kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷

دوران طلایی یا خسارت محض؟!(خبر ویژه)

اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دوره دولت وی «دوره طلایی مدیریت اقتصادی در 50 سال گذشته بوده» تعجب و انتقاد رسانه‌ها را موجب شده است.

وطن امروز در گزارشی با عنوان «دوران طلایی، خسارت محض» نوشت: روحانی دیروز در حالی ۴ سال اول دولت تدبیر و امید را دوران طلایی اقتصاد ایران نامید که بررسی شاخص‌های اقتصادی گزارش شده توسط دولت حاکی از آن است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم بدترین کارنامه اقتصادی پس از انقلاب را در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. بالاترین قیمت‌های مسکن، ارز و خودرو از یک‌سو، شکستن رکورد تورم اقلام خوراکی و پایین‌ترین سطح سرمایه‌گذاری خارجی، تنها بخشی از کارنامه اقتصادی حسن روحانی است.
فارغ از اینکه به کلی توفیقات اقتصادی حاصل‌شده پس از برجام ناشی از خام‌فروشی و نگه داشتن فنر تورم پشت سود سپرده‌های بانکی بود، همین سیاست‌های دولت باعث پیدایش اقتصاد کنونی شد به طوری که پس از برجام نه‌تنها کشور به سمت بی‌اثر کردن تحریم‌ها حرکت نکرد بلکه مسیرهای دور زدن تحریم‌ها هم توسط دولت از بین رفت. برای مثال با همکاری صورت گرفته با FATF تمام صرافی‌های فعال ایرانی در دوبی لو رفتند و توانایی انتقال پول از طریق آنها از بین رفت، ایضا ارتباط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای همسو مانند چین و روسیه هم بشدت کاهش پیدا کرد. به عبارت دیگر، دولت سامانه ارزی را که ابزاری برای مدیریت هزینه‌کرد ارز کشور بود از بین برد و باعث حیف و میل ارزی شد.
همچنین قیمت مسکن در دولت روحانی رشد 700 درصدی داشت. نقدینگی نیز 7 برابر شد و تورم رکورد شکست.