kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲

تجدید دیدار وایکینگ‌های خویشاوند پس از هزار سال (اروپا)

دانشمندان اروپایی به کمک آزمایش‌های «دی.‌اِن‌.اِی» رابطه خویشاوندی اسکلت دو وایکینگی کشف‌شده از انگلیس و دانمارک را تشخیص داده و آنها را از دو سوی دریای شمال به هم رساندند.


به گزارش خبرگزاری ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نمایشگاهی که ماه جاری در کپنهاگ پایتخت دانمارک افتتاح می‌شود، میزبان اسکلت‌های دو وایکینگ خواهد بود که به موجب حکم هزار سال پیش یک پادشاه، یکی از آنها در مرکز دانمارک و دیگری در انگلیس کشته شدند.  
دانشمندان در دو سوی دریای شمال پس از تحقیقات فراوان به وجود یک پیوند ژنتیکی بین این دو وایکینگ پی بردند. به گفته «اسکه ویلرسلو»، متخصص ژنتیک از دانشگاه کپنهاگ، آزمایش‌های«دی.‌اِن‌.اِی» نشان داد این دو یا برادر ناتنی بودند یا رابطه پدربزرگ/ نوه و عمو/ برادرزاده داشتند.
مردی که در جزیره فونن در مرکز دانمارک جان خود را از دست داده است، یک کشاورز حدودا ۵۰ ساله بود که اسکلتش در سال ۲۰۰۵ در نزدیکی شهر اوترآپ کشف شد. این مرد به احتمال زیاد یکی از جنگجویان جنگ‌های معروف وایکینگ‌ها بوده چون یک ضایعه روی استخوان لگن چپش دارد که می‌تواند کار شمشیر باشد. در دوران وایکینگ‌ها که چیزی بین سال‌های ۷۹۳ تا ۱۰۶۶ تخمین زده می‌شود، افرادی که وایکینگ نامیده می‌شدند دست به یورش، استعمار، فتوحات و تجارت گسترده در سراسر اروپا زدند و حتی به آمریکای شمالی هم رسیدند. در آنسوی دریای شمال، اسکلت یک مرد جوان‌تر در سال ۲۰۰۸ به همراه بقایای دستکم ۳۵ مرد دیگر از یک گور دسته جمعی در نزدیکی آکسفورد انگلیس کشف شد. همه این مردان بیش از هزار سال قبل به دستور یک پادشاه کشته شده بودند. رئیس‌ بخش تحقیقات موزه ملی دانمارک می‌گوید: این مرد دانمارکی در اثر جراحات سنگین ناشی از چند نوع سلاح مختلف جان خود را از دست داده است. از سال ۸۵۰ پس از میلاد مردمان دانمارک به عنوان کشاورز در خاک انگلیس ساکن شدند. شاه اترلد دوم در سال ۱۰۰۲ دستور قتل عام کوچک و بزرگ این دانمارکی‌ها را صادر کرد.