امنیتی و اقتصادی چین مقابله کنند.
طبق گزارش‌هایی که دیروز منتشر شده، بایدن روز شنبه از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد تا به منظور «مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در جهان»، به کشورهای در حال توسعه صدها میلیارد دلار بودجه تخصیص دهد تا دیگر برای جاده‌های جدید،
راه‌ آهن، بنادر و شبکه‌های ارتباطی به چین وابسته نباشند. به گزارش فارس، این اولین بار است که ثروتمندترین کشورهای جهان درخصوص سازماندهی یک جایگزین مستقیم برای «ابتکار کمربند و جاده» چین بحث و گفت‌وگو می‌کنند.
گفتنی است، ابتکار کمربند و جاده یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که در مرکز سیاست خارجی «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، قرار دارد و هم‌اکنون در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین و خود اروپا گسترش یافته است. اجلاس 3 روزه گروه 7 در انگلیس، دیروز تمام شد.
واکنش چین
سخنگوی سفارت چین در لندن روز یکشنبه در واکنش به این طرح 40 تریلیون دلاری تأکید کرد، خیلی وقت است زمان‌هایی که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشورهای جهان دیکته می‌شد، گذشته است. بنابر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، سخنگوی سفارتخانه چین در لندن ضمن انتقاد از نشست شهر «کورن وال» گروه هفت تأکید کرد که کل قالب این نشست منسوخ و تاریخ مصرف گذشته است.
گفتنی است، دولت بایدن از همان آغاز کار شمشیر را از رو برای چین بسته بود، چینی که رشد اقتصادی، سیاسی و نظامی‌اش برای غرب بسیار نگران‌کننده است. در طرحی اولیه‌ بودجه که دولت جو بایدن چندی پیش تقدیم کنگره کرده بود نیز از «تهدید چین» به عنوان چالش اول وزارت دفاع آمریکا نام برده شده بود.
بایدن، خواستار افزایش بودجه وزارت دفاع آمریکا به ۷۱۵ میلیارد دلار شده و اعلام کرده بود بخشی از این بودجه برای مهار چین و روسیه هزینه خواهد شد. باید توجه داشت، چین اکنون نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت جهان را دارد. در واقع از هر ۵ نفر در دنیا، یک نفر چینی است. چین حدود ۱۸ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد. این سهم به زودی به بیش از ۲۰ درصد خواهد رسید.