kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶

کوتاه اقتصادی



* خبرگزاری حامی دولت اذعان کرد با وجودی که قیمت مرغ نسبت به پارسال تا ۱۳۴ درصد افزایش داشته اما این جریان افزایش قیمت متوقف نشده و اخیرا بار دیگر افزایش آن در بازار قابل مشاهده است.به گزارش ایسنا، افزایش قیمت مرغ و نوسان بازار آن از نیمه دوم سال گذشته شدت گرفت و با وجود واکنش‌های متفاوتی که نسبت به این موضوع وجود داشت، هنوز سازمانی مسئولیت این افزایش قیمت و حتی تنظیم بازار آن را به گردن نگرفته است.این در حالی است که بررسی وضعیت قیمت مرغ براساس گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به سال گذشته قیمت این محصول مصرفی مردم ۱۳۴.۱ درصد افزایش دارد؛ به طوری که هر کیلو مرغ در اردیبهشت‌ماه پارسال به طور متوسط ۱۱ هزار تومان بوده و در فروردین‌ماه امسال به حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.
* بانک مرکزی با انتشارجزئیات متغیرهای پولی و بانکی اسفند ماه 99 رسما از رشد 40.6 درصدی نقدینگی در سال99رونمایی کرد. حجم نقدینگی در سال 98 معادل 2472 هزار و 150 میلیارد تومان بوده که با 1004 هزار میلیارد تومان رشد به 3476 هزار و 170 میلیارد تومان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان رشد نقدینگی در سال 99 در 42 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به نوشته فارس،در صورتی که نقدینگی بیش از ظرفیت اقتصاد رشد کند، اثر خود را به صورت تورم در اقتصاد نشان می‌دهد. در سال 98 هم حجم نقدینگی 31.3 درصد رشد داشته است و قطعا یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در سال گذشته، افزایش بیش از حد نقدینگی در سال 98 بوده است. نرخ تورم در سال گذشته به حدود 40 درصد نزدیک شد. رشد نقدینگی در سال 99 با جهش 40.6 درصدی روبرو شد و این رشد قطعا بر سایر متغیرهای اقتصادی مانند تورم تاثیرگذار بوده است
* طبق اعلام بانک مرکزی، بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در پایان سال گذشته معادل ۲۷ درصد رشد یافته است.به گزارش ایسنا، بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی با ۳۳ درصد رشد به رقم ۱۵۴۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.از سوی دیگر،‌ رقم بدهی بخش دولتی نیز با ۲۷ درصد رشد به میزان ۵۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. علاوه‌براین، حجم دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در پایان سال گذشته با ۳۹.۴ درصد رشد، به ۷۵۵۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این میزان در پایان سال ۹۸ بیش از ۵ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان بود.
* رئیس‌اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور از حذف اعتبار برای پوشش بیمه قالیبافان و بافندگان در قانون بودجه سال جاری خبر داد.عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: با وجود اینکه نمایندگان مجلس در قانون بودجه 1400 مبالغی برای اعتبار پوشش بیمه قالیبافان و بافندگان در نظر گرفته بودند،‌ اما متاسفانه در ابلاغیه‌های بعدی این قانون آن اعتبار بودجه‌ای حذف شد.وی افزود: با این اقدام یک میلیون هنرمند بافنده و کارگر ساختمانی بدون اعتبار بودجه‌ای برای پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند و سؤال ما این است که وقتی که در بودجه مصوب مجلس که شورای نگهبان هم آن را تایید کرده است، چگونه در ابلاغیه‌های بعدی اعتبار لازم برای پوشش بیمه‌ای بافندگان و قالیبافان و کارگران ساختمانی حذف شده است.به گفته رئیس‌اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور صنعت فرش دستباف به دلیل شرایط کرونایی، تحریم‌های داخلی و تحریم‌های بین‌المللی و همچنین کاهش قدرت خرید مردم دچار رکود است و دولت هم اراده‌ای برای حمایت و پوشش بیمه‌ای این هنرمندان و بافندگان که از طبقات ضعیف جامعه هستند ندارد.
* عضو هیئت‌رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق در مورد آخرین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق بیان داشت: پس از سفر وزیر اقتصاد عراق به ایران، وزیر نیروی کشورمان اعلام کرد که برخی از محموله‌های مواد غذایی وارد شده به ایران از محل طلب ایران از عراق بوده است. سید حمید حسینی در گفت وگو با فارس افزود: بر اساس اعلام وزیر همچنین در این جلسه در مورد واردات 16 میلیون دوز واکسن کوواکس از عراق از محل بدهی ایران از این کشور توافق شد. وی گفت: سخنگوی وزارت برق عراق نیز دو بار سخنرانی کرده است که مصمم در پرداخت بدهی عراق به ایران هستند و لذا برای پرداخت آن زمانبندی دارند. حسینی بیان داشت: بدهی عراق به ایران از بابت صادرات برق پرداخت شده زیرا شرکت مپنا در این کشور دارای پروژه‌هایی است و ظاهرا وزارت نیرو طلب خود از عراق را به صورت دینار دریافت کرده است اما به دلیل آنکه شرکت گاز اصرار به بازگشت ارز حاصل از صادرات گاز به ایران را دارد ارز حاصل از صادرات گاز از طریق خرید کالا به کشور باز می‌گردد.
* شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با رشد 3363 واحدی همراه شد و به به رقم یک میلیون و 160 هزار و 568 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن 115 واحد رشد کرده و به رقم 383 هزار و 942 واحد رسید.ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 636 هزار میلیارد تومان رسید. دیروز نمادهای بانک ملت، ایران‌خودرو، مپنا، بانک تجارت، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی خلیج‌فارس به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نماد فولاد مبارکه، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.نمادهای پرتراکنش در بورس شامل غذایی کوروش، ایران‌خودرو، سایپا، پالایش نفت اصفهان، باما، ملی مس ایران و معدنی اپال کانی پارس بوده‌اند. البته در فرابورس ایران هم روز گذشته شاخص کل 59 واحد کاهش یافت و به رقم 17 هزار و 660 واحد رسید.ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 176 هزار میلیارد تومان رسید. به گزارش فارس،امروز چهارشنبه دومین عرضه اولیه بورس تهران مربوط به شرکت لیزینگ بانک کارآفرین در نماد ولکار انجام می‌شود.