kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
کارشناس انرژی:

پرمصرف‌ها باید بهای واقعی انرژی را بپردازند

یک کارشناس انرژی گفت: در حال حاضر دولت با پرداخت یارانه به صورت پنهان، مشترکین پرمصرف‌ را منتفع می‌سازد.

 


سجاد حسین‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره یارانه‌های انرژی و تعرفه‌گذاری‌های آب، برق و گاز، بیان کرد: کسی که مصرف بیشتری دارد، در واقع از یارانه‌ بیش‌تری بهره ‌می‌برد که طبق برخی محاسبات به 680 هزار تومان هم می‌رسد. حال این مسئله برای آب و دیگر حامل‌های انرژی هم صادق است. لذا درحال حاضر یارانه‌های انرژی به طور عادلانه‌ توزیع نمی‌شود.
حسین‌نیا در ادامه با اشاره به تجربه موفق کشورهای توسعه یافته در زمینه تعرفه‌گذاری، تصریح نمود: در کشورهای توسعه‌یافته همچون آمریکا در شهر نیویورک، برق در حجم‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت است، بدین شکل که مشترک با نرخ بالای مصرف، قیمت بالا و نزدیک به بهای آزاد را می‌پردازد؛ حال در این اختلاف قیمتی برای مشترکان با میزان مصرف بالا، بخشی از بودجه‌ پروژه‌‌ای با هدف توسعه‌ صنعت انرژی همانند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های نو فراهم می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تعرفه‌گذاری فعلی بدون تعرفه‌گذاری پلکانی و بدون نزدیک‌سازی قیمت‌ها به بهای آزاد تأثیری بر کاهش مصرف‌ها دارد یا خیر؟ گفت: هم اکنون نیز تعرفه‌ها بصورت پلکانی است، بطور مثال بنزین دو نرخی است و در برق قیمت برای پلکان‌های با مصرف‌های مختلف، متفاوت است اما افزایش قیمت‌ها بر اساس پلکان‌ها با توجه به اینکه اختلاف قیمت‌ها معنادار نیست، بازدارندگی چندانی برای مشترکان پرمصرف، ایجاد
نمی‌کند.
توضیحات وزیر نیرو درباره خاموشی‌ها
وزیر نیرو اظهار کرد: امسال علی‌رغم پیش‌بینی‌هایی که داشتیم با چند وضعیت غیرمتعارف مواجه شدیم که یکی گرمای زودرس بود و در فروردین و اردیبهشت چندین درجه افزایش دما داشتیم.
رضا اردکانیان افزود: از طرفی خشکسالی قابل ملاحظه‌ای که در سال آبی مهرماه 1399 تا آخر شهریور1400 ایجاد شد، منجر به کاهش قابل ملاحظه‌ ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی شد. ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی هنگامی که همه سدها پر آب باشند 12 هزار مگاوات است که با احتساب مسایل بازدهی، حدود 10 هزار مگاوات ظرفیت علمی از این نیروگاه‌ها می‌توان داشت.
وی بیان ‌داشت: همچنین نزدیک به 73 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده حرارتی وجود دارد که با احتساب نیروگاه‌های برق‌آبی در مجموع 85 هزار مگاوات می‌شود که از آن 73 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده حرارتی، ظرفیت عملی‌مان با توجه به مسئله عمر نیروگاه‌ها و فرسودگی آنها و با توجه به وضعیت دما و ارتفاع محل استقرار نیروگاه نسبت به سطح دریا، یک کاهش توان خروجی
داریم.
اردکانیان عنوان کرد: بر این اساس در بهترین حالت حداکثر توان خروجی ما از آن 73 هزار مگاوات، حدود 50 هزار مگاوات است که با 10 هزار مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی‌ها به 60 هزار مگاوات می‌رسد؛ البته این ظرفیت وقتی به حداکثر می‌رسد که همه سدها پر بوده و همه واحدهای حرارتی نیز در مدار باشند. بخشی از شرایطی که امسال پیش آمد قابل پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی شده بود، بخشی دیگر ناشی از گرمای زودرس و خشکسالی بود که کاهش توان نیروگاه‌های برق‌آبی را به دنبال داشت و بخشی دیگر، بحث رمزارزها بود.