kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری عراق برای برق هسته‌ای

همزمان با اقبال کشورهای مختلف به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دولت عراق برای توسعۀ برق هسته‌ای در این کشور، 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

 



دولت عراق به خاطر نیاز روزافزون این کشور به انرژی هسته‌ای، معادل 40 میلیارد دلار در حوزۀ برق هسته‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند. درحالی که ایران از سوی کشورهای غربی برای توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خود تحت فشار است، همسایگان ایران از هند و پاکستان گرفته تا امارات و اخیرا عراق، در تلاش برای تولید برق هسته‌ای هستند.
به گزارش فارس، خاموشی‌های گسترده در عراق، که موجب ناآرامی‌ها نیز شده است، دولت بغداد را در بارۀ تولید برق به فکر‌انداخت. این کشور، که دومین تولیدکننده نفت اوپک است، در حال حاضر از کمبود برق و سرمایه‌گذاری ناکافی در تاسیسات فرسوده رنج می‌برد.
«کمال حسین لطیف»، رئیس‌سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق، گفت که کشورش تلاش می‌کند هشت رآکتور با ظرفیت تولید حدود 11 گیگاوات برق احداث کند. به گفته وی، هزینه 40 میلیارد دلاری اجرای این برنامه، طی 20 سال بازگردانده خواهد شد.
لطیف افزود، مقامات عراقی با مقامات روسی و کره‌ای برای همکاری در این زمینه، گفت‌و‌گو کرده‌اند.
کاهش قیمت نفت در سال گذشته، بودجه عراق را برای حفظ و توسعه سیستم شبکه توزیع برق این کشور، کاهش داده است. کمال حسین لطیف گفت: «پیش‌بینی می‌شود که بدون نیروی برق هسته‌ای، ما تا سال 2030، با مشکلات بزرگی رو‌به‌رو خواهیم شد.» وی افزود، علت اقبال بغداد به انرژی هسته‌ای، فقطکمبود برق نیست، بلکه عراق تلاش می‌کند گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و آب شیرین بیشتری را تولید کند.
به نوشته بلومبرگ، انرژی هسته‌ای، که یک انرژی بدون تولید دی اکسید کربن است، به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کمک خواهد کرد تا تولید گازهای گلخانه‌ای را همانند سایر دولت‌ها در سراسر جهان، کاهش دهند.
کشور عربستان نیز در حال احداث یک رآکتور آزمایشی است. امارات هم سال جاری، نخستین رآکتور خود را به شبکه برق کشور متصل کرد و برنامه‌هایی در این زمینه دارد. لطیف گفت، کابینه عراق در حال بررسی توافق نامه‌ای با شرکت «روس اتم» کشور روسیه به منظور احداث چند رآکتور است.