kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
با گرم‌تر شدن دمای هوا

مصرف برق در هفته آینده به رکورد جدید 60 هزار مگاوات می‌رسد

 

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها اوج بار مصرف برق در هفته پیش رو به 60 هزار مگاوات می‌رسد که رکوردی در پیک مصرف برق به حساب می‌آید.
مصطفی رجبی مشهدی، با اشاره به اینکه گرم‌ترین روز خردادماه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی روز شنبه 22 خردادماه اتفاق می‌افتد و هفته بسیار گرمی را در پیش داریم، عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها اوج بار مصرف برق در هفته پیش رو به 60 هزار مگاوات می‌رسد که رکوردی در اوج مصرف صنعت برق به حساب می‌آید.
وی در بیان ظرفیت تولید برق کشور در هفته آینده خبر داد: بر اساس جزئیات آماری، هفته آینده صنعت برق کشور امکان تولید 54 هزار مگاوات در پیک مصرف را دارد و اختلاف بین مصرف و تولید باید به وسیله رویکرد مدیریت مصرف جبران شود.
این مسئول در بیان تکمیل عملیات تعمیرات نیروگاهی افزود: چهار هزار مگاوات از تعمیرات نیروگاهی تا 15 خرداد به اتمام رسید و پیش‌بینی می‌شود صنعت برق حرارتی در روزهای پیش رو به ظرفیت تولید عملیاتی 50 هزار مگاوات برسد.
رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که سال گذشته صنعت برق از اوج 58 هزار مگاواتی خردادماه عبور کرد اما چرا امسال توانایی تولید تنها 54 هزار مگاوات برق را دارد؟ تاکید کرد: کمبود چهار هزار مگاواتی مدنظر مرتبط با تولید نیروگاه‌های برق‌آبی است که با توجه به خشکسالی به حداقل رسیده است.
وی با اشاره به شرایط سخت پیش رو گفت: گرمایی که ما از اواسط فصل بهار با آن مواجه شدیم سال گذشته در فصل تابستان رخ داد و همین مسئله شرایط صنعت برق را با دشواری روبرو کرد.
گفتنی است طی هفته های گذشته قطعی برق گسترده در سطح کشور مردم را دچار دردسر کرده و برای بسیاری از هموطنان مشکلات جدی بوجود آورده است. خاموشی‌های مکرر و طولانی مدت موجب بروز مشکل برای بسیاری از مردم از جمله اصناف شده و کسب و کار فعالان اقتصادی را مختل نموده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هنوز به اوج گرمای فصل تابستان نرسیده‌ایم و برای آن روزها باید تدبیر جدی و فوری صورت بگیرد.
به گفته مسئولان، مواردی همچون تأخیر در تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها، افزایش دمای هوا و مصرف برق، خشکسالی و از مدار خارج شدن نیروگاه‌های برق آبی در کنار استخراج رمزارزها از دلایل مهم بروز خاموشی‌های زودهنگام است.