kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

ابوظبی در ماجرای عادی‌‌سازی رودست خورد؛ آمریکا به امارات «اف-35» نمی‌دهد

دولت آمریکا که قرار بود به امارات بابت علنی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، جنگنده‌های «اف-35» بدهد، حالا اعلام کرده در صورتی به وعده اش عمل می‌کند که ابوظبی از چین تجهیزات ارتباطاتی نخرد!

دولت آمریکا مقامات اماراتی را برای حذف تجهیزات شرکت چینی «هوآوی» از شبکه‌های ارتباطاتی خود تحت فشار قرار‌داده و متحد کوچکش را به از دست دادن معامله خرید جنگنده‌های «اف-35» تهدید کرده است.
از جمله مهم‌ترین وعده‌ای که دولت آمریکا به امارات داده بود تا این کشور به معامله قرن بپیوندد و روابطش با رژیم صهیونیستی را علنی کند، دادن هواپیماهای جنگنده اف-35 بوده است. اما حالا دولت «جو بایدن»، امارات را برای حذف شرکت فناوری چینی هوآوی از شبکه ارتباطات مخابراتی خود و برداشتن گام‌های دیگر برای دور شدن از چین، تحت فشار قرار‌داده است. پیش از این امارات یک قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری خرید جنگنده‌های اف-۳۵ و پهپادهای آمریکایی را با واشنگتن امضا کرده بود. اما اکنون که در ارتباط با ماجرای از سرگیری روابط با اسرائیل، از امارات بهره‌برداری سیاسی شده، آمریکا به راحتی عهدش را شکست.
به گزارش فارس، شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از سه منبع مطلع، که به شرط ناشناس ماندن حاضر به گفت‌وگو شده‌اند، نوشت که آمریکا از امارات خواسته تجهیزات هوآوی را از شبکه‌های خود ظرف چهار سال آینده (قبل از زمان مقرر برای دریافت اف-۳۵ در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ ) حذف کند، اما مقامات اماراتی در پاسخ گفته‌اند که به زمان بیشتر و گزینه‌ای مقرون به صرفه برای جایگزینی نیاز دارند.