kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰

کوتاه از سراسر جهان



انگلیس
ایندیپندنت: «چارلز میشل»، رئیس‌شورای اروپا، تأیید کرده اتحادیه اروپا ممکن است از ابزار تحریم برای مجاب کردن لندن به اجرای توافق برگزیت استفاده کند.او قبل از دیدار با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس جهت رایزنی درخصوص اجرای توافق برگزیت گفته بود اتحادیه اروپا «از تمامی ابزارهای خود» برای دفاع از منافعش استفاده خواهد کرد... چنانچه انگلیس به توافقی که درخصوص ایرلند شمالی امضا کرده پایبند نباشد «حاکمیت قانون» را نقض کرده است.
هند
اسپوتنیک: به رغم فشارهای آمریکا سفیر روسیه در هند اعلام کرد، دو کشور مصمم به اجرای توافق فروش اس-۴۰۰ هستند و مسکو اولین محموله این سامانه را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ به دهلی‌نو تحویل می‌دهد.
هند و روسیه ماه اکتبر ۲۰۱۸ بر سر قرارداد فروش پنج سامانه پدافندی هوایی اس-۴۰۰ توافق کردند. طبق این توافق، قرار است آخرین سامانه تا نیمه اول سال ۲۰۲۵ به دهلی‌نو تحویل داده شود. سفیر هند در روسیه هم در اظهاراتی درباره توافق اس-۴۰۰ بین دو کشور گفته بود، همه‌گیری ویروس کرونا «تاثیر زیادی» روی اجرای این قرارداد نخواهد داشت.
تونس
آناتولی: در پی مرگ جوانی پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی در تونس، اعتراض‌ها برای سومین شب متوالی در غرب این کشور ادامه یافته است. در این اعتراض‌ها نیروهای امنیتی و مردم تونس با یکدیگر درگیر شدند و نیروها برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
شاهدان گفته‌اند، فیلم ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد جوان دیگری در جریان اعتراض‌های چهارشنبه شب بازداشت و با لباس کشیده شده است و همین موجب شده اعتراضات شعله‌ور شود.
روسیه
فارس: دولت روسیه به برگزاری رزمایش بزرگ کشورهای عضو ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور واکنش نشان داد. سفارت مسکو در واشنگتن در زمینه تصمیم پنتاگون برای استفاده از بمب‌افکنهای اتمی B-52H در رزمایش دریایی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه هشدار داد.
این در حالی است که تنها یک هفته پس از آغاز رزمایش نظامی آمریکا در اقیانوس آرام، روسیه نیز از آغاز برگزاری رزمایش گسترده‌ای در این اقیانوس خبر داد.
چین
رویترز: کنگره ملی خلق چین روز پنجشنبه قانونی را جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا تصویب کرد در حالی که چهارده معاون ریاست این کشور سال گذشته تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.
آمریکا و متحدان اروپایی آن طی سال‌های اخیر، به بهانه‌های مختلفی از جمله مسائل حقوق بشر یا در راستای حمایت از جدایی‌طلبان هنگ‌کنگ و تایوان تحریم‌هایی را علیه مقامات چینی وضع کرده‌اند. رئیس‌اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا نیز مدعی شد، به نظر چین عجولانه عمل می‌کند و چنین اقدامی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی سازنده نیست.
لیبی
تایمز: «سیف الاسلام القذافی» فرزند دوم «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی که در کشور انگلیس تحصیلات خود را به اتمام رسانده، در گفت‌و‌گو با روزنامه انگلیسی تایمز از قصد خود برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری لیبی خبر داده است. سیف الاسلام که تحت‌تعقیب بودنش را از جانب دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی نادیده گرفته است، قصد مشارکت در انتخابات آتی لیبی را دارد.