kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷

ادبیات بنی‌صدر را زنده کردید

 

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه

اولین مناظره توسط صدا و سیما برگزار شد. متاسفانه عده‌ای به جای ارائه برنامه و پاسخ به پرسش‌های مجری محترم، بی‌مبالاتی و بی‌اخلاقی کردند و تهمت و افترا بستند، صریحاً به تحصیلات حوزوی و تلویحاً به بزرگان تمدن ایران اسلامی همچون فارابی و بوعلی و خواجه نصیرالدین و شیخ بهایی و ملاصدرا و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع عظام توهین کردند، ساختار آموزشی تمدن‌ساز را فدای ساختار آموزشی صد ساله اخیر کردند و متکبرانه خود را باسواد و دیگران را بی‌سواد خواندند.
این مغروران روزگار به صراحت ادبیات بنی‌صدر را زنده کردند که شهید رجایی را بی‌سواد می‌خواند و امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه، عقل رجایی را بر سینه آن فراری منافق زد. واقعاً این غرب زدگان اگر به توحید و قیامت باور داشتند اینگونه بی‌حرمتی نمی‌کردند و مدرک دکترای فقه و حقوق از دانشگاه شهید مطهری را ۶ کلاس نمی‌خواندند.
باری از این سنت سیئه بی‌اخلاقی غرب‌زدگان بی‌اخلاق و مدل تبلیغاتی کابویی آمریکایی بگذریم و وارد چگونگی تعالی کشور و خروج از بحران کنونی و افتضاح اقتصادی جریان عافیت طلب غیر انقلابی بشویم، چند پیشنهاد محضر عزیزان عرض می‌کنم:
اول: حکمرانی حِکمی اقتضا می‌کند که دولت آینده در حد سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و نظارت بماند و خدمات عمومی را عادلانه نه رانت‌خوارانه به بخش‌های خصوصی واگذار کند و هر جا نقصی در آنها نسبت به نیازهای مردم دید، ورود کند، مشارکت نخبگانی که معتقد به جمهوری اسلامی هستند در سیاستگذاری و تنظیم‌گری جدی گرفته شود تا حکمرانی شبکه‌ای ولایی تحقق یابد.
دوم: عالمانه و با سرعت، جلو خلق پول بانک‌ها را بگیرد و تنها اجازه خدمات مالی به آنها بدهد و خلق پول با پشتوانه را تنها به بانک ملی واگذارد.
سوم: وام‌های کلان مفسدان اقتصادی را سریعاً به بانک‌ها برگرداند و مفسدان اقتصادی به همراه روسای بانک‌های فاسد را محاکمه کند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.
چهارم: تسهیلات بانکی را در ساخت و ساز مسکن، تولید و صادرات توسعه دهد و جلو بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرد تا بیش از این به تولید داخلی آسیب وارد نشود.
پنجم: تسهیل‌گری و بازتوزیع، ۲ رویکرد مهم حکمرانی حِکمی است که باید دولت جدی بگیرد و قوانین تولید و اقتصادی و بازرگانی و صنعتی کشور را اصلاح، کاهش و روان سازد.
ششم: دولت در راستای تسهیل‌گری تولید در هر وزارت‌خانه‌ای یک اتاق تولید راه‌اندازی کند؛ جهت بررسی طرح‌های تولیدی و تصویب آنها از جهت مالی و بازرگانی و محیط‌زیست و غیره و نظارت بر آنها تا تولیدکنندگان در ادارات سر‌درگم نشود و به راحتی تولید در جریان قرار گیرد.
هفتم: شورای فضای مجازی را مأمور سازد تا با سرعت، اینترنت ملی را در راستای رشد اقتصادی و ‌اشتغال‌زایی در فضای سایبری راه‌اندازی کند تا زیرساخت‌های دولت الکترونیک فراهم و با طرح عدالت الکترونیک متصل شود.
هشتم: ساختار دانشکده‌ای از دانش‌محوری به موضوع محوری و مهارت محوری تغییر یابد تا کشور از رتبه ۱۵۰ مهارتی ارتقا یابد و ‌اشتغال رشد کند.
نهم: سیاست داخلی و خارجی باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی و رشد تولید همراه باشد و سیاست و دیپلماسی خارجی در سفارت‌خانه‌ها به سمت رشد تولید داخلی و رشد واردات مواد اولیه و صادرات حداکثری تولیدات داخلی هدایت شود.
دهم: حکمرانی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گیرد و فعالیت‌های فرهنگ عمومی اعم از رمان، سینما، مستند و سریال‌های خانگی به سمت امید و تولید و ‌اشتغال و تقویت خانواده جهت پیدا کند و در یک کلام فرهنگ و علم و سیاست با هدف رشد اقتصادی و تقویت خانواده دنبال شود.
همه آنچه این مسکین نگاشت؛ واقعیت‌های شدنی در جامعه ایران کنونی است که البته به دست مدیران جهادی و ولایی همچون شهید حاج قاسم عزیز و شهید حاج محسن فخری‌زاده بزرگوار شدنی است که بسیار دلتنگ‌شان هستیم.